چه خبر از کنگره‌ جهانی موبایل ۲۰۱۷؟

تیکی تاکـا

هر ساله در اواخر زمستان، بزرگ‌ترین گردهمایی تلفن همراه در بارسلون اسپانیا برگزار می‌شود که شرکت‌های فناوری و علاقه‌مندان را از سراسر جهان جذب می‌کند.
کد خبر: ۱۰۰۸۰۵۳

اما شاید وقت آن رسیده باشد که موسسان کنگره‌ جهانی موبایل (MWC) به فکر تغییر نام این مراسم باشند، زیرا قضیه دیگر ارتباط چندانی به تلفن‌های همراه پیدا نمی‌کند. بله درست است، به سنت هر سال شاهد معرفی گوشی‌های جدید از سوی تولیدکنندگان مختلف خواهیم بود ؛ ولی در غیاب غول‌هایی چون اپل با آیفون، گوگل با پیکسل و البته سامسونگ با گلکسی که هر کدام مراسمی برای خود دارند، MWC کم‌کم دارد به نمایشگاهی برای نمایش مسیرهای آینده تبدیل می‌شود و نه یک شوی گجت‌های پرزرق و برق. حالا MWC از یک سو صحنه‌ عرض اندام شرکت‌هایی مانند ال‌جی، هواوی، لنوو، سونی و از سوی دیگر صحنه‌ای برای بازیگرانی متفاوت‌تر چون نت‌فلیکس، فیس‌بوک، آمازون و کوالکام است که مهره‌هایشان را در این شطرنج پیچیده و استراتژیک حرکت دهند.

چه کسی بود صدا زد نوکیا؟

از چند هفته پیش از آغاز مراسم، همه جا صحبت از یک گوشی خاص بود. خاص نه از این نظر که قرار بود یک پرچمدار جدید باشد و نه از این منظر که شرکتی جدید سازنده‌ آن است؛ بلکه بازگشت یک گوشی از اعماق تاریخ تلفن‌‌های همراه و البته برندی که تقریبا همه آن را مرده می‌پنداشتند!

شرکت فنلاندی HMD که صاحب امتیاز برند نوکیاست، در میان ذوق حاضران از یک گوشی کلاسیک رونمایی کرد: نوکیا 3310! بله، یکی از جالب‌ترین محصولات ارائه‌شده در کنگره‌ جهانی موبایل
سال 2017، بازگشت یک گوشی از 17 سال قبل در قالبی مدرن بود. در آن سال‌ها نوکیا که بر بازار تلفن‌های همراه حکمرانی می‌کرد، موفق شد رقمی حدود 126 میلیون گوشی 3310 را پس از ارائه در سال 2000 به فروش برساند! حالا شاهد بازگشت نوستالژیک این گوشی هستیم که با همان نام نوکیا 3310 عرضه می‌شود.

البته این گوشی برخلاف جد بزرگش، سبک‌، ظریف‌ و رنگین‌تر شده است، بنابراین دیگر نمی‌توانید به‌عنوان چکش از آن استفاده کنید! مشخصات آن هم این است: صفحه‌ 2.4 اینچی، دوربین دو مگاپیکسلی، سیستم‌عامل خود نوکیا و البته جای کارت حافظه. شاید نوکیا 3310 مدرن یک گوشی هوشمند نباشد، اما با یک باتری‌ که 31 روز حالت استندبای و 22 ساعت صحبت را جواب می‌دهد و البته قیمت 52 دلاری، مطمئن باشید مشتریان خاص خود را پیدا خواهد کرد. ضمنا، نسخه‌ جدیدی از بازی مار هم روی آن نصب است!

ولی HMD از دنیای گوشی‌های هوشمند هم غافل نبوده و سه گوشی اندرویدی نوکیا با نام‌های نوکیا 3، نوکیا 5 و نوکیا 6 را با اندروید نسخه 7 (نوقا) معرفی کرد. این سه گوشی که بازار تلفن‌های همراه متوسط را هدف گرفته، شاید از دید سخت‌افزاری برتری خاصی بر دیگر برندها نداشته باشند، اما مولفه‌ مهم در آنها قرار داده شده است: اندروید خالص. اندروید خالص مانند آنچه روی گوشی‌های پیکسل نصب است، وجه تمایز سه گوشی اندرویدی نوکیا با هزاران نوع گوشی اندرویدی دیگر است که باید منتظر شد و دید آیا این ریسک HMD جواب خواهد داد یا خیر.

همه‌ چیز جز پرچمدار

ارائه‌ امسال سامسونگ در MWC یکی از عجیب‌ترین‌ها بود. اتفاق اول، همان ابتدای سخنرانی رخ داد که برخی طرفداران محیط‌ زیست برای لحظاتی سخنرانی را قطع کردند و حتی یکی‌‌شان با پرچم علامت بازیافت به روی سن رفت تا به سامسونگ یادآوری کند که باید میلیون‌ها گوشی نوت 7 را که جمع‌آوری کرده بدرستی بازیافت کند!

پس از آن در حالی که همه منتظر ارائه‌ پرچمدار پر سر و صدای این شرکت یعنی S8 بودند، این گوشی اصلا در مراسم معرفی نشد و شرکت به نمایش یک تیزر از آن بسنده کرد! البته مشخصات S8 پیش از این در سایت‌ها درز کرده و تنها نکته‌ای هم که از تیزر می‌شود برداشت کرد صفحه‌ای با گوشه‌های منحنی و لبه‌های بسیار باریک (مثل G6 ال‌جی) است.

سامسونگ در ادامه برای این‌که تم نوستالژی نوکیا را ادامه دهد، از قلم جدیدش به نام نوریس (Noris) رونمایی کرد که دقیقا شبیه مدادهای استدلر قدیمی (با بدنه‌ زرد و مشکی) است!

اما امسال سامسونگ غیبت گوشی‌های پرچمدارش را با سه مدل تبلت پر کرده بود. تبلت اندرویدی گلکسی تب 3 برای رقابت با آیپد پرو اپل معرفی شده است. تبلتی
10 اینچی با ظاهری نه‌چندان دلپسند همراه
S Pen جدید و البته چهار اسپیکر تا سامسونگ از اپل در این زمینه هم عقب نیفتد! دو مدل تبلت دیگر، اما جذاب‌تر از این یکی هستند و برای مقابله با رقیب دیگر یعنی سرفیس مایکروسافت عرضه شده‌اند.

سامسونگ بوک 10 و 12 دو تبلت 10 و 12 اینچی سامسونگ با ویندوز 10 هستند که دقیقا مانند سرفیس دارای قلم و روکش کیبوردی هستند. تبلت کوچک‌تر از پردازنده اینتل m3 استفاده می‌کند و تبلت بزرگ‌تر از پردازنده‌ قوی‌تر i5. البته هنوز خبری از قیمت یا زمان ارائه‌ این تبلت‌ها نیست.

آخرین محصولی که سامسونگ معرفی کرد، یک کنترلر بی‌سیم برای هدست واقعیت مجازی‌ Gear VR بود که با صفحه‌ لمسی دایره‌ای و چهار دکمه برای کنترل یا انجام اعمال مختلف در بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خدانگهدار ماژولار

پس از شکست گوشی ماژولار G5، ال‌جی امسال می‌دانست باید مسیری متفاوت را برای گوشی جدیدش انتخاب کند. ال‌جی این‌بار در طراحی G6 دنبال تعریف جدیدی از «پرچمدار» است و دیگر خبری از مواد خودترمیم‌شونده، قطعه‌های ماژولار یا حتی مشخصات عجیب و غریب نیست. بلکه با یک دستگاه سرراست و بی‌شیله‌ و پیله طرف هستیم که شاید بتواند قفل شکست G5 را بشکند.

به گفته‌ خود ال‌جی، G6 در پسِ طراحی خود یک اصل اساسی دارد: صفحه‌ای بزرگ که بتوان براحتی و با یک دست با آن کار کرد و راه واضح انجام این کار، کاهش لبه‌هاست. کاری که ال‌جی بیش از پیش انجام داده و نسبت صفحه به بدنه در این گوشی 80 درصد است. اتفاق دیگر، تغییر نسبت صفحه است. صفحه‌ 5.7 اینچی G6 رزولوشنی معادل 2888 در 1440 دارد که یعنی ارتفاعی دو برابر عرض آن! این کاهش عرض باعث می‌شود گوشی با وجود صفحه‌ بزرگش، تا حد خوبی خوشدست باشد. اما تغییرات این صفحه‌ جالب به اینجا هم ختم نمی‌شود و ال‌جی انحنایی نیز به گوشه‌های خود صفحه داده تا علاوه بر ظاهر قشنگ‌تر، مقاومت صفحه را نیز بیشتر کند.

G6 بدنه‌ای فلزی دارد و نخستین گوشی از این سری است که ضد آب و گرد و غبار است. البته این قابلیت به قیمت باتری غیربرداشتنی تمام شده است. در زمینه‌ دوربین، G6 مانند نسل پیشین خود دارای دو لنز
13مگاپیکسلی است که یکی عادی و دیگری به‌صورت زاویه‌ باز تصویربرداری می‌کند. نرم‌افزار دوربین هم تغییرات زیادی داشته و ال‌جی امکاناتی مختلف برای تصویربرداری‌های خاص فراهم آورده است.

مشخصات سخت‌افزاری G6 بهبود جزئی داشته و این بار پردازنده کوالکام 821 وظیفه‌ پردازش را به عهده دارد. از دید نر‌م‌افزاری هم ال‌جی G6 با اندروید 7 نکته‌ خاصی ندارد بجز یک چیز: این گوشی جزو نخستین گوشی‌هایی خواهد بود که با همراه دیجیتال گوگل (Google Assistant) عرضه می‌شود.

چینی‌ها به پیش!

گذشت آن زمانی که چینی‌ها در این‌گونه مراسم‌ نیمکت‌نشین بودند و حالا شرکت‌هایی چون هواوی و لنوو به بازیکنان اصلی تبدیل شده‌اند که خیلی‌ها منتظرند ببینید این شرکت‌ها چه محصولات جدیدی را رو می‌کنند.

هواوی امسال گوشی P10 را معرفی کرد که دستورالعمل تولید آن این است: P9 را بردارید، کمی فناوری روز به آن اضافه کرده و بقیه‌اش را هم با آیفون پر کنید! امکان ندارد که P10 را ببینید و یاد آیفون اپل نیفتید. صفحه، انحناها، دوربین‌های پشت و جلو، همه‌ چیز در P10 شبیه به آیفون طراحی شده که البته چندان هم بد نیست.

هواوی حتی اسکنر اثر انگشت را به جلو آورده و این اسکنر دیگر دکمه نیست (دقیقا مانند آیفون) و تنها با لمس عمل می‌کند. اما نکته‌ خاص در مورد اسکنر P10 این است که با تک لمس، لمس طولانی و کشیدن به بالا به جای سیستم سه دکمه‌ای اندروید عمل می‌کند که قابلیت جالبی است. هواوی در زمینه‌ دوربین هم کماکان با شرکت Leica همکاری می‌کند و این بار دوربین‌ جلو هم توسط این شرکت تولید شده است. شایعاتی هم مبنی بر احتمال تعبیه‌ دستیار دیجیتال آمازون یعنی الکسا در P10 شنیده می‌شود که اگر صحت داشته باشد، حرکت مهمی برای هواوی خواهد بود.

محصول دیگر هواوی، به‌روزرسانی‌ برای ساعت‌های هوشمندش است که بر اساس نسخه‌ دو سیستم‌عامل اندروید wear عرضه می‌شوند. هواوی در طراحی دو مدل ساعت جدیدش که واچ 2 و واچ 2 کلاسیک نام دارند، تا حد زیادی از مد و زیبایی فاصله گرفته و در مقابل تمرکزش را بر قابلیت‌ها گذاشته است. این ساعت‌ها از نظر امکانات اتصال تقریبا همه چیز دارند: NFC برای پرداخت الکترونیک، GPS، سنسور ضربان قلب و در مورد واچ 2، نسل چهارم موبایل یعنی LTE. هر دو مدل ضد آب هستند و باتری‌های 420Mah دارند که امکان دو روز فعالیت را به آنها می‌دهد.

لنوو با دو مدل جدید از گوشی‌های موتو یعنی G5 و G5 پلاس به بارسلون آمده است. هیچ‌کدام از این دو گوشی در حد پرچمداران 2017 دیگر رقبا نیستند، اما لنوو با تصحیح برخی نکات و بهبود ظاهر سعی در جذاب مخاطبانی دارد که دنبال گوشی‌هایی با قیمت معقول‌تر هستند. به نظر می‌آید امسال روند تغییر سیستم سه‌ دکمه‌ای اندروید در دستور کار شرکت‌های چینی قرار دارد و لنوو هم در گوشی‌هایش قابلیت حذف این سه دکمه از روی صفحه و استفاده از اسکنر اثر انگشت به جای آنها را قرار داده است. خبر خوشحال‌کننده برای طرفداران برند موتو هم تعبیه‌ دستیار دیجیتال گوگل در این دو مدل گوشی بود. لنوو همچنین با عرضه‌ یک تبلت ویندوزی ارزان‌قیمت نشان داد نیم نگاهی به رقابت با کروم‌بوک‌ها دارد. تبلت Miix 320، یک تبلت هیبریدی مانند سرفیس مایکروسافت است (تبلت به همراه کیبورد) با صفحه‌ای ده اینچی و چهار گیگابایت رم. با قیمت فوق‌العاده‌‌ 200 دلاری این تبلت/لپ‌تاپ، پیش‌بینی فروش بالا برای آن چندان دور از ذهن نیست.

مفاهیم پراکنده

به نظر می‌آید سونی چشم‌اندازی برای آینده‌ فناوری و گجت‌هایش داشته باشد؛ اما این شرکت هنوز نتوانسته این ایده‌های پراکنده را در قالب یک طرح جامع و یکپارچه معرفی کند. MWC امسال هم در این مورد استثنا نبود.

مراسم کنگره‌ جهانی موبایل است و بگذارید از گوشی‌های جدید این شرکت شروع کنیم. سونی امسال با پنج مدل گوشی به بارسلون آمده بود تا نشان دهد می‌خواهد همه‌ سطوح بازار را هدف بگیرد. دو گوشی اکسپریا XZ و XZ پریمیوم آغازی بر سری XZ هستند که آنها را می‌توان ترکیبی از طراحی سری X و قابلیت‌های سطح‌ بالای سری Z دانست. اگر از دوربین قدرتمند 23 مگاپیکسلی XZ بگذریم، با یک گوشی معمولی اندرویدی طرف هستیم که با پردازنده‌ کوالکام 820 و سه گیگابایت رم، چیز خاصی برای عرضه ندارد.

اما گل سرسبد گوشی‌های امسال سونی، XZ پریمیوم است که پرچمداری با چند قابلیت خاص و منحصر‌به‌فرد است. سونی کماکان بر صفحه‌های با رزولوشن‌های عجیب و غریب تاکید دارد و XZ پریمیوم اولین گوشی با صفحه‌ 4K HDR در دنیاست که در مقایسه با صفحه‌ 4K معمولی، رنگ‌های گرم‌تر و طبیعی‌تری دارد. از این صفحه‌ خاص که بگذریم، به دوربین XZ پریمیوم می‌رسیم که یک اولین دیگر را رو می‌کند: حالت سوپر-اسلوموشن! یعنی فیلمبرداری 960 فریم بر ثانیه با رزولوشن 720p. البته با توجه به حافظه‌ تعبیه‌شده داخل خود دوربین، تنها می‌توانید 18 صدم ثانیه را به این صورت ضبط کنید! بنابراین سوژه‌هایتان را هوشمندانه انتخاب کنید! نکته‌ عجیب دیگر در مورد XZ پریمیوم، بدنه آینه‌ای و فوق براق آن است که انگار برای گذاشتن در موزه ساخته شده است!

سه گوشی دیگر معرفی‌شده توسط سونی، XZs،XA1 و XA1 آلترا نام دارند که نشان می‌دهند سونی باید یک فکر جدی در مورد نامگذاری‌هایش بکند! در میان این سه گوشی، XZs گوشی سطح بالاتر است که دقیقا همان دوربین XZ پریمیوم و قابلیت‌های عجیبش را دارد. دو گوشی دیگر هم گوشی‌های متوسطی هستند که با قیمت‌های پایین‌تر عرضه خواهند شد.

گوشی‌ها را که کنار بگذاریم به محصولات عجیب‌تر سونی می‌رسیم! سونی امسال پروژکتوری را با نام اکسپریا تاچ معرفی کرد که داغ داغ از تنور بخش تحقیقات سونی درآمده است! تعریف
اکسپریا تاچ این است: پروژکتوری اندرویدی که هر سطحی را به صفحه‌ لمسی تبدیل می‌کند. البته سونی این پروژکتور را یک محصول خانگی می‌داند که همه‌ اعضای خانواده بتوانند از آن استفاده کنند. اکسپریا تاچ عملا هر کاری که با یک تبلت اندرویدی می‌توانید انجام دهید انجام می‌دهد و حتی به دسته‌های
PS4 هم متصل می‌شود. فقط می‌ماند قیمت این موجود عجیب‌الخلقه که آن هم خانوادگی است؛ 1600 دلار ناقابل!

صبر کنید! هنوز سری اکسپریا تمام نشده است. سونی یک طرح مفهومی به نام اکسپریا گوش (Xperia Ear) را هم معرفی کرد که هدفونی بی‌سیم با همراه دیجیتال داخلی است. این هدفون‌ها شعارشان این است: «دست آزاد، چشم آزاد و گوش آزاد». دو تای اول مشخص است، اما چرا گوش آزاد؟ چون هدفون‌های اکسپریا صدا را مستقیم به کانال گوش منتقل می‌کنند.

خاص و خاص‌تر

در مراسمی چون MWC هر شرکتی تلاش می‌کند خود را از رقبا متمایز کند تا بتواند کاربران را به سوی خود جذب کند. بعضی‌ها این تمایز را با نوآوری انجام می‌دهند و برخی هم که توانایی این کار را ندارند، دست به دامان ایده‌های بقیه یا هر وسیله‌ دیگری می‌شوند!

نمونه‌اش شرکت آلکاتل که به نظرش ایده‌ گوشی‌های ماژولار (البته به سبک موتو زِد) چندان هم بد نیست و گوشی‌ای به نام A5 را با قاب پشتی قابل تعویض معرفی کرد که روی آن LEDهایی هماهنگ با موسیقی در حال پخش روشن و خاموش می‌شوند! قاب‌های دیگری مانند اسپیکر و باتری هم برای این گوشی تولید شده است. البته همه هم این‌قدر کپی‌کار نیستند. مثلا شرکت ZTE دو مدل گوشی‌ Blade V8 با قیمت پایین و اندروید 7 را معرفی کرد که از میانشان، V8 مینی‌ با قاب‌های رنگی صورتی و قرمز آنقدر بامزه است که حداقل بتواند برای خانم‌ها جذاب باشد! در پایان جا دارد یادی کنیم از بلک‌بری و گوشی کی‌وان‌‌ (KeyOne) که هنوز فکر می‌کند می‌تواند گوشی اندرویدی با کیبورد فیزیکی بفروشد، آن هم به قیمت فضایی 550 دلار!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها