مقایسه فلوئنس و ام‌جی

این روزها بازار خودروهای وارداتی کشورمان در انحصار محصولات کره‌ای اعم از انواع هیوندای و کیا قرار گرفته است و محصولات کشورهای دیگر و حتی برندهای معتبر ژاپنی بسختی می‌توانند با این دو رقابت کنند. برای مثال هیوندای سانتافه یکی از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی تاریخ بازار کشور ما بوده، در حالی که بسیاری از رقبای ژاپنی این خودرو مثل میتسوبیشی اوتلندر حتی نتوانسته به گرد پای فروش این خودرو برسند!
کد خبر: ۹۸۹۹۱۰
مقایسه فلوئنس و ام‌جی

اما در حالی که این دو برند سهم بسیار عظیمی از بازار خودرو را تشکیل می‌دهند، شاید افرادی قصد خریدن خودرویی خاص‌تر از برندی متفاوت را داشته باشند که البته در شرایط کنونی بازار و با توجه به راه پیدا کردن برندهای بیشتری به داخل کشور، این امر چندان هم سخت نیست.

برای مثال اگر قصد دارید یک سدان کامپکت تهیه کنید، مواردی مثل هیوندای النترا و کیا سراتو از دو خودروساز محبوب کره‌ای پیش روی شما قرار می‌گیرند، اما در صورتی که قصد خریدن یک محصول از برندی خاص‌تر مدنظر شما باشد، مواردی مثل میتسوبیشی لنسر، رنو فلوئنس، ام‌جی 6 و... مطرح می‌شوند که در این میان دو مورد آخری یعنی ام‌جی 6 (MG6) انگلیسی/ چینی و رنو فلوئنس فرانسوی در تیپ فول آپشن، قیمت‌هایی نزدیک به هم دارد.

یک رنوی دوست‌داشتنی

موفقیت رنو 5 در بازار کشورمان باعث شد برای همیشه خاطره‌ای خوب از محصولات رنو در ذهن مردم باقی بماند، اما پس از پایان تولید رنو 5 و رنو 21 و شکست نسبی پروژه‌های سپند و پی‌کی، رنو در خیابان‌های کشورمان کمرنگ‌تر شد تا این که مگان و تندر 90 شروعی دوباره برای ورود محصولات به‌روزتر این خودروساز به خیابان‌های کشورمان بودند. استقبال مصرف‌کنندگان از محصولات جدید رنو موجب شد نمایندگی محصولات این برند در بازار کشورمان فعال شود و امروزه جدیدترین محصولات این خودروساز را با کمترین تاخیر در بازار ایران داشته باشیم. رنو فلوئنس یک خودروی سدان کامپکت یا به بیان دیگر یک خودروی خانوادگی کوچک چهار در است که از نظر ابعاد شباهت زیادی به ام‌جی 6 دارد، ولی با شاخصه‌های خاص رنو طراحی شده است. این خودرو از سال 1388/ 2009 تا کنون روی خط تولید رنو قرار دارد و هرچند نسخه فیس لیفت آن را در بازار کشورمان داریم، اما نسل دومش بزودی وارد بازار جهانی می‌شود.

محافظه‌کار یا اغراق‌آمیز؟!

این دو خودرو همان طور که در بالا اشاره شد با وجود ابعاد نزدیک به هم، در یک رده قرار می‌گیرند، اما اگر قرار باشد دقیق‌تر بررسی کنیم، فلوئنس در طول کلی بدنه و فاصله میان دو محور چند میلی‌متر کوتاه‌تر از ام‌جی 6 طراحی شده، در حالی که فلوئنس عرض و ارتفاع بیشتری دارد. اگر بخواهیم این دو محصول 130 میلیون تومانی را کنار هم قرار دهیم به وضوح خواهید دید ام‌جی 6 کمی بی‌مهاباتر از فلوئنسِ محافظه کارانه طراحی شده است که به نظر هم شکیل‌تر و مدرن‌تر می‌آید. در واقع طراحی فلوئنس مربوط به زبان طراحی قدیمی‌تر رنوست، اما ام‌جی 6 با توجه به این که تحت مدیریت چینی‌ها تولید شده، از اغراق‌های زیادی در ظواهرش بهره می‌برد. در بخش خارجی بدنه ام‌جی 6 از چراغ‌های نئون خطر عقب، چراغ‌های زنون جلو همراه با قابلیت روشن شدن پیچ جاده هنگام پیچیدن، آینه‌های جانبی جمع‌شونده همراه با چراغ راهنما، رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچ و... بهره گرفته شده در حالی که در فلوئنس مواردی مثل چراغ زنون جلو همراه با شیشه شور، آینه‌های جانبی با چراغ راهنما و رینگ‌های آلومینیومی 16اینچ به‌چشم می‌خورد.

تفاوت در مسیر تنفس

در مبحث پیشرانه‌ها یا همان موتور خودرو، مقوله‌ای با عنوان تنفس پیشرانه وجود دارد که این موضوع در هر خودرو می‌تواند وضعی متفاوت داشته باشد. در واقع از آنجا که موتورهای درون سوز برای انجام سیکل احتراق به مثلث هوا، سوخت و جرقه احتیاج دارند، مهندسان پیشرانه‌های خودرو همواره درصدد بالاتر بردن درصد هر یک از این سه مورد برای افزایش بازده موتور خودرو هستند. تنفس خودرو می‎تواند به صورت طبیعی یا اتمسفریک مثل بسیاری از خودروهایی که در خیابان می‌بینیم باشد که هوا از طریق یک لوله ساده به موتور راه پیدا کند. در غیر این صورت برای افزایش ورودی هوا به داخل منیفولد موتور از سیستم‌های اصطلاحا پرخوران مثل توربوشارژر یا سوپرشارژر استفاده می‌شود که هر یک از این موارد بسته به مکانیسمی که دارند، هوا را گرفته و به صورت فشرده به سمت سیلندرها می‌فرستند تا احتراق بیشتری انجام شود.

محصولات خانوادگی ام‌جی که تا کنون به بازار ایران عرضه شده‌اند از پیشرانه‌های پرخوران شده توسط توربوشارژر بهره می‌برند. برای مثال ام‌جی 550 و ام‌جی 6 با پیشرانه چهار سیلندر 8/1 لیتری توربو در بازار حضور دارند که این موضوع برای موتور ام‌جی 6، قدرتی معادل 160 اسب بخار و گشتاور بسیار خوب 215 نیوتن متر را فراهم می‌کند که در مقام مقایسه باید گفت این موتور از پیشرانه 2000 سی‌سی مزدا 3، 15 اسب بخار قدرتمندتر است! اما موتورهای توربو به دلیل بهره‌گیری از بازده بالاتر به رسیدگی بیشتر، سرویس‌های بموقع و از همه مهم‌تر بنزین با اکتان بالا نیاز دارد تا دچار افزایش استهلاک نشود. در واقع اگر ام‌جی6 را انتخاب کردید، پیشنهاد می‌کنیم تمامی سرویس‌ها را تحت نظر نمایندگی‌های معتبر مدیاموتور و بموقع انجام دهید تا به مشکل نخورید.

اما رنو فلوئنس با موتور چهار سیلندر 2000 سی‌سی قدرتی معادل 143 اسب بخار و گشتاور 195 نیوتن متر به شما ارائه می‌کند که این موتور از نظر فنی شباهت زیادی به پیشرانه مگان 2000 سی‌سی دارد. پس اگر این خودرو را انتخاب کردید، نگران قطعات یدکی نباشید. در فلوئنس از جعبه‌دنده ضریب متغیر سی‌وی‌تی بهره گرفته می‌شود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند، اما در عوض این خودرو شتاب صفر تا صد را 2 ثانیه کندتر از ام‌جی 6 یعنی در 4/10 ثانیه ثبت می‌کند که اختلاف قابل بحثی است.

جانشین شوالیه!

شاید برند ام‌جی (MG) از دید بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی یک برند چینی با محصولاتی نه‌چندان شناخته شده باشد، اما موضوع این است که این خودروساز قدمتی بسیار طولانی و اصالتی انگلیسی دارد. در واقع این برند خودروساز سال 1302/ 1923 تاسیس شد و سالیان سال به تولید خودروهای اسپرت مشهور بود، اما پس از بحران اقتصادی، شرکت سایک موتورز (Saic Motors) چین مالکیت ام‌جی را در دست گرفت و محصولاتی که در حال حاضر روی خط تولید این خودروساز قرار دارند، مربوط به دوران پس از مالکیت چینی‌هاست که البته تمامی این تولیدات در بسیاری از بازارها تحت برند Roewe عرضه می‌شوند. ام‌جی550 یا همان شوالیه، نخستین محصول ام‌جی بود که در عصر جدید به بازار کشورمان عرضه شد. خودرویی نیمه‌لوکس با ابعادی مابین کلاس سدان‌های سایز متوسط و کامپکت که به رغم سرشاخ شدن با کیا سراتو و مزدا 3، فروش نسبتا خوبی داشت. ام‌جی 6 خودرویی بود که دو سال پس از 550 و در کنار برادرش روی خط تولید سایک موتورز قرار گرفت و تقریبا از همان اوایل عرضه نیز به بازار کشور ما راه پیدا کرد. در حال حاضر نسخه فیس لیفت این خودرو با قیمت 1/126 میلیون تومان به فروش می‌رسد که نسبت به بسیاری از خودروهای هم قیمتش، امکانات خوبی به خریدار ارائه می‌کند.

جدال امکانات در داخل کابین

مسأله محافظه‌کار یا اغراق‌آمیز بودن طراحی این دو خودرو به داخل کابینشان هم رخنه کرده و کابین فلوئنس بسیار ساده‌تر از ام‌جی 6 طراحی شده است. در واقع یک داشبورد برآمده همراه با تعداد بسیار محدودی از دکمه‌های مربوط به سیستم صوتی و تهویه مطبوع، کیلومتر‌شمار دیجیتال، غربیلک سه شاخه فرمان و... از‌جمله مواردی است که داخل کابین فلوئنس به چشم می‌خورد. این خودرو در دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک به بازار عرضه شده است که در حال حاضر فقط شاهد فروش نمونه اتوماتیک فول آپشن آن هستیم که با عنوان فلوئنس E4 شناخته می‌شود. در واقع این نسخه از فلوئنس از شش کیسه هوای ایمنی بهره می‌برد، در حالی که در نمونه دنده‌ای این خودرو فقط برای راننده و سرنشین ردیف جلو از ایربگ بهره گرفته شده است. همچنین در فلوئنس E4 مواردی مثل سیستم صوتی Arkamys با ورودی‌های USB و iPod، شیشه بالابرهای برقی هر چهار در، پشت سری‌های ایمن برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی گردن هنگام برخورد، قفل مرکزی خودکار، برف پاک‌کن اتوماتیک همراه با سنسور باران، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، قدرت برقی فرمان (به جای هیدرولیک) با قابلیت سنگین شدن فرمان در سرعت‌های بالا، سنسور دنده عقب، روکش چرمی صندلی‌ها، کروز کنترل همراه با سیستم محدودکننده سرعت، سیستم نمایش میزان باد تایرها، سوئیج هوشمند همراه با استارت دکمه‌ای، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرمکن، سانروف و... به چشم می‌خورد.

اما رقیب چینی فلوئنس با طراحی کابینی شبیه محصولات ب‌ام‌و ـ که پیشتر در تیپ‌های متفاوت و در حال حاضر با تنها یک تیپ در بازار حضور دارد ‌ـ از روکش چرم صندلی‌ها همراه شش ایربگ (در نسخه فول) بهره می‌برد. در ام‌جی 6 از سیستم صوتی همراه با هشت بلندگوی Hifi، ورودی‌های USB و AUX و نمایشگر لمسی هفت اینچی، بالابرهای برقی ایمن هر چهار شیشه، سیستم روشن‌شدن فلاشر در ترمزهای شدید، قفل مرکزی خودکار، صفحه کیلومتر اسپرت، سیستم هشداردهنده باد تایرها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه همراه با دریچه‌های مجزای سرنشینان عقب، چراغ بدرقه و خوشامدگویی، سیستم روشن و خاموش‌شدن خودکار چراغ‌ها (اتولایت)، کروز کنترل، سیستم مدیریت پیمایش و رایانه سفری، محفظه خنک‌کننده در وسط کنسول، سنسور پارک جلو و عقب و دوربین دید عقب، قابلیت تنظیم گودی کمر در صندلی‌های جلو و... بهره گرفته شده است. در واقع هر دوی این خودروها از گستره امکانات نسبتا خوبی بهره می‌برند، اما این در حالی است که ام‌جی 6 برای افرادی که به آپشن بیشتر در خودرویشان علاقه دارند، گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

رقابت امکانات در داخل کابین

معید حمیدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها