مرکز مشاوره قوه‌قضائیه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص کشف مواد مخدر، نفقه، صلح‌نامه، حضانت دختر و تغییر کاربری در انباری خانه به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.
کد خبر: ۹۸۰۴۰۷

مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

از کنار خانه ما موادمخدر پیدا شده بود که مال من نبوده، حالا برایم منع تعقیب آمده است. مامور کلانتری می‌تواند به منع تعقیب من اعتراض کند؟

خیر مامور کلانتری حق اعتراض به قرار منع تعقیب صادره در مورد موضوع مواد مخدر از سوی بازپرس در دادسرا را ندارد.

همسرم دادخواست نفقه یک‌سال را مطرح کرده و ادعا می‌کند که یک سال است به او نفقه نداده‌ام. با داشتن فاکتور البسه، مسکن، طلا، خرج دکتر و دادن پول به صورت نقدی می‌توانم ثابت کنم نفقه را داده‌ام؟ چهار ماه است خانه و زندگی را ترک کرده و معلوم نیست کجا رفته است. حقوق بنده ماهی 700 هزار تومان است. چقدر نفقه باید پرداخت کنم؟

تمام این مدارکی که دارید در روز دادگاه ارائه کنید و تاثیرگذار است. زمانی که زن زندگی زناشویی را ترک کرده باشد هیچ‌گونه نفقه‌ای به او در این مدت تعلق نمی‌گیرد. همچنین مبلغ نفقه در صورت استحقاق ماهی 100 هزار تومان است.

تعدادی از اقلام جهیزیه را من خریدم، اما همسرم پس از قهر تمام وسایل خانه را با خود برد. در سیاهه اموالی که من خریدم به عنوان جهیزیه همسرم لیست شده است. چطور می‌توانم وسایلی را که خریده‌ام، پس بگیرم؟

شما می‌توانید با توجه به فاکتورهای خرید کالا، آنها را در دادگاه خانواده به عنوان دلیل اثبات دعوا ارائه کنید و دادخواست مطالبه این اقلام را بدهید و اقلام را مسترد کنید.

متن یک صلح‌نامه دست‌نویس که بدون مراجعه به محضر باشد، چگونه است؟

علی الاصول سندیت ندارد مگر طرفین صلح به آن نزد مراجع قضایی اقرار کنند.

دختری دو ساله دارم. در صورت طلاق و ازدواج مجدد تا چند سالگی حضانت او با من است؟

طبق ماده 1169 قانون مدنی برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند، مادر تا هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است و در صورت ازدواج مجدد مادر، حق حضانت او ساقط می‌شود.

آپارتمان من دارای یک انباری 10 متری در پارکینگ است. آیا من می‌توانم با تخریب دیوار انباری خودم، از آن به‌عنوان پارکینگ استفاده کنم؟

خیر در صورتی که دیوار انباری را تخریب کرده و تبدیل به پارکینگ کنید، تخلف محسوب خواهد شد و همسایگان نیز می‌توانند علیه شما به جرم تخریب مشاعات شکایت کنند.

آیا با قولنامه‌ای که دو شریک دارد، می‌شود برای وثیقه متهم استفاده کرد؟

خیر فقط برای وثیقه می‌توانید سند محضری و تک‌برگ را ارائه دهید و هرگونه قولنامه برای وثیقه مورد قبول واقع نخواهد شد.

راننده تاکسی هستم. چند روز پیش مسافر بردم همدان. داخل شهر با یک نفر دعوایم شد. ناخواسته مسافرم پیاده شد و با چاقو یک ضربه به او زد. آیا در این میان جرمی متوجه من می‌شود. آیا من بازداشت می‌شوم؟

خیر در صورتی که مسافر شما با فرد درگیر شده باشد و ضرب و شتمی توسط شما انجام نشده باشد هیچ مجازاتی برای شما منظور نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها