حدود چند ماهی است گروه سازنده مجموعه تلویزیونی «همسایه‌ها» تولید این مجموعه را آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۹۷۶۳۳۱

این سریال به کارگردانی مهران غفوریان و به تهیه‌کنندگی علیرضا سبط‌احمدی قرار است از شبکه دو سیما روی آنتن برود. حضور جمع کثیری از بازیگران طنز می‌تواند نوید یک مجموعه پربیننده با لحظاتی شاد را به مخاطبان خود بدهد. در این مجموعه سیروس گرجستانی، بهاره رهنما، سید جواد رضویان، مهران غفوریان، پوراندخت مهیمن، شهین تسلیمی، نعیمه نظام‌دوست، اصغر سمسارزاده، سمانه پاکدل، سپند امیرسلیمانی، حسین سلیمانی، آذین رئوف و دیگر بازیگران ایفای نقش می‌کنند.

سمانه و سامان، خواهر و برادری هستند که واحدی را در ساختمان یاس اجاره می‌کنند. در این ساختمان واحدهای مسکونی و اداری دیگری هم قرار دارد و این آغاز ماجراست....

ساختمانی سه طبقه در محدوده خیابان آیت‌الله کاشانی لوکیشن ثابت این مجموعه است. واحدهای مختلفی در طبقات وجود دارد که هرکدام برای بخشی از لوکیشن‌های این مجموعه در نظر گرفته شده است. جلوی در ورودی یکی از واحدها تابلوی مزون سوروسات به چشم می‌خورد. در این مجموعه سیروس گرجستانی نقش پرویز را بازی می‌کند که دفتر برگزاری مراسم جشن‌های عروسی را برای کار در اختیار دو دخترش نگار و نگین با بازی بهاره رهنما و آذین رئوف قرار داده است. واحد دیگر از این مجموعه برای دفتر وکالت در نظر گرفته شده و جالب‌تر از همه دفتر کار مهران غفوریان در نقش فرهاد و برادرش (حسین سلیمانی) است که گویا برای خدمات چند منظوره در نظر گرفته شده است. در طبقه پایین این ساختمان هم سرایدار (جواد رضویان) همراه با خانواده‌اش زندگی می‌کنند.

یک نقد اجتماعی شیرین

علیرضا سبط‌احمدی، تهیه‌کنندگی مجموعه همسایه‌ها را برعهده دارد. او درباره انتخاب قصه می‌گوید: ابتدا ایده و طرح اصلی قصه به ذهن خودم رسید. دوست داشتم این بار قصه‌ای را به تصویر بکشم که به نوعی ضوابط و مناسبات اجتماعی را که جایگاه قانونی و اجتماعی ندارد و در دنیای امروزی به آنها مثل یک امر عادی نگاه می‌شود، بیان کند. فکر می‌کنم سریال‌سازی بهانه خوبی است که با آن می‌توان به بخشی از رفتارهای اجتماعی در قالب طنز کنایه زد. تهیه‌کننده این مجموعه می‌افزاید: یکی از هدف‌های اصلی در مجموعه‌سازی و ساخت برنامه برای مخاطب این است که لحظاتی را برای سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت بیننده فراهم کنیم، ولی عمده هدف ما باید در قالب الگوسازی و پیام‌رسانی آن هم به‌گونه‌ای باشد که مخاطب همه جوره پذیرای آن باشد. به گفته وی، قرار است این مجموعه نگاهی طنز و منتقدانه به روابط پنهان و ناسالم و به‌چالش کشیدن رفتارهای غیرقانونی داشته باشد.

سبط‌احمدی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: پیش‌تولید این مجموعه را از اوایل مرداد امسال آغاز کردیم. آن زمان فقط 15 قسمت از فیلمنامه آماده و قرار بود آرش معیریان کارگردانی آن را برعهده بگیرد. چند قسمتی جلوی دوربین رفت و بعد با جراحی که برای کارگردان پیش آمد قرار شد مهران غفوریان ادامه کارگردانی کار را برعهده بگیرد. با این جابه‌جایی بخشی از روابط و مناسبات و حتی خیلی از نقش‌ها تغییر کرد و همسایه‌ها از یک کار اجتماعی شیرین به یک کار طنز صرف تبدیل شد. احمدی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: با این تغییراتی که به وجود آمد بخشی از فضا و طراحی صحنه کار هم عوض شد و یکی از بارزترین اتفاقات این بود که مهران غفوریان علاوه بر کارگردانی به تیم بازیگران اضافه شد.

تهیه‌کننده همسایه‌ها قصه این مجموعه را قصه ساده‌ای از زندگی آدم‌ها می‌داند که بخشی از پیچیدگی‌های رفتاری آنها، روابط کاری و زندگی شخصی‌شان را دستخوش تغییر می‌کند. می‌گوید: در این مجموعه ساختمانی سه واحد مسکونی و سه واحد اداری داریم و در روال داستان با آمدن دو فرد جدید و اضافه شدن یک شغل تازه شاهد اتفاقات جالبی هستیم. این مجموعه قرار است در 40 قسمت 45دقیقه‌ای به تصویرکشیده شود.

در طبقه‌ای دیگر از این مجموعه ساختمانی، اتاقی برای تدوین همزمان کار در نظر گرفته شده است. این اتفاق شرایط خوبی را برای گروه سازنده فراهم می‌کند که تصویربرداری و تدوین همزمان با هم پیش برود. یکی از عمده مشکلاتی که برای گروه‌های سازنده پیش می‌آید همزمانی پخش و تصویربرداری به روز است و این بار مجموعه همسایه‌ها با شرایط خوبی که در اختیار دارد در ادامه روزهای کاری از این اتفاق به دور می‌ماند.

از تیپ‌سازی دور می‌مانم

مهران غفوریان که قرار بود فصل جدیدی از مجموعه زیر آسمان شهر را جلوی دوربین ببرد علاوه بر کارگردانی، نقش فرهاد را نیز بازی می‌کند. وی در خصوص این نقش می‌گوید: معمولا در تمام نقش‌هایی که بازی می‌کنم خیلی تیپ خاصی به خودم نمی‌گیرم و ساده بازی کردن را در هر نقش بیشتر می‌پسندم. وی در خصوص این‌که چقدر بازی در نقش فرهاد به بهروز زیر آسمان شهر شباهت دارد، می‌گوید: سعی کردم نقش را جوری طراحی کنم که به دیگر نقش‌هایی که قبلا بازی کرده بودم شباهت نداشته باشد. شاید فرهاد کمی در نوع گویش و حتی شوخی‌هایی که می‌کند شبیه بهروز عشقی باشد، ولی در کل ویژگی‌های خاصی دارد که او را متمایز می‌کند. غفوریان در ادامه توضیحاتش می‌گوید: فرهاد آدم خیلی موفقی نیست و همواره دغدغه پول درآوردن را دارد. او در این مجموعه آپارتمانی که محل زندگی آنها هم هست همراه برادر کوچکش یک دفتر کاری دارند که کارهای مختلفی در آن انجام می‌دهند. کارگردان مجموعه همسایه‌ها عنوان می‌کند فرهاد و برادرش سر خیلی از مسائل با هم اختلاف دارند و این اتفاق لحظات پرخنده‌ای را برای مخاطب به وجود می‌آورد.

مهران غفوریان زمانی به این گروه اضافه شده که چند قسمتی از این مجموعه به کارگردانی آرش معیریان جلوی دوربین رفته بود. خودش می‌گوید: زمانی که این مشکل برای کارگردان سابق این اثر پیش آمد حدود پنج قسمتی از کار، تصویربرداری شده بود و با تغییراتی که در کار به وجود آمد مجبور شدیم آن قسمت‌ها را کنار بگذاریم و در متن قصه و حتی گروه بازیگران تغییراتی اعمال کنیم. با این‌که تمامی مسائلی که در روال کار پیش آمده بود ضرر مالی را برای تهیه‌کننده و گروه مالی کار رقم می‌زد، ولی با اقدامات لازم و به موقع علیرضا سبط‌احمدی و تیم نویسندگان، کار به خوبی روال مجدد تولید را آغاز کرد. یکی از نکات بارز در لوکیشنی که برای این مجموعه درنظر گرفته شده رنگ‌های خاص و استفاده از تابلوها و ابزار صحنه است که به محض ورود به این مجموعه به چشم می‌خورد. اتاق فرهاد و مهرداد با بازی مهران غفوریان و حسین سلیمانی یکی از زیباترین دکورها و طراحی صحنه را در خود جای داده است. جاوید‌نیا می‌گوید: به نظرم صحنه و ابزار موجود در آن به معرفی نقش بازیگر به مخاطب کمک بزرگی می‌کند. مثلا یکی از عمده خصوصیات بارز نقش مهران غفوریان خودشیفتگی و بزرگ‌منشی آن بود و به تناسب این نقش، ما از تابلوی یک شیر نر که در حیطه قلمروی خود فرمانروایی می‌کند، استفاده کردیم. وی می‌گوید: سعی کردیم نوع طراحی‌مان به گونه‌ای باشد که با توجه به معماری یکسان هر واحد برای بیننده کسل‌کننده به نظر نرسد. وی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید زمانی که این ساختمان به عنوان لوکیشن ثابت این مجموعه در نظر گرفته شد، دکور، رنگ و حتی نمای ورودی تک‌تک واحد‌ها را تغییر دادیم. در ضمن سعی کردیم برای طراحی رنگ در و دیوارها از رنگ‌های تند استفاده کنیم که به جذابیت بصری کار بیفزاید.

تا به حال نقش کمدی بازی نکرده بودم

سمانه پاکدل، بازیگری است که سابق بر این در مجموعه‌های مختلفی ایفای نقش کرده است. او که در این مجموعه نقش سمانه را بازی می‌کند، می‌گوید: تا به حال تجربه بازی در ژانر کمدی را نداشتم و برایم بازی در چنین نقشی بسیار جالب و جذاب بود. فکر می‌کنم یکی از چیزهایی که در همه این سال‌ها بکرات تکرار شده بود استفاده از بازیگرانی بود که در عین حال که خبره و حرفه‌ای این کار بودند، ولی به نوعی تکرار می‌شدند. ایجاد فرصت برای سایر بازیگران در این حیطه فرصت خوبی را برای سازندگان فراهم می‌کند که کارهای خود را به نوعی از یکدستی و تکرار رها کنند.

پاکدل که پیش از این حضور در مجموعه دست بالای دست را با مضمون کمدی تجربه کرده، می‌گوید:نقشی که در این مجموعه به عهده داشتم خیلی طنز نبود و فقط گاهی در موقعیت‌های کمدی قرار می‌گرفت. همیشه دوست داشتم بازی در چنین نقشی را تجربه کنم و خوشحالم که این بار و با این گروه این اتفاق به وجود آمد. از اعتمادی که گروه سازنده این مجموعه به من داشتند خوشحالم و تجربه حضور در کنار بازیگران به نام ژانر کمدی برایم خاطره‌ای خوش را رقم زد.

از تکرار دور بودم

یکی از نقش‌های جالب این مجموعه را حسین سلیمانی برعهده دارد. سلیمانی که نخستین بار تجربه حضور جلوی دوربین را با فیلم موفق مهر مادری به کارگردانی کمال تبریزی آغاز کرده در همسایه‌ها نقش مهرداد برادر کوچک‌تر فرهاد را بازی می‌کند. سلیمانی از آن دست بازیگر‌هایی است که به گفته خودش هیچ گاه این اجازه را به خودش نداده که در نقشی تثبیت شود. خودش می‌گوید: به نظرم تثبیت در یک نقش اتفاق خوبی برای یک بازیگر نیست. شاید حضور مداوم در یک نقش باعث شود که پیشنهاد برای بازی به بازیگر زیاد باشد ولی به نظرم به نوعی دست و پای بازیگر را می‌بندد و او را از مسیر پیشرفتی که می‌تواند در این عرصه داشته باشد دور می‌کند. سلیمانی پیش از این نقش یک جوان افغانی را در مجموعه چرخ فلک بازی کرده و بعد از آن در سریال چند قسمتی شاهگوش در نقش یک سرباز شهرستانی ظاهر شده بود. خودش می‌گوید: تنوع در نقش‌هایی که بازی کردم باعث شده مردم طی این سال‌ها خیلی مرا نشناسند. شاید اوایل احساس می‌کردم این چیزی نیست که می‌خواستم و به‌دنبال راه‌هایی بودم که مردم من را بیشتر بشناسند ولی الان فکر می‌کنم تصمیم درستی گرفته و راه خود را بدرستی انتخاب کرده‌ام. وی درباره خصوصیات نقش مهرداد می‌گوید:به‌نظرم مهرداد و فرهاد دو برادری هستند که در خیلی از خصوصیات اخلاقی با هم فرق دارند و همین اختلاف باعث شده که لحظه‌های طنزی به وجود بیاید. مهرداد تا حد زیادی معقول تر از برادرش رفتار می‌کند. پسری است که دستی بر شعر و شاعری دارد و با برادرش در این دفتر کار می‌کند. وی درباره این‌که چه ابزارهایی را برای کمیک بودن این نقش در نظر گرفته، می‌گوید: خیلی از رفتارهایی را در مهرداد گنجاندم که خودم در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کردم و سعی کرده در جاهایی هم رگه‌های طنزی را به طراحی این نقش بیفزایم. گروه آماده می‌شوند که سکانس دیگری را جلوی دوربین ببرند.قرار است سکانس بعدی در منزل جواد رضویان باشد که در این مجموعه، نقش سرایدار را برعهده دارد و به گفته سازندگان این مجموعه این نقش به لحاظ گریم، نوع گویش و لهجه و حتی لباس یکی از نقش‌های جالب همسایه‌ها خواهد بود. باید دید این بار مهران غفوریان با تیم قدر و هنرمندانه خود با جمعی از بازیگران فاخر در عرصه طنز تا چه اندازه حرفی برای گفتن دارد و تا چه اندازه پیش‌بینی پرمخاطب بودن این مجموعه درست خواهد بود.

شبنم مدنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها