راز و رمز رهایی از دوزخ بی‌تمایزی

هر سازمانی برای دستیابی به اهداف خرد و کلان خود به استراتژی دقیق در سه سطح نیاز دارد؛ تعیین ماموریت سازمان، مدیریت همه واحدهای استراتژیک کسب و کار، به دست آوردن و تخصیص منابع و تصمیمات مربوط به خط‌مشی سازمان اولین سطح را تشکیل می‌دهد. تمرکز بر تولید محصول مورد هدف به صورت ویژه و تدوین برنامه‌های بازاریابی به عنوان بخش تاکتیکی کار به ترتیب سطوح دیگر سازمان را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۰۰۴۲۶
راز و رمز رهایی از دوزخ بی‌تمایزی

برنامه بازاریابی تعیین می‌کند کدام محصول شرکت، با چه قیمتی و در چه سطحی توزیع و ترویج شود تا مشتریان بیشتری را به تولیدات سازمان جلب کند. افزایش تعداد فعالان در بازار موجب شده با وجود کثرت محصولات، تشابه بین آنها نیز به همان اندازه افزایش یابد.

یکسان بودن کالاها و خدمات عرضه شده باعث شده بیشتر شرکت‌ها محصولات خود را تقریبا با قیمت‌های یکسان در اختیار مشتریان قرار دهند و در وضعیتی به نام «دوزخ‌بی‌تمایزی» گرفتار شوند. در چنین شرایطی شرکت‌ها نمی‌توانند به سودپایدار دست یابند و تنها راه نجات خود را نحوه قیمت‌گذاری می‌دانند تا از این طریق نظر مشتریان را به سوی خود جلب کنند. برای مثال در داخل کشورمان کمپانی‌های تجاری مختلفی هستند که لوازم خانگی مانند یخچال، لباسشویی و اجاق گاز ارائه می‌کنند که علاوه بر ویژگی‌های اصلی از قیمت‌های تقریبا مشابهی نیز برخوردارند.

شما به عنوان یک مشتری کدام محصول را و به چه دلیل انتخاب می‌کنید؟ بدون شک یکی از معیارهای انتخاب شما میزان «نوآوری و خلاقیت» به کار رفته در تولید محصول است؛ اصل مهمی که شرکت‌های موفق بشدت به آن پایبند هستند و سعی می‌کنند با متمایزسازی مداوم محصولات خود از گرفتار شدن در دوزخ بی‌تمایزی دوری کنند. درواقع شرکت‌ها با متمایزسازی سعی می‌کنند مصرف‌کنندگان را به گونه‌ای مجاب کنند که نه‌تنها سراغ محصولات رقیب نروند، بلکه آنها را به سود مورد نظرشان نیز برسانند.

گمان می‌کنید شرکت‌های عظیمی مانند اپل، گوگل، کوکاکولا، تویوتا، آی‌بی‌ام، دیزنی، مک دونالد و جنرال الکتریک با وجود رقیبان متعدد در سراسر دنیا چرا همچنان به عنوان معتبرترین و با ارزش‌ترین کمپانی‌های دنیا در سال 2016 معرفی شده‌اند؟ راز این شرکت‌ها در این است که مدام ثابت می‌کنند نوآوری و استراتژی خوب بازاریابی، پادزهر دوزخ بی‌تمایزی است.

سهیلا فلاحی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها