ریزگردها دوباره وضعیت خوزستان را آشفته کرد و باعث تشکیل جلسه مدیریت بحران کشور شد

طرح‌های غیرکارشناسی، متهم ریزگردهای خوزستان

درحالی که پس از چند روز هوای خوب، ریزگردها بار دیگر از دیروز هوای خوزستان را بشدت آلوده کرد و با وجود عذرخواهی استاندار و تشکیل جلسات اضطراری با نتایج اعلام نشده در تهران، مردم خوزستان خواستار پیگیری جدی و عملی و مداوم برای حل مشکل هستند.
کد خبر: ۱۰۰۳۵۶۵
طرح‌های غیرکارشناسی، متهم ریزگردهای خوزستان

به گزارش جام‌جم، بیش از یک دهه از وقوع پدیده ریزگردها در استان خوزستان می‌گذرد، اما هفته قبل بود که این بحران قدیمی پایش را از گلیمش درازتر کرد و این‌بار با قطعی برق، آب، خطوط تلفن همراه دستگاه‌های خودپرداز، اختلال در عملکرد جایگاه‌های سوخت و توقف تولید نفت سبب بروز مشکلات و مسائل بسیاری شد و زندگی را به کام اهوازی‌ها و ساکنان 11 شهر دیگر استان خوزستان تلخ کرد. گردوخاک پدیده‌ای است که حالا تهدیدی جدی برای صنعت برق نیز به شمار می‌رود و به قول یکی از شهروندان اهوازی با هر عطسه و سرفه‌ای نیروگاه‌ها را از مدار خارج می‌کند.

درهمین حال دیروز این معضل دوباره عرصه را برخوزستانی‌ها تنگ کرد. به‌گونه‌ای که میزان گرد و غبار در شوش در شمال خوزستان در ظهر دیروز شنبه به 33 برابر حد مجاز، در آبادان به 18برابر حدمجاز و در اهواز به 15 برابر حد مجاز رسید و شعاع دید در خوزستان هم به کمتر از 300متر سقوط کرد. این میزان گردوغبار باعث تعطیلی مدارس و کاهش ساعات کار ادارات و بانک‌ها تا ساعت 12ظهر شد و گلایه شدید مردمی را در پی داشت که از حرف زدن و وعده دادن خسته شده و خواستار حل جدی، ریشه‌ای و همیشگی این مشکل هستند.

یکی از شهروندان اهوازی که با ماسکی فیلتردار صورتش را پوشانده بود درخصوص پدیده ریزگردها می‌گوید: بیش از ده سال است که به دلیل سوءمدیریت و تامین‌نشدن حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌های استان خاک می‌خوریم.

یکی دیگر از شهروندان اهوازی نیز با انتقاد از طرح‌های مخرب انتقال آب می‌گوید: نمی‌دانم چرا عده‌ای با نادیده گرفتن مشکلات مردم خوزستان بر اجرای این طرح‌ها اصرار می‌کنند.

تقصیر را به گردن دیگران نیندازیم

در این باره، همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس می‌گوید: بیش از 35 درصد ریزگردها منشا داخلی دارد که متاسفانه این ریزگردها نسبت به نوع خارجی‌اش شدت، غلظت و ماندگاری بیشتری دارد. لذا بهتر است تقصیر را به گردن دیگران و سایر کشورها و مناطق خارج از ایران نیندازیم. وی می‌افزاید: بخش داخلی ریزگردهای خوزستان حدود 350هزار هکتار است که اگر این کانون‌ها کنترل شود 50 درصد مساله حل خواهد شد. یوسفی می‌گوید: در صورت بی‌توجهی به مساله ریزگردها ممکن است گردوغبار تمام فلات ایران را دربر گیرد پس لازم است با محور قرار دادن برنامه‌های زیست محیطی در نظام بودجه‌ریزی و ایجاد الزامات قانونی برای افزایش اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست؛ هرچه زودتر اساسی برای حل معضل ریزگردها گامی برداشته شود.

از 1700تا17 میلیارد تومان!

همچنین محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در گفت‌وگو با شبکه استانی خوزستان درخصوص پدیده ریزگردها می‌گوید: بخش قابل توجهی از کانون‌های ریزگردها داخلی بوده و لازم است هرچه سریع‌تر برای تثبیت کانون‌های بحرانی اقدام عملی صورت گیرد. وی می‌افزاید: سدسازی‌های متعدد و اجرای طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای در بالادست رودخانه‌های اصلی استان خوزستان، کاهش میزان بارندگی و تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران، استفاده از روش‌های ناپایدار کشاورزی و افزایش وابستگی معیشتی به منابع آب و خاک از جمله دلایل تشدید کانون‌های داخلی گردوغبار است. این مقام مسئول می‌گوید: برای حل مشکل ریزگردها و تثبیت کانون‌های بحرانی خوزستان 1700میلیارد تومان اعتبار لازم است و متاسفانه بودجه‌ای که امسال برای این مساله در نظر گرفته شده، 17میلیارد تومان است یعنی یک‌صدم آنچه لازم است.

مصوبات دولت اجرایی نشده

احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل سازمان محیط زیست استان خوزستان نیز می‌گوید: 90درصد اعتبار مصوبه هیات دولت برای مقابله با این پدیده در کشور تامین نشده و عملا این مصوبه امکان اجرایی شدن پیدا نکرده است. وی می‌افزاید: برای حل این‌ مشکل باید دولت کمیته‌ای همانند کمیته حل مشکل دریاچه ارومیه برای خوزستان پیش‌بینی کند تا این کمیته هر سه ماه یک بار گزارش دقیقی را به دولت ارائه کند.

عذرخواهی استاندار

از سوی دیگر، در پاسخ به گلایه‌های مردمی و کمبودهای مدیریتی، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان جمعه شب با حضور در سیمای این استان از مردم عذرخواهی کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری خوزستان، وی گفت: رئیس‌جمهور شخصا تحولات را دنبال می‌کرد و شخص رئیس‌جمهور دستور داد از اعتبارات ملی برای حل مشکلات تخصیص داده شود و اقداماتی که قرار است انجام شود همه با نظر رئیس‌جمهور انجام خواهد شد. وی افزود: رئیس‌جمهور به خاطر مسئولیت خود در دوران دفاع مقدس در استان دارای عرق و علاقه خاص به خوزستان است و شهادت می‌دهم تمام توانش را برای حل مشکلات به خرج داد. با این حال از قطعی برق و سایر مشکلات به‌وجود آمده برای مردم، متاسفم و عذرخواهی می‌کنم.

تصمیمات جدید برای خوزستان

جلسه بررسی مسائل و مشکلات استان خوزستان ظهر دیروز به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار وتصمیماتی برای این استان اتخاذ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به مسائل دو هفته اخیر استان خوزستان و قطع شدن آب و برق ناشی از شرایط جوی، گفت: کل امکانات کشور باید برای حل مسائل خوزستان بسیج شود. وی اظهار کرد: مردم این استان در برابر مسائل و مشکلات ناشی از ریزگردها صبوری و تحمل همراه با بزرگواری کردند و باید از صبر و متانت این مردم قدردانی شود.

معاون اول رئیس‌جمهور از تشکیل جلسه آتی چند هفته آینده در استان خوزستان خبر داد و گفت: تلاش خواهیم کرد یک ردیف بودجه برای حل مسائل و بحران‌های استان خوزستان در بودجه سال 96 کل کشور گنجانده شود و سازمان برنامه و بودجه باید خوزستان را یکی از اولویت‌هایش قراردهد.

وزیر نیرو نیز در این نشست گفت: طی 15 روز آینده قرار است کل شبکه توزیع برق اهواز شستشو داده شود و چنانچه تجهیزات شبکه توزیع نیاز به تعویض داشته باشد، این کار انجام خواهد شد. حمید چیت‌چیان اظهار کرد: قرار است در پست‌های برق نیز سیستم شوینده مستقر شود و هم‌اکنون سیستم شوینده برای 26 پست حساس استان خریداری شده و بعلاوه اقدامات برای عایق‌کاری سیستم‌های برق در حال انجام است.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به حضور و بازدید خود از کانون‌های گرد و خاک در منطقه از اتخاذ تدابیر اجرایی و ساختاری برای حل بحران خبر داد و گفت: در کوتاه مدت برای 40 هزار هکتاری که کانون اصلی بحران است راهکار بیولوژیکی اندیشیده شده و تا آخر امسال با غرس صدها هزار نهال و مرطوب‌سازی منطقه از شدت ریزگردها کاسته خواهد شد.

نگار نخلی

جام‌جم خوزستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها