همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال 1396 برای چهارمین سال متوالی است که برگزار می شود و از ساعت 2 تا 8 شب در سالن مرکز همایش های دانشگاه شهید بهشتی، این همایش امسال با همکاری گروه اقتصادی مهرگان برگزار می شود و این گروه به عنوان شرکت هلدینگ برگزار کننده این همایش است.
کد خبر: ۱۰۰۲۴۳۹
نشست خبری همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال 1396

به گزارش جام جم، موسسه اقتصاد ایرانیان به عنوان مجری همایش امسال است. در این همایش افرادی همانند: آقای دکتر عراق چی، آقای دکتر پور ابراهیمی و بقیه اساتید در این همایش به عنوان سخنران شرکت می کنند.

افتتاحیه این نمایش به عنوان تصویر اقتصاد ایران و جهان و با داشتن سه پنل تخصصی، پنل اول در رابطه با بحث بودجه 96 و تاثیر آن بر اقتصاد ایران (اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه) پنل دوم در رابطه با بازار های مالی همانند بازار بانک، پول، بیمه و بازار سرمایه است.

پنل سوم نیز در رابطه با عمران و مسکن است. با توجه به اطلاعات چهار دوره گذشته تمامی تلاشمان بر پرسش و پاسخ به عنوان ملاک برای بالا بردن اطلاعات در دوره بعدی است.

تا چند سال گذشته به علت نبود اطلاعات سرمایه گذاران با مشکل مواجهه بوده و در حال حاضر برعکس قبل به دلیل زیاد بود اطلاعات،‌ بعضا اجازه سرمایه گذاری به سرمایه گذاران داده نمی شود.

ریسک ها، احتمالات و راههایی کمک کننده به سرمایه گذاران و بنگاه های خرد و متوسط در این همایش بیشتر شامل افرادی هستند که در بورس سرمایه گذاری کرده و همچنین صاحب کسب و کار و از جمله فعالان اقتصادی هستند.

ملاک بیشتر بر تغییر کلان نیست و بیشتر بر روی تصمیم سرمایه گذاران بر روی سرمایه گذاری در سال آینده مطرح است.

امیر رضا حسنی مدیر عامل موسسه اقتصاد ایرانیان افزود: امسال 8 عامل اثر گذار در اقتصاد ایران بررسی می شود و همچنین تاثیر این ابعاد بر بازار کسب و کار بر اساس فرصت ها و چالش های که در سال آینده به دست می آورند. در سال آینده باید با دقت و آگاهی بیشتر نسبت به سال های گذشته، روبه جلو پیش برویم. در اقتصاد موفقیت معلم بسیار بعدی است همان طور در سال های قبل سرمایه گذاری هایی صورت گرفته تنها موجب تورم های جانبی برای ما سودآوری به همراه داشته است. در طول سال های آتی قطعا تغییر خواهد کرد و ما در هیچ بازار و یا کسب و کاری سرمایه گذاری نمی کنیم بلکه بر روی آگاهی خود بر روی کسب و کارها باید سرمایه گذاری کنیم همانند بازار مسکن، بورس و... که بعضا مکمل هم هستند.

سال آینده در اقتصاد جهان به مراتب پر فراز و نشیب تر خواهد بود همان طور که در سال 2016 اقتصاد، سیاست جهان با توجه به انتخابات آمریکا و همچنین انتخابات سال 2017 نیز تغییراتی را با خود به همراه خواهد داشت و نظرها بر تغییر رفتار قیمت ها در سال اینده با ایجاد چالش ها (نوسانات)، ریسک های بیشتری را برای سرمایه گذاران و بازرگانان ایران به همراه خواهد داشت.

سوال اصلی و همیشگی سرمایه گذاران بر قیمت طلا است؟ باید گفت طلا یک کالای تاثیر پذیر به صورت مستقیم با توجه به سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا،‌ تاثیر می پذیرد.

سیاست های بانکی آمریکا در سال اینده عملا سیاست های نرخ تورم بهره است به دو علت به وقوع می پیوندد 1. نفت در تشدید تورم امریکا را تشدید می نماید 2 . سیاست مالی آقای ترامپ و به علاوه سیاست های انبساطی گذشته نیز در حال حاضر به صورت تورم نمایان می شود اما اقتصاد امریکا در حال حاضر به صورت مطلوب رسیده در ماه 180 هزار استخدام دارد و نهایتا تجمیع همه موارد بانک مرکزی آمریکا را به سمت افزایش نرخ بهره نسبت به سال گذشته پیش ببرد.

افزایش نرخ بهره در سال گذشته یک بار و در سال اینده 3 بار با توجه به رشد اقتصادی جهان خواهد بود. این مسیر قطعا قیمت طلا در بلند مدت را رو به قرار می دهد و شاخص دلار آمریکا نیز صعودی خواهد شد.

از طرف دیگر سال 2016 سال مناسبی برای رشد اقتصاد جهان نبوده و رشد اقتصادی 2.5 درصد در سال 2010 دنیا به کمترین میزان رشد اقتصادی رسیده بود در سال اینده 2.9 درصد این رشد پیش بینی شده است.

شرکت های بزرگ دنیا امروزه در رابطه با موضوع نفت انرژی های تجدید پذیر را عرضه نموده اند و یک چالش برای شرکت ها و پالایشگاه ایران محسوب می شود.

سال 2017 به صورت خلاصه:

1. سال تکنولوژی خواهد بود تا سال 2025 هر چقدر در این زمینه اطلاعات داشته تا چند سال آینده بسیار رشد خواهد کرد و شرکت ها اگر نتوانند خود را بالا بکشند از عرصه حذف می شوند.

2. موضوع بانکی و پولی باید با تغییر ساختار به روز شود وگرنه چالش های آن بیشتر می شود.

3. بودجه امسال نفت بر 50 تا 55 دلار و قیمت حد اکثری آن بین 55 دلار تا 60 دلار است.

4. آقای ترامپ روابط تجاری خود با چین را طی سال های آتی به نیم تریلیون دلار و چلش های این کشور نیز به مرور کم رنگ تر خواهد شد.

5. ایران باید با توجه به اتفاقات در حال وقوع بازارهای صادراتی خود را تغییر دهد و به دنبال بازارها و مناطق جدید باشد تا ریسک های کلان بازرگانانمان را کاهش دهیم.

6. تاثیر ترامپ در بخش شاخص دلار و افت ارز کشورهای دیگر است و به تدریج قدرت خرید کشورهای دیگر کاهش می یابد و این کاهش موجب قدرت خرید پایین ارزهای رایج دیگر و تاثیر آن در بخش صادرات کشورمان خواهد بود.

7. موضوع نگرش و مدیریت داخل کشور نیازمند بازنگری اساسی چه در زمان تحریم ها و چه پسا تحریم ها است.

مهدیه آخوندزاده - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها