جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی می‌کند

یارانه بدون گرانی

با تصویب حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی در سال آینده ، تامین هزینه یارانه حدود ۶۸ میلیون نفر تضمین می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۸۱۸۶
یارانه ۶۸ میلیون نفر تضمین شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا ،دو سالی است که لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس حاوی تبصره‌ای از هدفمندی یارانه‌هاست که جزئیاتی در آن دیده نمی‌شود و تنها به درآمد ۴۸ هزار میلیاردی ناشی از اجرای قانون در طول سال اکتفا شده است. اما در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۶ در صحن علنی مجلس، نمایندگان جزئیات دخل و خرج هدفمندی در سال بعد را به تصویب رساندند در مهم‌ترین مورد منابع حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیاردی برای پرداخت‌های نقدی در نظر گرفته شده است.

اگر قرار باشد دولت طبق منابع پیش‌بینی شده به یارانه‌بگیران پرداخت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی انجام دهد، این رقم مصوب حدود ۶۸ میلیون نفر را برای توزیع نقدی در طول سال ۱۳۹۶ تامین مالی خواهد کرد.

این در شرایطی است که بر اساس آنچه که مدتی پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود نزدیک به ۷۷ میلیون یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در هر ماه پرداخت می‌شود. با این حال آخرین توضیحات نوبخت حاکی از آن است که تا اول بهمن‌ماه نزدیک به ۴ میلیون و ۸۵۴ هزار نفر از دریافت یارانه محروم شده‌اند. اینها کسانی هستند که ناخالص دریافتی آنها در طول ماه بیش از ۳ میلیون تومان بوده است.

بر این اساس اگر قرار باشد دولت در توزیع نقدی بر مبنای بودجه ۳۷ هزار میلیاردی عمل کند، باید از ۷۷ میلیون موجود تا بیش از ۹ میلیون نفر را حذف کند تا در سال بعد منابع پرداختی با کسری مواجه نشود. با این حال معمولا چنین اتفاقی رخ نداده و روند حذف یارانه‌بگیران با توجه به نبود اطلاعات کافی و شرایط شناسایی افراد پردرآمد به سختی پیش رفته و پرداخت یارانه به فقط ۶۸ میلیون نفر از ابتدای سال آینده به طور حتم بعید خواهد بود. این روند نیز کمبود منابع برای پرداخت را در قیاس با ۳۷ هزار میلیارد پیش‌بینی شده به دنبال خواهد داشت و دولت ناچار است باز هم از منابع عمومی که طبق مجوز بودجه به آن داده می‌شود، برداشت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
۰
۰
مگه جمعیت ما چند نفرند ؟ اخرش آمار درستی گرفتند یا نه؟
علی
Germany
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
۰
۰
ای كاش مردم ما بجای تضییع این پول كلان اجازه می دادند این پول در ایجاد شغل و مسائل زیرساختی و عام المنفعه مصرف شود
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
خیلی هارو میشناسم كه جز یارانه پولی برای زندگی كردن.ندارند
جانباز و بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
مبلغ یارانه باید با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا می كرد دولت فكر می كند كه ملت ومردم متوجه نیستند كه پرداخت این مبلغ با توجه به گفته های قبلی دولت پرداخت یارانه با افزایش تورم و افزایش قیمت های حامل انرژی می بایستی افزایش می یافت.
آشنا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
این آمار نشان از این دارد كه ملت و مردم ایران مردمانی فقیر هستند و معیشت بخورونمیری دارند و زندگی بسیاری از خانواده ها به یارانه ها، گره خورده است و درصورت قطع شدن آن، قطعاً شاهد سیل گرسنگی و سوءتغذیه و ناهنجاری های اجتماعی و... خواهیم بود پس میطلبد نظام الهی به رفاه و معیشت و سبد غذایی ملت ایران، عنایت ویژه ای داشته باشد چرا كه وضعیت كنونی معاش و معیشت و رفاه سطح عمومی جامعه، شایسته نظام مقدس و اسلامیمان نمی باشد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
من نیازمند یارانه هستم چون در هیچ شهری خانه یا آپارتمان یا مغازه ای ندارم ویك ماشین مدل پایین با اقساط وام بانك ملی ماهیانه 7230000 ریال پرداخت می كنم را دارم كه فعلا" چهارمین قسط آن پرداخت شده ماهیانه باشارژ حدود 7000000 ریال كرایه خانه در كرج می دهم 3 فرزند بزرگ دارم كه 2 فرزند پسر در دانشگاه آزاد نوشهر و آزاد چالوس تحصیل می كنند و یك دختر پیش دانشگاهی كه در نمونه دولتی كرج كه هزینه های این بیشتر از دو دانشجوی پسر است با حذف یارانه در شهریور امسال دچار مشكل جدی شده ام چرا كه درآمد دیگری جز یك حقوق كارمندی ندارم با حذف یارانه كه هزینه رفت و آمد بچه ها می شد با حذف آن همسر و فرزندان همیشه با من مشاجره و بی احترامی دارند و من را باعث حذف یارانه خود می دانند از این ناراحتم كه در اطراف من افراد زیادی هستند كه در همین تهران 2 واحد خانه دارند مغازه دارند ماشین شاسی بلند دارند حقوق و مزایای آنها از من بیشتر است اما یارانه می گیرند آیا شما باشید این را بی عدالتی نمی دانید من بچه های خودم را درخانه های مستأجری مردم بزرگ كردم بدلیل فقر خانواده كه روستایی بودند و نداشتن حمایت و همیشه ناراحتی كشیدم آن وقت یارانه من را قطع كردند خیلی افراد نیاز ندارند و یارانه را می گیرند و حق خود می دانند اما یارانه من قطع شد چندین بار به ستاد توزیع یارانه رفته ام به وزارت تعاون در خیابان آزادی رفته ام و فرمانداری كرج مراجعه كردم هركدام به طریقی ما را ردكردند یارانه من با شماره حساب 340066642 بانك ملت كرج دریافت می شد

نیازمندی ها