بر اساس تحلیل روزنامه الرای‌الیوم

شکاف میان عربستان و مصر عمیق‌تر می‌شود

عربستان با پشت سر گذاشتن خطوط قرمز به اختلافات خود با مصر دامن می‌زند. این مطلبی است که روزنامه الرای‌الیوم چاپ لندن در سرمقاله دیروز دوشنبه خود به طور مفصل به آن پرداخت.
کد خبر: ۹۸۰۴۱۹

این روزنامه نوشت: روابط مصر و عربستان از مرحله حملات شدید رسانه‌ای متقابل به مرحله ائتلاف‌های منطقه‌ای و سیاسی با رقبای منطقه‌ای پا گذاشته است. ما در اینجا از نزدیکی روزافزون عربستان و اتیوپی به یکدیگر سخن می‌گوییم، زیرا قاهره چنین رابطه‌ای را یک تهدید برای خود می‌داند؛ زیرا امنیت آبی مصر بویژه سهمیه‌اش را از آب رود نیل در معرض تهدید قرار می‌دهد.

به گزارش ایرنا، بر همین اساس یک هیات بلندپایه اتیوپیایی یک ماه پیش به ریاست هیلی مریام دیسالین، نخست‌وزیر از ریاض دیدن کرد و به گرمی مورد استقبال قرار گرفت.

از سوی دیگر احمد الخطیب یکی از برجسته‌ترین مشاوران پادشاه عربستان چندی پیش به عنوان مهمان ویژه وارد آدیس آبابا شد و با رئیس‌جمهور اتیوپی دیدار کرد. او همچنین از سد النهضه این کشور نیز دیدن کرد و افق‌های همکاری اقتصادی میان کشورش و اتیوپی و تمایل سرمایه‌گذاران سعودی جهت افزایش سرمایه‌گذاری خود در این کشور را مورد بررسی قرار داد. عبدالرحمان بن عبدالمحسن الفضلی، وزیر کشاورزی عربستان هفته پیش ـ چند روز پس از سفر الخطیب ـ از پایتخت اتیوپی دیدن کرد. این حرکت عربستان در حالی انجام می‌گیرد که روابط مصر با عربستان به دلیل نزدیک شدن قاهره به سوریه و رابطه مصر و اتیوپی به دلیل نگرانی دولت مصر از تاثیر منفی سد النهضه بر سهمیه آب این کشور دچار تنش شده است.

الرای‌الیوم ادامه داد: شاه سعودی به میانجیگری امارات به منظور اصلاح روابط میان کشورش و مصر پاسخ مثبت نداد. این اقدام وی نشان داد او خواهان صلح با رئیس‌جمهور مصر یا همکاری با کشورش نیست و به این ترتیب همه توافق‌های به عمل آمده از جمله ساخت پل مواصلاتی میان دو کشور بر فراز خلیج عقبه، بازگشت دو جزیره تیران و صنافیر به قلمرو عربستان و برپایی منطقه آزاد تجاری در منطقه سینای مصر طی سفر تاریخی ملک سلمان به مصر در بهار گذشته راکد ماند.

الرای‌الیوم تاکید کرده است در سایه اختلافات رو به وخامت میان این دو هم‌پیمان راهبردی ما باید در انتظار کشمکش‌های بیشتر و چه بسا تبادل ضربه‌های سیاسی و رسانه‌ای ظرف چند روز آینده میان قاهره و ریاض باشیم .

این روزنامه فرامنطقه‌ای همچنین پیش‌بینی کرد قاهره به بازی عربستان در زمین مصر و آفریقا به عنوان اهرم فشار علیه خود واکنش نشان خواهد داد و چه بسا این واکنش خود را به شکل سفر مقامات مصر به دمشق و تهران و صنعا نشان دهد که در این میان صنعا خطرناک‌ترین زمین برای عربستان به شمار می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها