حدود هفت ماه است که طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان) با همکاری ده دستگاه دولتی کلید خورده است. طرح نماد درواقع سند ائتلافی ملی است که تاکنون جلسات متعددی درباره آن تشکیل شده، هماهنگی‌ها و ارتباطات مختلفی در سطح کشوری و استانی برقرار شده و شورای عالی نماد نیز به ریاست وزیر آموزش و پرورش تشکیل شده است.
کد خبر: ۹۸۱۸۹۹
پاکی دانش‌آموزان همراهی جامعه را می‌خواهد

وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، کشور، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت در کنار سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی، بهزیستی، بنیاد برکت، کمیته امداد امام خمینی، قوه قضاییه و نیروی انتظامی دستگاه‌هایی هستند که برای هرکدام از آنها در نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان، وظایفی تعریف شده است.

به این ترتیب برای مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان، تقسیم کار ملی اتفاق افتاده و امید می‌رود با همکاری تنگاتنگ دستگاه‌های ده‌گانه، طرح نماد به سرانجام مطلوبی برسد. این دستگاه‌ها طیف گسترده‌ای از وظایف را به‌‌عهده دارند که لازم است به مردم و جامعه شناسانده شود. به عنوان مثال، اگر مربیان مدرسه یا اولیای دانش‌آموزان گزارش کنند که واحدهای صنفی مبادرت به فروش سیگار به دانش‌آموزان می‌کنند، نیروی انتظامی موظف است وارد شود و برخوردهای لازم را انجام دهد یا اگر نیاز به ارائه خدمات مددکاری برای دانش‌آموزان وجود داشته باشد، سازمان بهزیستی باید ورود کند.

مصرف دخانیات در کشور ما عاملی برای نگرانی است هم در سنین رشد و هم در دوران بزرگسالی، چون در هر دو دوره می‌تواند مطلع برخی از آسیب‌های اجتماعی باشد بنابراین در مورد عوارض و تبعات مصرف دخانیات باید آگاه‌سازی عمومی انجام شود و در مدارس همان‌طور که اکنون درحال انجام است، حوزه‌های توانمندسازی و آموزش مهارت‌های زندگی مورد توجه باشد.

اما باید پذیرفت اگر آموزش و پرورش این آموزش‌ها را ارائه کند، موضوع مبارزه با دخانیات را در کتاب‌های درسی بیاورد، قدرت نه گفتن را به آنها بیاموزد، بروشور توزیع و نمایشگاه‌های دائمی و سیار ایجاد کند (کارهایی که هم‌اکنون انجام می‌دهد) تا زمانی که مصرف دخانیات در جامعه رواج دارد، به تنهایی کافی نیست.

درواقع وقتی افراد معروف و محبوب با سیگار ظاهر می‌شوند و وقتی خانواده‌ها مصرف‌کننده هستند، میان آموزش‌های مدرسه با واقعیات جامعه تعارض به وجود می‌آید و اقدامات آموزشی و بازدارنده خنثی می‌شود. بنابراین برای داشتن یک جامعه دانش‌آموزی پاک و عاری از دخانیات باید همه ارکان اجتماع دست به دست هم بدهند.

دکتر مهرزاد حمیدی - معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها