بیش از چند ماه به روز سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست‌ جمهوری باقی نمانده است. انتظار می‌رود که ملت آگاه و رشید ایران از هم‌اکنون خود را برای حضوری پرصلابت و پرنشاط در پای صندوق‌های رای آماده کند تا چونان دوره‌های پیشین از این آزمون عظیم رشد سیاسی سربلند بیرون آید.
کد خبر: ۱۰۰۹۳۹۱
انتخابات و استیفای حقوق شهروندی

مشارکت در انتخابات و انتخاب نامزد اصلح وظیفه‌ای اخلاقی، مدنی و ملی است. همه شهروندان «حق» دارند رئیس‌جمهور کشورشان را در جریان یک انتخابات آزاد برگزینند و سکان قوه‌مجریه را به کسی سپارند که بتواند با تدبیر و اقتدار، نقش و سهم خود را در اداره امور کشور ایفا کند.

همه می‌توانیم و باید از این «حق» استفاده کنیم و توجه داشته باشیم که ملت‌های پیشرو، مقتدر و سرافراز دنیای کنونی ملت‌هایی هستند که آحاد شهروندانشان در راه استیفای این حق تلاش می‌کنند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران محصول مبارزات و جانفشانی‌های ملت ایران در قرن چهاردهم خورشیدی است، قرنی که چند سالی به پایانش نمانده است.

این میثاق ملی، حق مردم را برای انتخاب آزادانه مسئولان و نمایندگان تصریح و تضمین کرده است، اما نکته‌ای که مایلم به‌عنوان یک کارشناس علم سیاست بر آن تاکید کنم و متواضعانه توجه هموطنانم را به آن معطوف کنم این است که «تخصیص از حق، لزوما استیفای آن را تضمین نمی‌کند.»

درباره ابعاد و شیوه‌های استیفای بهینه این حق می‌توان کتاب‌ها نوشت و ساعت‌ها به بحث نشست. اما آنچه در این مختصر می‌گنجد فقط یادآوری این نکته بسیار مهم است که مشارکت فعال، آگاهانه و مسئولانه در انتخابات، آن هم در اوضاع و احوالی که امواج سرکش جنگ و ترور و توطئه و تحریم منطقه را فراگرفته است، از هر زمان حساس‌تر و حیاتی‌تر است.

دشمنان و بدخواهان ملت ایران و انقلابی که دستاورد آحاد مردم ایران است، هیچ فرصتی را برای مخدوش کردن حیثیت این ملت از دست نمی‌دهند.

بزرگ‌ترین سرمایه سیاسی و اجتماعی این ملت، همبستگی و یکپارچگی ملی است که تا‌کنون با حساسیت و غیرت وصف‌ناپذیری از آن حراست شده است. اکنون، دیگربار زمان دفاع از وجهه و حیثیت سیاسی مردم این مرزوبوم فرارسیده است.

به یاد داشته باشیم که مشارکت مسئولانه و آگاهانه در این انتخابات، یکی از کوتاه‌ترین و موثرترین راه‌های نه فقط استیفای حقوق شهروندی،‌ بلکه افزایش حیثیت و حرمت ملتی است که آزادگان جهان آن را پرچمدار یکی از بزرگ‌ترین نهضت‌های انقلابی سده اخیر می‌شناسند و با ستایش و احترام از آن یاد می‌کنند.

دکتر سید علی مرتضویان - استاد علوم سیاسی دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها