ناسازگاری به رفتاری اطلاق می‌شود که در آن زوجین مطابق با هنجارها و قول و قرارهایی که بین‌شان رد و بدل شده رفتار نمی‌کنند و یکی از آنها هر از گاهی نوع تقاضاهایش را تغییر می‌دهد تا همسرش نتواند نیازهایش را شناسایی کند.
کد خبر: ۱۰۰۶۸۷۶

به طور مثال زن می‌گوید گرفتن مراسم عروسی برایم مهم نیست، اما پس از مدتی خودش را با دیگران مقایسه و احساس می‌کند حتما باید جشن عروسی بگیرد. در صورتی که چنین رفتارهایی به کرات تکرار شود و قول و قرارهایی که در گذشته‌اند، نقض شود، به این رفتارها، رفتارهای ناسازگارانه می‌گوییم. در مواردی قول و قرارهایی بین زوجین گذاشته می‌شود، اما پس از عقد یا ازدواج، یکی از زوجین آن را به‌هم زده و مطالباتی را مطرح کرده و سعی می‌کند امتیازات مثبتی از طرف مقابلش بگیرد. این گونه رفتارها نیز در زمره ناسازگاری قرار می‌گیرد. بعضی وقت‌ها نیز مرد یا زن می‌خواهد تفریحات شخصی داشته باشد، اما حاضر نیست این لذت‌ها را با همسرش تقسیم کند. گرچه این گونه رفتارها به رفتارهای ناسازگارانه تعبیر می‌شود، با این حال می‌توان از این منظر به این موضوع نگاه کرد که فرد لذت کافی از همسرش نمی‌برد و از این که کارها و تفریحاتش را به صورت فردی انجام دهد، لذت می‌برد. به همین دلیل شخص سعی می‌کند احساس آرامشی که به دنبال آن است را از دیگران دریافت کند.

از این گونه مشکلات به عنوان مشکلات عادتی یا شخصیتی یاد می‌کنیم که به دفعات در زندگی فرد تکرار شده و به بخشی از شخصیت او تبدیل شده است.

پیشنهاد ما به این دسته از افراد این است که اگر با چنین مشکلاتی مواجه هستند، قبل از ورود به زندگی مشترک، آنها را درمان کنند. اگر هم وارد زندگی مشترک شده‌اند، سعی کنند با مراجعه به روان‌شناس، این گونه سبک‌های ارتباطی را تغییر دهند تا زندگی توام با آرامش و سلامتی تجربه کنند.

دکتر پرویز رزاقی/ روان‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها