یک تیم نوآور، موفق به ساخت دستگاهی شده که می‌تواند انواع زباله تر خانگی را به کود تبدیل کند. این دستگاه که زِرا (Zera) نام دارد، می‌تواند علاوه بر کمک به خانواده‌ها برای محیط زیست نیز بسیار سودمند باشد. درصد قابل توجهی از زباله‌های تولیدی در هر خانه از نوع‌ تر است. پوست میوه، سبزیجات دور ریز و انواع پسماندهای غذایی ازجمله مهم‌ترین شکل‌های زباله تر هستند. مشکل این است که ترکیب این نوع زباله با زباله خشک (که معمولا قابل بازیافت است) دردسرهای زیادی برای محیط زیست دارد که به ‌عنوان مثال می‌توان به شیرابه حاصل از آنها در محل دفن زباله اشاره کرد. این شیرابه از مهم‌ترین عوامل آلودگی منابع آب زیر زمینی و رو زمینی به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۰۰۰۲۸۵

در این میان، استفاده از این گجت جدید می‌تواند تا حد زیادی جلوی بروز این مشکلات را بگیرد. کافی است زباله تر خانگی را از طریق دریچه بالایی این دستگاه درون آن بریزیم. زرا با ترکیب این زباله با اکسیژن، رطوبت، گرما و نیز اندکی از یک ماده گیاهی خاص، طی 24 ساعت، پسماندهای غذایی خانگی را به کود کمپوست تبدیل می‌کند. گفتنی است این فرآیند به صورت معمول حداقل یک هفته به درازا می‌انجامد. در واقع ماده گیاهی ویژه‌ای که به زباله تر اضافه می‌شود، عامل تسریع فرآیند تجزیه آن است. این ماده از ترکیب پوسته نارگیل و جوش شیرین تولید می‌شود. فرآیند طراحی شده این دستگاه می‌تواند حتی گوشت و نیز پسماند محصولات لبنی را نیز تجزیه کند. این در حالی است که این مواد معمولا در شیوه‌های خانگی تولید کمپوست در حیاط خانه براحتی تجزیه نمی‌شوند.

همچنین فیلتر کربنی ویژه‌ای که برای این دستگاه طراحی شده، مانع خروج بوی نامطبوع ایجاد شده در فرآیند تجزیه به داخل خانه می‌شود. زرا با ابعاد 28 در 88 سانتی‌متر و 85 سانتی‌متر ارتفاع می‌تواند بخوبی در کنار سایر تجهیزات آشپزخانه نظیر کابینت یا اجاق گاز قرار گیرد. کود تولیدی از پسماندهای غذایی خانگی نیز از طریق دریچه‌ای که در زیر این دستگاه تعبیه شده، در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. این کود می‌تواند در باغچه یا گلدان‌های خانه مورد استفاده قرار گیرد.

طبق اعلام شرکت سازنده، قرار است این دستگاه با قیمت 1199 دلار (حدود چهار میلیون و 660 هزار تومان) به بازار عرضه شود.

منبع: engadget.com، treehugger.com و fastcoexist.com

صالح سپهری‌فر

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها