مصوبه دوگانه مجلس درباره سقف معافیت مالیاتی کارگران و کارمندان، جنجالی شد

تبعیض 500 هزار تومانی

نمایندگان مجلس در جلسه دیروز با چراغ سبز دولت، در زمینه معافیت مالیاتی، مصوبه‌ای تبعیض‌آمیز علیه قشر کارگر به تصویب رساندند.
کد خبر: ۱۰۰۶۱۰۲

تعیین سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران در لایحه بودجه 96 به داستان پیچیده‌ای تبدیل شده است. در حالی که دولت در لایحه خود سقف معافیت مالیاتی حقوق کارگران و کارمندان را 5/1 میلیون تومان تعیین کرده بود، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با هدف حمایت از قشر حقوق‌بگیر این رقم را به دو میلیون تومان افزایش داد که مصوبه‌ای در جهت حمایت از کارگران و کارمندان محسوب می‌شد.

اما دیروز طی لابی دولتی‌ها با نمایندگان، اتفاق جدیدی افتاد و کارگران از سقف معافیت دو میلیون تومانی محروم شدند و دوباره سقف معافیت مالیاتی آنها 5/1 میلیون تومان تعیین شد. استدلال دولتی‌ها این بود که با اعمال معافیت مالیاتی برای کارگرانی که زیر دو میلیون تومان حقوق می‌گیرند، درآمد مالیاتی دولت در سال آینده کاهش خواهد یافت. این در حالی است که طی سال‌های گذشته سقف معافیت مالیاتی حقوق کارگران و کارمندان همواره یکسان بود، اما در مصوبه مجلس برای بودجه 96 تبعیضی آشکار علیه کارگران اعمال شده، زیرا سقف معافیت مالیاتی کارمندان دولت دو میلیون تومان و کارگران 5/1 میلیون تومان تعیین شده است.

در حالی مجلس دهم برای اولین بار این تبعیض آشکار را بین کارگران و کارمندان دولت قائل شده که حدود 13 میلیون کارگر در کشور مشغول کارند که با احتساب خانواده‌هایشان، حدود 50 درصد جامعه را شامل می‌شوند که معافیت مالیاتی این قشر حدود 500 هزار تومان از کارمندان دولت کمتر است و این مصوبه به ضرر کارگران تمام می‌شود.

نقش رئیس سازمان مالیاتی

علی‌اکبرکریمی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 96 در این‌باره به خبرنگار ما گفت: مصوبه‌ای که صبح شنبه به تائید نمایندگان رسید با مخالفت‌های زیادی همراه شد، اما در نهایت به تصویب رسید. وی افزود: این مصوبه یک تبعیض علیه کارگرانی است که هم باید از بیکاری ترس داشته باشند و هم با مشکلاتی مثل مالیات دست و پنجه نرم کنند.

نماینده مردم اراک در مجلس تصریح کرد: سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (84) قانون مالیات‌های مستقیم در سال‌های گذشته برای کارمندان و کارگران، یکسان بوده ، اما با اصلاحاتی که در بودجه 96 شاهد هستیم بین این دو قشر، تفاوت قائل شده‌اند.

کریمی ادامه داد: به نظر می‌رسد هر فردی که دارای درآمد و حقوق است، باید از معافیت‌های یکسان برخوردار باشد. به عنوان مثال، کارمند دولت و فردی که در یک فروشگاه مشغول به کار است هر دو حقوق‌بگیر محسوب شده و از معافیت‌های مالیاتی یکسان باید بهره ببرند، اما اکنون دولت و مجلس به نفع کارمندان عمل کرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که سطح درآمد کارگران پایین است، اضافه کرد: اگر افراد شاغل در بخش کارگری دغدغه مالیات را داشته باشند، قطعا زندگی همه آنها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. به این دلیل که ممکن است برخی کارفرمایان حقوق و مزایای افراد را بیشتر از این میزان در نظر نگیرند که باعث از دست دادن قدرت خرید آنها خواهد شد.این نماینده با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان امور مالیاتی در صحن علنی مجلس گفت: زمانی که دیروز آقای تقوی نژاد به عنوان نماینده دولت در مجلس سخنرانی کرد به موضوعاتی از قبیل مشکلات دولت برای بخش درآمدی اشاره داشت و با این رویکرد توانست نظر نمایندگان مجلس را جلب کند و این مصوبه نهایی شود.

حقوق‌بگیر دولتی و غیردولتی نداریم

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 96 نیز در گفت‌وگو با جام‌جم به تبعیض‌آمیز بودن این مصوبه اشاره کرد و گفت: زمانی که صحبت از حقوق‌بگیر می‌شود و قرار است معافیت مالیاتی برای آنها در نظر بگیریم، دیگر بحث دولتی و غیردولتی نباید در میان باشد، در حالی که اکنون مصوبه نمایندگان نشان می‌دهد دولتی‌ها سهم بیشتری در جامعه دارند. وی افزود: این کار باعث می‌شود تا دوباره بحث یقه‌سفیدها در جامعه مطرح شود و نارضایتی را افزایش خواهد داد.

باید اصلاح شود

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 96 هم به جام‌جم عنوان کرد: به نظر می‌رسد این مصوبه دوباره باید در صحن مطرح شده تا درباره جزئیات آن تصمیم‌گیری شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: این یک تبعیض آشکار است و حتی در پیشنهاد کمیسیون تلفیق هم نبود، اما نمی‌دانم چطور شد که بعد از صحبت‌های آقای تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی یکباره آقای تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از این موضوع حمایت کرد و در صحن رأی آورد.

علی کاظمی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 96 هم به جام‌جم گفت در کمیسیون تلفیق تعیین شده که معافیت مالیاتی برای همه دو میلیون تومان باشد. به نظر می‌رسد همان خواسته مردم و نمایندگان به نتیجه برسد و احتمال دارد این مصوبه اصلاح شود.

ضربه‌ای بزرگ بر 13 میلیون کارگر وارد شد

علی خدایی، عضو شورای عالی کار با بیان این‌که این مصوبه مجلس تبعیض آشکار بین کارگران و کارمندان است، عنوان کرد: برای چنین مجلسی متأسفم. انتظار می‌رفت در شرایطی که کارگران زیرخط فقر هستند، مجلس و دولت حمایتی داشته باشند، ولی کارگران را غریبه فرض کردند.

خدایی به تسنیم گفت: برای این مجلس متأسف هستم. با این مصوبه، کارگران را از کارمندان جدا کردند، کارگران غیرخودی و غریبه هستند، کارمندان را خودی و همسو با خود می‌دانند.عضو شورای عالی کار با بیان این‌که کارگران زیرخط فقر زندگی می‌کنند، افزود: در حالی که تعداد زیادی از کارگران حقوقشان از خیلی کارمندان دولت کمتر است، انتظار حمایت از مجلس و دولت را دارند، اما متأسفانه با بی‌مهری مواجه شدند.

موافق مصوبه

در همین حال، عزت‌الله یوسفیان‌‌ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از این مصوبه حمایت کرد و گفت: کارگران حقوقشان از یک‌میلیون تومان هم کمتر است، بنابراین سقف 5/1 میلیون تومان برای آنها مناسب است.

دستور لاریجانی برای رسیدگی کمیسیون تلفیق

علی لاریجانی، رئیس مجلس از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه خواست که در صورت وجود ابهام در مصوبه مجلس مبنی بر معافیت مالیاتی کارگران، آن را بررسی و نتیجه را به صحن اعلام کند.

به گزارش فارس،‌ مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی در جلسه علنی دیشب مجلس گفت: صبح شنبه مصوبه‌ای در مورد معافیت‌های مالیاتی حقوق‌های دریافتی از سوی کارکنان دولت و بخش خصوصی وجود داشت که متن چاپ‌شده‌ای درباره آن نبود و مشخص نشد که از کجا آمده است. وی اضافه کرد: پس از تصویب این معافیت مالیاتی برای بخش خصوصی تا سقف یک میلیون و 500 هزار تومان دریافتی از پرداخت مالیات، ابهاماتی پیش آمده است. لاریجانی گفت: اگر ابهامی در این مصوبه مجلس وجود دارد، کمیسیون تلفیق آن را بررسی و نتیجه را به صحن ارائه کند.

کمیسیون تلفیق و سازمان مالیاتی، مدافع مصوبه جدید

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در گزارش کمیسیون تلفیق، معافیت مالیاتی کارمندان و کارگران یکسان در نظر گرفته شده بود، توضیح داد: رئیس کمیسیون تلفیق و رئیس سازمان مالیاتی، نقش اصلی را در تغییر این سقف در صحن مجلس بازی کردند.

سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این‌که در لایحه بودجه دولت سقف حقوق دریافتی برای معافیت مالیاتی 5/1 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود و این معافیت مالیاتی در کمیسیون تلفیق بودجه به دو میلیون تومان در ماه افزایش یافت، تشریح کرد: رئیس کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس اصلاحیه‌ای را برای این بند در گزارش کمیسیون مطرح کرد و با حمایت مستقیمی که از سوی رئیس سازمان مالیاتی انجام شد، قسمت عمده‌ای از نمایندگان نیز به این موضوع رأی دادند و مصوبه کمیسیون تلفیق تغییر کرد.

نماینده تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که استدلال خاصی برای تغییر مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن مطرح نشد، از تصویب سقف معافیت دوگانه برای حقوق‌بگیران ابراز تأسف کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها