رییس اتحادیه تولید کنندگان، صادرکنندکان و واردکنندگان میوه و تره و بار گفت :میوه برای شب یلدا از جمله هندوانه و انار به وفور تولید شده است و مشکلی در کیفیت و عرضه وجود ندارد .
کد خبر: ۹۸۰۱۶۸
اعلام آخرین قیمت رسمی انار و هندوانه یلدا در میادین/ صادرات پرتقال نداریم

سید رضا نورانی در گفت و گو با جام جم آنلاین افزود :خوشبختانه امسال وضعیت تولید میوه و تره بار بسیار خوب بوده بخصوص وضعیت میوه انار وهندوانه که میوه های شب یلدا ست و به وفور تولید و عرضه شده است و در حال حاضر هر کیلو هندوانه در بازار عمده فروشی بین 700 تا 800 تومان فروخته می شود و درجه یک آن بیشتر از هزار تومان نیست ، همچنین انارهم از کیلو 3هزار تا 4 هزار تومان در بازار عمده فروشی و میادین عرضه می شود ‌، اما قیمت میوه در سطح خرده فروشی ها با توجه به مناطقی که عرضه می شود و کیفیت آن متفاوت است .

وی در مورد کیفیت هندوانه های عرضه شده در بازاراظهار داشت : هندوانه هایی که در بازار است انباری نیست و از بوته چیده شده و بسیار آبددار و تازه است و از منطقه جیرفت آورده شده است و از آنجائیکه امسال هندوانه زیاد کاشته شده قیمت ها بسیار پایین تر است .

نورانی در پاسخ به این پرسش که سرمازدگی استانهای شمالی تا چه حد برروی کیفیت وقیمت پرتقالهایی که در بازار عرضه می شود تاثیر گذاشته است گفت :به دلیل سرمازدگی عرضه پرتقال نسبت به تقاضا خیلی بیشتر است و قیمت ها بسیار ارزان است ، بطوریکه در بازار عمده فروشی هرکیلو بین 500 تا هزار تومان به فروش می رسد البته پرتقال جنوب را سرما نزده و ضریب اطمینانش بیشتر است برای همین هر کیلو حدود 2 هزار تا 2 هزار 500 تومان که نوع لوکسش هست فروخته می شود ،همچنین سیب درختی و قرمز لوکس نیز حدود 3 هزار تومان است و سیب زرد هم 3 هزار و 500 تومان در میادین عرضه می شود ، خیار و گوجه نیز در بازار فراوان است و قیمت ها خیلی پایین است و به قیمت هزار تا هزار 500 تومان عرضه می شود .

صادرات پرتقال منتفی است

وی افرود :متاسفانه پرتقالهای سرمازده تلخ شده اند و قابل ذخیره سازی هم نیست، پرتقالهایی که سرمازده را بخشی را دولت می خردو بخشی را کارخانه های تهیه کنستانتره خریداری می کنند تا با افزودن برخی شیرین کنننده هاوترکیبات مجاز قابل استفاده شود و آن بخش از محصول که قابل استفاده نیست دولت آن را می خرد یا یارانه می دهد تا باغداران متضرر نشوند .

رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندکان و واردکنندگان میوه در پاسخ به این پرسش که چند در صد از محصول استانهای شمالی راسرمازده است و سهم استانهای شمالی در تامین پرتقال کشور چقدر است گفت : متاسفانه مقدار کمی از محصول چیده شده بود وآنهایی که به درخت بود 80 تا 90 درصدش را سرما زد . متاسفانه با این سرمای نابهنگام آن افزایش تولیدی که برای امسال پیش بینی شده بود وبرایش جایزه صادراتی گذاشته بودند منتفی است و پرتقال شمال قابل صادرات نیست .

به گفته نورانی حدود 60 تا 65 درصد از پرتقال کشوراز مناطق شمالی وحدود 35 تا 40 درصد از مناطق جنوبی تامین می شود البته هم اکنون نمی شود برای واردات پرتقال پیش بینی کرد چون به تولید ضربه می زند و باید کمی زمان بگذرد تا دید چه پیش می آید .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
ایمانـــ
Germany
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
۰
۰
همیشه همینا میگن،آخرش هم میوه فروش كاره خودشو میكنه
شهروند شیرازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
۰
۰
دلتون خوشه بخدا همین امروز هندوانه گرفتم 1500 و انار 4500 آدرس بدم؟؟؟؟؟
یك شهروند
-
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
این قیمت عمده فروشی ومیدان هست خود بنده خدا تو مصاحبه گفته كه تو سطح خرده فروشی قیمت ها متفاوت هست
قاسم كبابی
United States
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
۰
۰
سی و هفت ساله كه مسئولین در قیمت گذاری پرتقال و هندونه عاجزند خدا به ما ملت بخت برگشته رحم كنه

نیازمندی ها