شکمو باشید یا نباشید، غذا بخورید یا سالاد و امثالهم(!) بالاخره در منزل به انواع و اقسام قابلمه نیاز دارید.
کد خبر: ۹۹۷۵۳۰
قابلمه ناوگانی برای آشپزخانه!

مهمان می‌آید، خودتان هوس برنجی، خورشی، قیمه‌ای، فسنجانی، قورمه‌سبزی می‌کنید و سرانجام مطالبات اطرافیان به شما فشار می‌آورد که ناوگان مرتب و منظم و به‌روزی از قابلمه داشته باشید که در آن غذاهای رنگارنگ ایرانی و فرنگی را به خورد شکم خودتان و اطرافیان بدهید.

نوعروس هم که باشید دیگر معادله جور دیگری است! از این‌رو قابلمه یکی از پراستفاده‌ترین وسایل موجود در هر آشپزخانه‌ای به‌شمار می‌رود و به همان اندازه کیفیت، دوام‌آوری و بخصوص بهداشتش مهم و حیاتی است.

چون محتویات قابلمه مستقیما وارد بدن می‌شود و در سلامتی بی‌هیچ واسطه‌ای موثر است. بنابر این اگر به دنبال قابلمه مناسب هستید، این مطلب را تا ته دنبال کنید.

انواع قابلمه

از زمان مادربزرگ‌ها که انواع و اقسام غذاها در قابلمه‌های مسی تهیه می‌شد، مدت‌ها گذشته است. اکنون در زندگی آپارتمان‌نشینی خرید مس، گران و علاوه بر وزن زیاد، نگهداری آن دشوار است. این است که ظروف مس صرفا حالت تزئینی پیدا کرده است، اما در کنار آن فناوری انواع جدیدی از قابلمه را به ارمغان آورده است. از قابلمه‌‌های آلومینیومی گرفته تا تفلون، چدن، سرامیک، سنگ، شیشه و لعاب. با این حال هر یک از انواع این قابلمه‌ها خوبی و چالش خاص خود را دارند. از قیمت بالا گرفته تا ضرر برای سلامتی.

نکات کلیدی خرید

آنچه که خیلی مهم‌تر از مارک قابلمه است، نوع موادی است که در ساخت آنها به کار رفته و همچنین میزان ضخامت و اندازه این ظروف است. میزان رسانا بودن آنها در برابر حرارت با یکدیگر فرق می‌کند و بستگی به نوع مواد سازنده آنها دارد. بنابراین انتخاب این ظروف باید نسبت به نوع غذا و پخت و پزی که می‌خواهیم در آنها انجام دهیم، صورت گیرد. توجه داشته باشیم ظروفی که برای پخت و پز استفاده می‌کنیم می‌توانند طعم و مزه غذا را تغییر دهند و این تغییر مزه بستگی به مقدار ماده‌ای دارد که از ظروف پخت و پز به داخل مواد غذایی نفوذ می‌کند. میزان نفوذ فلز از ظروف پخت و پز به داخل مواد غذایی بستگی به نوع غذا (اسیدی ـ قلیایی) دارد.

قابلمه‌های تفلون؟

قابلمه‌های تفلون در مقایسه با سایر قابلمه‌ها انتخاب چندان مطمئنی نیستند. فلز سنگین کادمیوم که در اغلب آنها وجود دارد، با استفاده پی‌درپی قابلمه وارد غذا می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان و بیماری‌های دیگر را زیاد می‌کند. با این حال ظروف تفلون نچسب، نسبتا سبک، با کاربرد و شست‌وشوی راحت هستند، اما نکته کلیدی درباره این قابلمه‌ها این است که در صورت آسیب، پخت غذا درون آن را متوقف کنید.

قابلمه‌های استیل

این نوع قابلمه، از دیگر قابلمه‌ها بهداشتی‌تر هستند. عمر طولانی داشته، زنگ نمی‌زنند و واکنش چندانی نسبت به مواد غذایی ندارند، اما متاسفانه غذا سریع‌تر در آن می‌سوزد! و بنابر این مناسب پخت انواع خورش و غذاهای آبدار هستند. این قابلمه‌ها دارای قیمت مناسبی هستند.

چدنی‌ها!

چدن، آلیاژی از آهن است و قابلمه چدن واقعی با خراش سطحش زنگ می‌زند. قابلمه‌های چدنی عمر طولانی و البته وزن بالایی دارند. برای پخت طولانی و یکنواخت مناسب و در حرارت بالا مقاوم هستند. چدن فلزی است که مدت زیادی گرم می‌ماند. سرویس قابلمه‌های چدن گرانقیمت هستند.

گرانقیمت‌ها

انواع دیگری از قابلمه نیز وجود دارند که با وجود کیفیت بالا، قیمت بالایی هم دارند و بنابر این همه و بخصوص نوعروس‌های محترم در استفاده از آن بیشتر دقت کنند! قابلمه‌های سرامیکی یکی از آنهاست. این قابلمه، دارای روکش نچسب و بدون ترکیبات مضر و تا حدی مقاوم به خوردگی و خراش است. ولی باید مراقب بود تا تکه‌های آن وارد غذا نشود. دارای بدنه و کف چند لایه هستند که لایه سرامیک یکی از لایه‌های بدنه قابلمه است. حرارت را بخوبی پخش و منتقل می‌کنند و قیمت نسبتا بالایی دارند. جنس گرانیت یا سنگ خارا گرما را نگه داشته و غذا در آن دیرتر از ظروف معمولی می‌سوزد. گرانیت ماده‌ای طبیعی است، طعم غذا را نیز تغییر نمی‌دهد.

قیمت و قابلمه!

قیمت قابلمه‌ها علاوه‌بر این که به جنس و فناوری آنها ارتباط دارد، به تعداد تکه‌های قرار گرفته در سرویس نیز بستگی دارد. شما می‌توانید قابلمه را هم به صورت تکی و هم سرویس خریداری کنید و خب خرید سرویسی به نفع شماست، چون علاوه‌بر قرار داشتن انواع سایزهای ماهیتابه و قابلمه قیمت مجموع آن نیز در مقایسه با خرید تکی حدود 30 درصد کمتر تمام می‌شود. در بازار، سرویس‌های قابلمه از سه پارچه تا 16 پارچه و بلکه بیشتر در انواع ایرانی و خارجی موجود است. انواع سرویس‌های قابلمه از 150 هزار تومان شروع شده و تا 5/2 میلیون تومان ادامه پیدا می‌کند.

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها