مصوبات طرح مقابله با ریزگردها و رفع مشکل قطعی آب و برق پنجشنبه گذشته با حضور وزیران جهاد کشاورزی و نیرو، اجرایی شد.
کد خبر: ۱۰۰۳۰۶۳

به گزارش ایرنا، 15 سال پس از نخستین بحران گرد و غبار، این بار ریزگردها سراغ زیرساخت‌های خوزستان رفته‌اند. توفان خاک، شبکه برق را از 8 بهمن زمینگیر کرده است.

اوج این بحران، تعطیلی مدارس و ادارات 11 شهرستان به دلیل قطع آب و برق و خارج شدن پنج نیروگاه از مدار در روز 23 بهمن‌ماه جاری بود.

دو روز پس از توفان گرد و خاک در خوزستان، رئیس‌جمهور در جلسه 10بهمن هیأت دولت وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و امورخارجه را برای پیگیری بحران گرد و غبار این استان مکلف کرد. رئیس‌جمهور از وزیر کشاورزی خواست روند مالچ‌پاشی و نهالکاری در کانون‌های داخلی گرد و غبار بویژه در خوزستان تسریع شود. همچنین به وزیر امورخارجه دستور داد مسائل دوجانبه ایران و عراق را به‌صورت ویژه پیگیری کند.

دراین باره، وزیر جهادکشاورزی و نماینده رئیس‌جمهور در طرح مقابله با ریزگردهای خوزستان از آغاز عملیات ضربتی تثبیت 40 هزار هکتار از کانون‌های بحرانی (داخلی) ریزگردها از روز چهارشنبه هفته گذشته در خوزستان خبر داده است.

محمود حجتی پس از بازدید میدانی از کانون‌های ریزگردها در جنوب اهواز در جلسه بررسی راه‌های مقابله با ریزگردها در استانداری خوزستان، افزود: این طرح با بسیج تجهیزات و امکانات فنی تا یک ماه آینده به پایان خواهد رسید.

وی با بیان این‌که این طرح ضربتی به‌عنوان طرح کوتاه مطرح است، افزود: در طرح درازمدت و جامع مقابله با ریزگردها با منشأ داخلی، 800 هزار هکتار از اراضی بیابانی از طریق بیولوژیک، کاشت گیاهان، درختان سازگار با محیط و در نقاطی به‌صورت مالچ‌پاشی و رهاسازی آب در مدت چهار تا پنج سال تثبیت خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی بابت مشکلاتی که از ناحیه ریزگردها و قطعی گسترده و طولانی مدت برق، آب و تلفن به وجود آمده، از مردم استان خوزستان عذرخواهی کرد.

حضور مجدد وزیر نیرو درخوزستان

درهمین حال، قطع بیش از 20 ساعته برق در اهواز و تعدادی از شهرهای اطراف در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته وزیر نیرو را نیز برای دومین بار راهی اهواز کرد.

حمید چیت‌چیان صبح پنجشنبه گذشته پس از یک نشست فوق‌العاده با مسئولان آب و برق استان از تصفیه‌خانه شماره2 اهواز دیدن کرد.

بااین حال به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از سامانه 121 شرکت توزیع برق اهواز، برق حدود 20 منطقه اهواز تا عصردیروز قطع بوده است.

این مناطق شامل شهرک طاهر، کوی رسالت، کیانپارس، پادادشهر، گلستان، فرهنگ شهر، شکاره، سه راه تپه، کیان‌آباد، شهید محسن، مهدیس، اسلام‌آباد، حصیر‌آباد، 20 متری شهرداری، کوت عبدالله، سپیدار و همچنین ترمینال زاگرس و مجموعه تالارهاست. با توجه به این‌که با قطع برق، آب هم قطع می‌شود تا لحظه تنظیم گزارش، آب این مناطق هم قطع است.

توفان به مدیران هم رسید

اتفاقات اخیر را از جهتی می‌توان نشانه ضعف شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو در خوزستان در مواجهه با بحران تلقی کرد. برخی کارشناسان بر این باورند که چندتکه بودن شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو در خوزستان باعث شده که نتوانند در زمان بحران به صورت هماهنگ و قوی وارد عمل شوند. در دو روز گذشته تبعات توفان خاک، دامنگیر تعدادی از مدیران استانی شده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری و مدیرکل منابع طبیعی خوزستان، دو مدیر استانی هستند که در پی بروز حوادث روزهای اخیر از سمت خود برکنار شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها