جلیل سامان از معدود کارگردانانی‌ است که توانسته دو سریال دیدنی با محوریت سازمان مجاهدین خلق(منافقین) بسازد و هر دو اثر هم جزو کارهای برتر تلویزیون شوند.
کد خبر: ۱۰۰۲۴۸۳

سامان که این روزها مشغول ساخت سریال «نفس» است تا سه گانه اش پس از ساخت «ارمغان تاریکی» و «پروانه» تکمیل شود بتازگی فیلم «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان که ماجرایش به ترورهای سازمان مجاهدین خلق در سال 60 بر می‌گردد را تماشا کرده و درباره آن یادداشتی نوشته است.

سامان ابتدای این یادداشت با اشاره به این‌که در میان شلوغی این روزهایش فیلم مهدویان را دیده و ذوق زده شده ابراز امیدواری کرده مهدویان همچنان در همین ژانر مستندگونه به کار خود ادامه دهد. او مهدویان را کارگردانی بی‌نظیر و بی‌رقیب در میان همه فیلمسازان ایرانی دانسته است: «تاریخ ایران ما پر از لحظات غم‌انگیز و با‌شکوه است. سینمای ما 40 سال از مردم کشورش عقب‌مانده شاید ماجرای نیمروز را باید سال ‌های 60 می‌ساختند که در تصمیم‌گیری خیلی از جوان‌ها اثرگذار بود. ماجرای نیمروز هم از نظر فضاسازی ما را 30، 40 سال به عقب پرتاب می‌کند و هم از جهت موضوعی. شاید سازمان منافقین دیگر دغدغه مردم نباشد، اما برای آنها که در آن سال‌ها زندگی کرده اند نوستالژی و خاطره و برای آنهایی که نبوده‌اند سفر کوتاهی در زمان است...»

این کارگردان شناخته شده تلویزیون دراین یادداشت تنها به تمجید از مهدویان نپرداخته و در ادامه به نقطه ضعف فیلم او نیز اشاره کرده است: «ماجرای نیمروز با فیلمنامه‌ای دقیق‌تر می‌توانست نسبت گذشته و حال را برقرار کند. واقعیت این است که تماشاگر گرچه به گذشته پرتاب می‌شود، اما تجربه شخصیت‌های اصلی را از سر نمی‌گذراند. برای این‌که تجربه فیلم تجربه مخاطب شود باید بیشتر به شخصیت‌ها و دغدغه هایشان نزدیک شد و باید بیشتر با خلوت شخصیت‌ها بودیم؛ دلتنگی‌ها و عشق و نفرت‌ها. زاویه دوربین و روایت مهدویان این امکان را به مخاطب نمی‌دهد و این باعث شده ماجرای نیمروز را مخاطب از سر نگذراند و مثل موزه تماشا کند، اما همین‌قدر هم غنیمت بزرگی است.»/ سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها