تا به حال چندبار اتفاق افتاده که بی‌دلیل بدون این‌که دچار آبریزش بینی، تب، سرفه و دیگر علامت‌های سرماخوردگی یاآنفلوآنزا شده باشید، سردرد امان‌تان را بریده باشد؟ سردردی که معمولا از ناحیه بالای ابروها شروع شده و بعد از درگیرکردن تمام یا قسمتی از سر به گردن می‌رسد و شدت آن به حدی است که می‌خواهیم سر را از تن جدا کنیم و راحت بشویم!
کد خبر: ۱۰۰۸۵۷۵

یکی از عارضه‌های شایعی که بیشتر آدم‌ها با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند سردرد است. عارضه‌ای که به دلایل مختلف در هر فرد به وجود می‌آید که شاید از آن بی‌اطلاع باشیم. در صورتی که می‌توان با رعایت نکاتی بسیار ساده از این عارضه رهایی یافت. اگر می‌خواهید بیشتر درباره علت‌های سردرد و راهکارهای بهبود آن بدانید ما را با صحبت‌های دکتر سهیلا عظیمی، متخصص مغز و اعصاب همراهی کنید.

میگرن

میگرن یکی از علل بسیار شایع و شاید شایع‌ترین علت سردرد مکرر است. بیماری میگرن در زنان شایع‌تر است. در اکثر مبتلایان به میگرن سابقه خانوادگی ابتلا به سردرد وجود دارد. سردردهای میگرنی معمولاً در سن بلوغ شروع می‌شود و در سن بالای 50 سال از بین می‌رود. سردرد میگرنی بیشتر یکطرفه و ضربان دار است و چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد. دردهای میگرنی گاهی با حالت تهوع و استفراغ همراه است. اکثر افراد مبتلا به میگرن در زمان حمله سردرد دچار ترس از نور و صدا می‌شوند و تمایل دارند در یک اتاق ساکت و تاریک استراحت کنند. در این حالت روشن کردن چراغ یا ایجاد صدای ناگهانی می‌تواند باعث بدتر شدن سردرد شود.

تغییرات هورمونی روی میگرن مؤثر است و عواملی مثل قاعدگی، بارداری و قرص‌های هورمونی جلوگیری از بارداری معمولاً باعث بدتر شدن میگرن می‌شود.

علت اصلی میگرن تنگ‌شدن عروق مغزی است که با باز شدن بیش از حد عروق ایجاد دنبال می‌شود. در مرحله انقباض عروق مغزی علائم چشمی میگرن بروز می‌کند و در مرحله گشاد شدن عروق سردرد ضربان‌دار ایجاد می‌شود. میگرن در همه افراد به یک صورت تظاهر نمی‌کند، بلکه انواع مختلفی از میگرن وجود دارد که آنها را مرور می‌کنیم.

غذاهایی که سردرد می‌آورند !

میگرن درمان قطعی دارد. در واقع درمان آن بر سه اصل استوار است؛ یکی از مسائل مهم در این زمینه اجتناب از خوردن خوراکی‌هایی است که سردرد میگرنی را تشدید می‌کنند؛ از جمله مواد غذایی حاوی نیترات، سوسیس، کالباس، گوشت‌های دودی و نمک سود شده، کافئین، قهوه، نسکافه، شکلات تیره، نوشابه کوکا، غذاهای کنسروی حاوی مواد نگهدارنده و گاهی هم مرکبات، دوغ و مواد تخمیری مثل پنیرهایی که ماه‌ها در شرایط تخمیری به دست می‌آیند. البته بعضی بیماران با مصرف یک فنجان قهوه احساس می‌کنند سردردشان در لحظه کم می‌شود، اما به هر حال مصرف آن توصیه نمی‌شود.

شایع‌ترین سردرد

سردرد تنشی یا هیجانی، نوعی از سردرد به‌شمار می‌رود که بسیار شایع است. علت پیدایش این نوع سردرد، انقباض عضلات کاسه سر، گردن، شانه و صورت است. مهم‌ترین دلیل پیدایش این انقباض‌ها نیز هیجانات عصبی است.

سردرد تنشی، هم به شکل پراکنده و نامنظم بروز می‌کند و هم ‌به شکل مزمن ‌و حاد گریبان افراد را می‌گیرد. طوری که شخص در طول یک ماه ممکن است پنج روز با این سردرد دست و پنجه نرم کند .

درد معمولا از ناحیه پیشانی، گردن یا شانه شروع می‌شود و بتدریج تمام کاسه سر را فرا می‌گیرد. این درد ماهیت فشاری داشته، ولی خاصیت ضربانی ندارد. بیمار از این‌که سرش سنگین است شکایت دارد، ممکن است تهوع پیدا کند، اما به استفراغ دچار نمی‌شود. این درد می‌تواند 30 دقیقه تا هفت روز ادامه داشته باشد.

برای درمان سردردهای پراکنده و نامنظم معمولا می‌توان از قرص‌های مسکن استفاده کرد. علاوه بر آن، سرد و گرم کردن پیشانی به کمک یک حوله یا ماساژ آرام شقیقه و گیجگاه می‌تواند تاثیر بسزایی در تسکین این نوع سردرد داشته باشد.

ورزش، سردرد را کاهش می‌دهد !

یکی از مواردی که در درمان میگرن مفید بوده، انجام ورزش روزانه (‌نیمساعت در روز) است. ورزش کردن به اثربخشی داروها کمک می‌کند. یکی دیگر از راه‌های درمان غیردارویی، استفاده از طب سوزنی است. این شیوه می‌تواند تا حد بسیار زیادی بهبود ایجاد کند. روش‌های دیگر مثل بایوفیدبک و نوروفیدبک نیز به رفع میگرن کمک می‌کند، زیرا کسانی که میگرن دارند ممکن است تا حدی دچار بیماری‌های اعصاب و روان مثل افسردگی یا بیماری اضطرابی هم باشند.

درمان طبیعی

نوشیدن مقدار زیادی آب می‌تواند سردرد شما را تسکین دهد. چای گیاهی هم در تسکین سردرد بسیار موثر است. انواع چای مانند نعناع و بابونه از مواردی است که در تسکین سردرد موثر است.

چند حرکت ورزشی مثل آهسته دویدن، پیاده‌روی تند، شنا و... می‌تواند گردش خون را تقویت و در غلبه بر سردرد تاثیرگذار باشد.

استفاده از کمپرس سرد نیز بسیار مفید است. یک تکه پارچه نرم را با آب سرد مرطوب و آن را روی پیشانی خود بگذارید. این راهی برای تسکین درد است.

خنده درمانی هم می‌تواند برای از بین رفتن سردرد موثر باشد. تماشای فیلم کمدی و خواندن کتاب‌های طنز نیز بسیار مفید است.

استراحت و خواب کافی هم در این موارد بسیار موثر است. متخصصان به افرادی که دچار سردرد می‌شوند توصیه به داشتن خواب کافی می‌کنند که می‌تواند در کاهش استرس هم مفید باشد.

همچنین علاوه بر موارد فوق سعی کنید از غذاهایی که منیزیم و کلسیم بالا دارند استفاده کنید که این دو مواد معدنی در کاهش علائم و نشانه‌های تنش و استرس مرتبط است.

لیلا علی‌نژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها