راهکار تاثیرگذاری بیشتر در مجامع بین‌المللی

این روزها شاهد برگزاری اجلاس امنیتی مونیخ با حضور مقامات کشورهای مختلف و مسئولان نهادهای بین‌المللی هستیم.
کد خبر: ۱۰۰۳۶۵۹
راهکار تاثیرگذاری بیشتر در مجامع بین‌المللی

در سایر کشورها نیز در مقاطع مختلف شاهد برگزاری اجلاس‌های مشابهی بوده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به اجلاس‌های امنیتی تهران و مسکو اشاره کرد. این گونه اجلاس‌ها بیشتر شبیه باشگاهی است که هر کشوری نظر خود را مطرح می‌کند، بنابراین سازمان بین‌المللی نیست که نتیجه مشخصی داشته باشد، بلکه صرفا عده‌ای دور هم جمع شده و بحث‌های خود را مطرح می‌کنند. برخی از این اجلاس‌ها به دلیل حضور افراد سطح بالاتر، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند و به عنوان مثال در بحث‌های اقتصادی اجلاس داووس و در مباحث امنیتی، اجلاس‌های مونیخ و مسکو اهمیت بسیاری دارد.

در این‌گونه اجلاس‌ها نمایندگان کشورها با یکدیگر ملاقات می‌کنند و در این دیدارها درباره آخرین تحولات بین‌المللی رایزنی می‌شود، اما نباید انتظار ویژه‌ای از این اجلاس‌ها داشت، زیرا قطعنامه و بیانیه‌ای در آنها صادر نمی‌شود. با این‌حال این مجامع فرصتی است برای طرح نظرات کشورهای مختلف درباره موضوعات بین‌المللی و در مرحله بعد آنچه شاید اهمیت بیشتری داشته باشد، ملاقات‌ها و نشست‌های حاشیه‌ای است که البته به سطح کشورها و ملاقات‌کننده‌ها بستگی دارد و فرصتی است که یک وزیر خارجه و مقام یک کشور بتواند با چندین مقام هم‌رتبه یا بالاتر در فرصت محدودی ملاقات کند و این ملاقات‌ها فرصت‌هایی است که باید از آن استفاده کرد. بنابراین در صورتی که ملاقات‌های موثری صورت بگیرد، قطعا تاثیرگذار خواهد بود، اما در مجموع برای صحبت در مورد تاثیرگذاری کنفرانس امنیتی مونیخ برای مقابله با پروژه ایران‌هراسی آمریکا و اسرائیل باید در جریان جزئیات مذاکرات میان کشورمان و سایر کشورها قرار بگیریم. اما به نظر می‌رسد برخی ملاقات‌های آقای ظریف از جمله ملاقات با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه برخی کشورهای دیگر مثبت بوده است با این‌حال برای اظهار نظر دقیق باید اطلاعات جزئی‌تری داشته باشیم. به نظر می‌رسد فضای کلی کنفرانس بخصوص با توجه به مباحثی که میان آمریکا و اروپا مطرح شده، فضای مفیدی بوده است. به عنوان مثال، بحثی را که وزیر دفاع آلمان در نقد سیاست‌‌های آمریکا مطرح کرد، می‌توان در این راستا ارزیابی کرد. این مقام آلمانی گفته بود،آمریکا باید به جایگاهی که اروپا به عنوان قدرت مستقل دارد، احترام بگذارد.

البته ذکر این نکته ضروری است که برای تاثیرگذاری بیشتر در این‌گونه مجامع، باید ملاقات‌ها با برنامه تنظیم شود و توجه داشت که دیدارهای صرفا تشریفاتی قطعا نمی‌تواند اثر گذار باشد و ملاقات‌ها در صورتی تاثیرگذار خواهند بود که دربرگیرنده موضوعات و توافق‌های جدی باشند.

دکتر سید رسول موسوی - سفیر پیشین ایران در فنلاند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها