به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، جمعی از طلاب درباره فعالیت بازاریابی هرمی از آیتالله مکارم شیرازی سؤالی مطرح کردهاند که متن این سؤال به شرح زیر است:
اخیراً مؤسسات بازاریابی هرمی تغییر نام داده و با همان اهداف به نام شبکه بازاریابی وارد میدان شده و مشغول تخریب جوانان هستند. متأسفانه اطلاعات نادرستی به شورای محترم نگهبان در این زمینه دادهشده و آنها فتوا به جواز آن دادهاند.
وزارت صنعت و معدن بهگمان اینکه از این طریق شغلی برای جمعی از جوانان پیدا میشود و آمار بیکاری پایین میآید، متأسفانه مجوزهای متعددی صادر کرده و گروهی از جوانان را گرفتار این شغل کاذب زیانبار کرده است.
آیا شرکت در این شبکهها شرعاً برای ما جایز است؟
متن پاسخ آیتالله مکارم شیرازی به شرح زیر است:
اولاً با پیگیریهای ریشهای و دقیقی که در این زمینه کردهایم ثابتشده که این کار بهیقین شرعاً حرام است و «اکثر مراجع محترم تقلید» نیز به حرمت آن فتوا دادهاند.
ثانیاً تعجب است چگونه شورای محترم نگهبان در این مسئله که وظیفه او نیست وارد شده و فتوا داده و وزارت صنعت سوءاستفاده کرده و بر اساس آن مجوزها را صادر کرده است.
انتظار میرود شورای محترم نگهبان در محدودهای که قانون اساسی برای آنها معین کرده و ما آن را محترم میشمریم، گام بردارد و در قلمرو مراجع ورود نکند. مردم مقلد آنها نیستند، مقلد مراجع خویش هستند و اگر این رویه ادامه یابد، مرجعیت که از ارکان مذهب ماست، به خطر میافتد. امیدواریم این تذکر خیرخواهانه را فراموش نفرمایند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم