شیوه‌های حمایت از اقشار ضعیف در گفت‌وگو با کارشناسان

از افزایش یارانه تا مسکن ارزان

رییس کمیسیون اقتصادی با توصیه دولت به کنار گذاشتن محافظه کاری و پرهیز از شعارگرایی، گفت: سال گذشته کمیسیون تلفیق در طرحی پیشنهادی به دولت سه دهک یارانه بگیر غیر نیازمند را حذف کرد که با این روش حدود 12 هزار میلیار تومان در سال آزاد می‌شد اما در جایی که دولت پرداخت یارانه را بعنوان مصیبت عظما یاد می‌کرد با این طرح هم مخالفت نمود.
کد خبر: ۱۰۰۳۲۵۰
دولت با طرح مجلس مبنی بر آزاد سازی 12 هزار میلیارد تومان از حذف یارانه بگیران غیر نیازمند مخالفت کرد

«محمدرضا پورابراهیمی» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با مروری بر رویکرد قانون هدف‌مند سازی یارانه‌ها و نقاط ضعف اجرایی آن طی شش سال گذشته در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: یکی از اشتباهات دولت قبل در عدم تناسب تعهدات پرداخت یارانه به مردم با میزان عایدی بدست آمده از محل هدفمندی بود و این سوء مدیریت فشار مضاعفی بر بودجه عمومی کشور وارد کرد.

وی افزود: مجموع منابع ایجاد شده در آن مقطع از آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی 28 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شد اما در مقابل دولت تعهد داد 42 هزار میلیارد تومان در سال وجه نقد به یارانه بگیران پرداخت کند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه دولت به اجبار برای جبران کسری بودجه پرداخت یارانه‌ها از منابع عمرانی کشور برداشت می‌نمود، تصریح کرد: پرداخت علی‌السویه مبلغ یارانه به جامعه هدف از دیگر اشتباهات مدیریتی دولت بود.

وی با شاره به مرّ قانون تصریح کرد: پرداخت یارانه باید بر اساس میزان درآمد هر خانوار تخصیص یابد. بدین معنا که مبلغ یارانه بر مبنای مدل هزینه‌ای و شناسایی نیاز سبد خانوار تعیین گردد که متأسفانه با پرداخت یکسان این مبلغ به کل کشور و عدم تفکیک دهک‌ها؛ تعهد بیش از 40 هزار میلیاردی چرخه معیوبی در اقتصاد کشور بوجود آورد.

پورابراهیمی از وعده دولت روحانی در چهار سال گذشته برای رفع این اشکال سخن گفت و عنوان داشت: در دوره این دولت هم اتفاق خاصی در جهت رفع ایرادات اجرایی هدف‌مندی لحاظ نشده کما اینکه کمیسیون پیشنهادات فراوانی بمنظور اصلاح قانون ارایه کرد تا بر مبنای آن به سه دهک‌ ثروتمند یارانه تعلق نگیرد اما دولت می‌گوید در حوزه اجرا به مشکل بر می‌خوریم.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته کمیسیون تلفیق در طرحی پیشنهادی به دولت سه دهک یارانه بگیر غیر نیازمند را حذف کرد که با این روش حدود 12 هزار میلیار تومان در سال آزاد می‌شد اما در جایی که دولت پرداخت یارانه را بعنوان مصیبت عظما یاد می‌کرد با این طرح هم مخالفت نمود.

رییس کمیسیون اقتصادی خانه ملت، دولت را به کنار گذاشتن محافظه کاری و پرهیز از شعارگرایی توصیه کرد و گفت: امروز شاهدیم با پرداخت 42 هزار میلیارد تومان یارانه به مردم همچنان در بخش اشتغال و تولید با مشکلات جدی روبه رو هستیم.

وی اضافه کرد: برخی افراد با مراجعه به نمایندگان درخواست قطع یارانه نقدی خود در عوض اشتغال یکی از فرزندانشان را دارند. چنانچه دولت مصوبه مجلس مبنی بر حذف سه دهک جامعه از چرخه یارانه بگیران را قبول می‌کرد، اکنون در حوزه تولید و اشتغال به گشایشهایی دست پیدا می‌کردیم.

پورابراهیمی با تحلیل قیمت دلار و شاخص‌های اقتصادی کشور از کاهش درآمد خانوارهای یارانه بگیر به یک سوم خبر داد و اظهار داشت: اگر رکود و تورم اقتصادی با همین شرایط ادامه یابد، شاهد کاهش قدرت خرید مردم بیش از اینها خواهیم بود، لذا معتقدم باید ساختار اجرایی طرح هدفمندی از بیخ و بن تغییر یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
هههه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
۰
۰
مخالف نیست بعد رای و تایید دوباره حذف میكنه شما خودتو ناراحت نكن
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
۰
۰
یارانه لازم نیست ولی قیمت ها به زمان قبل رایانه برگردد
همی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
۰
۰
آخه این دولت می خواد چند ماه دیگر از همین مردم رای بگیره، اگر یارانه اینها را قطع كند دیگه امیدی به پست و میز و حقوقهای نجومی نیست

نیازمندی ها