سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان جمعه شب در سخنرانی در بیروت، پایتخت لبنان در مورد تحولات داخلی لبنان و همچنین اتفافات منطقه‌ای سخنرانی کرد.
کد خبر: ۹۷۷۳۰۰

وی در ابتدای سخنرانی خود به تحلیل شرایط داخلی لبنان پرداخت و گفت که روابط حزب‌الله با ژنرال «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان و « جبران باسیل» رئیس حزب جریان آزاد ملی در بهترین شرایط است و هیچ طرفی نمی‌تواند در این روابط خلل و مشکلی ایجاد کند. سیدحسن نصرالله با بیان این‌که حزب‌الله با «نبیه بری» رئیس مجلس و رئیس جنبش امل لبنان به طور دائم در تماس و ارتباط است، این ادعا را که حزب‌الله، نبیه بری و «سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده مانع تشکیل دولت جدید شده‌اند، نادرست و نوعی ظلم خواند.

دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد: برخی از نبرد بین دوگانه شیعی و دوگانه مسیحی لبنان سخن می‌گویند که این هم از اوهام و خیالات است و البته کسانی می‌خواهند این معرکه و درگیری را خلق کنند و به آن دامن بزنند. وی اظهار کرد: برخی می‌گویند حزب‌الله نگران روابط لبنان مرحله جدید با کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس است یا ما از سفر هیات سعودی به لبنان ناراحت شده ایم، همه اینها نادرست است و ما خرسند هم هستیم. سیدحسن نصرالله تاکید کرد که با آغاز مرحله جدید فرصتی فراهم شده تا لبنان در بهترین وضعیت قرار گیرد و رویکرد ستایش‌گونه رهبران احزاب جریان المستقبل و «نیروهای لبنانی» درخصوص رئیس‌جمهوری جدید لبنان امری خوب است. دبیرکل حزب‌الله خاطرنشان کرد: منطقه وارد مرحله جدیدی شده و بسیاری از طرح‌ها و توطئه‌ها در حال فروپاشی است، بنابراین گروه‌های سیاسی لبنانی باید برای ساختن لبنان با هم همکاری کنند و معرکه‌های بی‌فایده رسانه‌ای دیگر کافی است. وی در پایان خواستار اتحاد کشورها در برابر تهدیدات داعش شد. دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد: «تنها راه پیش روی ما، صیانت از تمدن اسلامی، منطقه و موجودیت خود در مقابل تروریسم است.»

جشن کره‌ای‌ها پس از تعلیق رئیس‌جمهور

به‌دنبال تصویب روز جمعه آغاز فرآیند استیضاح رئیس‌جمهور کره‌جنوبی از سمت خود در پارلمان این کشور، ده‌ها هزار نفر از شهروندان کره‌جنوبی دیروز در استقبال از تعلیق رئیس‌‌جمهور از سمتش، روانه خیابان‌های سئول شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جشن و شادی ده‌ها هزار نفری مردم کره‌جنوبی در خیابان‌های سئول به مناسبت عزل رئیس‌جمهور کشورشان در حالی است که همزمان نگرانی‌هایی نیز درخصوص آغاز دوران ابهام سیاسی در این کشور وجود دارد. تظاهرات روز گذشته شهروندان کره‌جنوبی در پایتخت این کشور درحالی است که سئول از حدود هفت هفته پیش تاکنون محل تظاهرات‌های پی در پی در اعتراض به خانم «پارک گئون‌ های» بوده است.

پارک به دلیل رسوایی‌های متعدد سیاسی و اقتصادی به استیضاح رسید. با وجود این‌که استیضاح پارک قدرت اجرایی وی را از وی می‌گیرد، فعالان مدنی و سیاسی می‌گویند که این افراد با توجه به این مساله که این استیضاح نیازمند تائید دادگاه قانون اساسی است به اعمال فشار بر رئیس‌جمهور مخلوع این کشور ادامه دادند؛ روندی که می‌تواند ماه‌ها به طول بینجامد. بسیاری دیگر از فعالان به دنبال این هستند که پارک خود به صورت شخصی به سرعت از قدرت کناره‌گیری کند و با روند قضایی جرایم خود مواجه شود. همزمان با جشن و پایکوبی در خیابان‌های سئول، بسیاری شعار می‌دادند ما همچنان گرسنه هستیم. مردم سئول، در جریان این تظاهرات در واقع بر خواسته خود مبنی بر ضرورت کناره‌گیری پارک از قدرت و حضور وی در دادگاه قضایی تاکید کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها