مخلوط شدن رطوبت با گردوخاک، برق و آب و ارتباطات خوزستان را قطع کرد و باعث اختلال جدی در کار و زندگی مردم شد

«وضعیت گِلی» در خوزستان

برای دومین بار در بهمن‌ماه جاری، مخلوط شدن رطوبت و گردوخاک باعث اختلال در سامانه‌های تولید برق خوزستان و بخصوص شهر اهواز شد و به دنبال آن آب شهر قطع و سامانه‌های مخابراتی از کار افتاد تا وضعیت برای این استان و مردم آن بار دیگر ویژه شود.
کد خبر: ۱۰۰۰۸۶۴

به گزارش خبرنگار جام‌جم، در وضعیتی که بی‌سابقه خوانده می‌شود، از حوالی ساعت 23 جمعه‌شب گذشته با افزایش رطوبت در هوای خوزستان و شهر اهواز و رسیدن آن به 97 درصد و مخلوط شدن آن با گرد و خاک موجود در هوای استان، این مخلوط گل به برخی تاسیسات برق خوزستان رسوب و نفوذ کرد و ابتدا چهار نیروگاه برق خوزستان شامل نیروگاه‌های رامین، خرمشهر، آبادان و ماهشهر رااز کار انداخت و برق اهواز و ده شهر دیگر این استان قطع شد.

تا لحظه تنظیم گزارش، برق در شهرستان‌های اهواز، ماهشهر، هندیجان، آبادان، خرمشهر، باوی، کارون‌، حمیدیه، سوسنگرد، هویزه و شادگان قطع است.

گرد و خاک و رطوبت به خطوط اصلی انتقال برق نیز رحم نکرد و یکی از خطوط اصلی خوزستان که 400 کیلوولت است، از روی مقره پاره شد و روی آزادراه اهواز ـ بندرامام افتاد و راه بسته شد.

مخلوط رطوبت و گردوخاک سپس سراغ تاسیسات مخابراتی رفت و برخی شبکه‌های تلفن همراه را از کار انداخت. به‌ دلیل نبود برق، عملا اینترنت در خوزستان نیز از کار افتاده است.

مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات خوزستان دراین باره به ایرنا گفت: تمام BTSهای تلفن همراه، مراکز فوریت‌دار از قبیل اورژانس‌ها، هلال‌احمر و سایر مراکز خدمات‌رسان فعال است، اما BTS سایر مراکز و مناطق در 11 شهرستان پس از پنج ساعت قطعی برق و با اتمام شارژ باتری‌ها به مرور زمان قطع می‌شود.

حمیدرضا جلیلی افزود: این قطعی طولانی‌مدت برق باعث قطع خطوط تلفن همراه در این شهرستان خواهد شد.

وی گفت: اینترنت 11 شهرستان یاد شده برقرار است، اما به دلیل قطع برق و نبود امکان روشن کردن مودم‌ها عملا اینترنت در این شهرستان‌ها با اختلال مواجه شده است.

وی بیان کرد: اینترنت اپراتور همراه اول برقرار، اما اپراتورهای ایرانسل و رایتل در این شهرستان‌ها از مدار خارج شده‌اند.

قطع برق همچنین موجب تعطیلی ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها و مدارس در 11 شهرستان خوزستان از جمله اهواز در روز شنبه شده است.

مشکل آب

این گزارش می‌افزاید: به دنبال قطعی برق، آب شهر اهواز و برخی شهر‌های دیگر خوزستان که تامین آن به پمپ‌های برقی منوط است، قطع شد. به دنبال این مساله، مراجعه مردم برای خرید آب‌معدنی افزایش یافت و البته ستاد بحران مستقر در استانداری خوزستان که تحت نظر استاندار فعالیت می‌کند، تانکرهای آب پخش را فراخواند تا آب را به نقاط مختلف اهواز و سایر شهر‌های خوزستان برسانند.

تمام این فعل و انفعالات باعث شد تا زندگی عادی مردم در اهواز و سایر نقاط خوزستان باز هم مختل شده و مردم خانه‌نشین شوند، چرا که علاوه بر تعطیلی ادارات، بانک‌ها و مدارس، بسیاری از شرکت‌های خصوصی و خدماتی نیز در کلانشهر اهواز به دلیل قطع برق قادر به فعالیت و ارائه خدمات به شهروندان نیستند و همین مساله مردم را خانه‌نشین کرده است. این درحالی است که توفان گرد و خاک 9 بهمن در خوزستان نیز موجب قطع برق بسیاری از مناطق شهرستان اهواز شده بود.

کاهش تولید نفت در اهواز

در همین حال مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: قطعی شبکه برق موجب شد بخشی از تاسیسات فراوری این شرکت در منطقه اهواز از مدار عملیات خارج و تولید این شرکت حدود 700 هزار بشکه کاهش داده شود.

به گزارش مهر، بیژن عالی‌پور تصریح کرد: با اتصال دوباره برق و راه‌اندازی تدریجی تاسیسات فراورشی تولید مطابق برنامه از سر گرفته شده و کاهش ساعات گذشته نیز تا جای ممکن جبران خواهد شد.

غافلگیری و سفر فوری وزیر نیرو

در همین حال استاندار خوزستان از غافلگیری مقامات استانی از وسعت مشکل خبرداد و اظهار کرد: وقوع مه پیش‌بینی شده بود، اما عمق و وسعت حادثه و قطع برق معلوم نبود. همچنین این‌که چه تعدادی از ایستگاه‌ها از مدار خارج می‌شود، قابل پیش‌بینی نبود.

غلامرضا شریعتی با اشاره به اطلاع‌رسانی فوری وضعیت خوزستان به مردم، درجمع خبرنگاران گفت: ساعت 4 و 30 دقیقه صبح شنبه هفته جاری، مدارس تعطیل و بلافاصله به صدا و سیما و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شد، علاوه بر این در شهر شاهد بی‌نظمی نبودیم و آرامش برقرار بود که این مساله نشان می‌دهد اطلاع‌رسانی بموقع بوده و مردم از منازل خود خارج نشده‌اند.

وی با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته برای مقابله با این وضعیت، افزود: بعد از گرد و خاک اخیر تعدادی از تاسیسات برق شست‌وشو داده شده اما با توجه به حجم بالای تاسیسات ازجمله 35 هزار کیلومتر خطوط توزیع برق و 34 هزار ترانس برق امکان شست‌وشوی کامل این تاسیسات برای مسئولان وجود نداشت. شریعتی تصریح کرد: آب موردنیاز شهروندان در نقاط حساس، بیمارستان‌ها و شهرهایی که با مشکل قطع برق مواجه هستند، توزیع می‌شود وتانکرهای آب‌رسانی از شهرهایی که مشکلی ندارند به این شهرها اعزام می‌شود. در همین حال وسعت مشکل آب و برق خوزستان به حدی بود که حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو و ستادش را بر آن داشت که فوری به خوزستان سفر کرده و از نزدیک مشکل را مدیریت کنند. وی هم‌اکنون درخوزستان به سر می‌برد.

آخرین وضعیت خوزستان

مسئولان استان از آخرین تلاش‌ها و توفیقات برای حل مشکل آب و برق خوزستان می‌گویند. این اطلاعات تا لحظه درج گزارش، در رسانه‌ها منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان گفت: هم‌اکنون در خرمشهر از مجموع پنج ایستگاه برق، چهار ایستگاه وارد مدار شده و راه‌اندازی یک ایستگاه باقیمانده در حال انجام است. در آبادان نیز 50درصد مشکلات آن حل شده است. مشکل برق شادگان نیز برطرف شده است. برق ایستگاه اصلی ماهشهر وصل شده و ایستگاه‌های فرعی نیز بزودی وارد مدار می‌شود. مشکل برق اهواز نیز در حال پیگیری است. غلامرضا براتی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز تصریح کرد: در ساعت 13 ظهر روز گذشته برق تصفیه‌خانه شماره یک و دو اهواز وصل و وارد مدار شد. پنج ساعت بعد از برق‌دار شدن تصفیه‌خانه‌ها، آب مناطق نیز وصل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها