در سال‌های زمامداری فیدل کاسترو در کوبا سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) برای ترور وی توطئه‌های بسیاری ریخت، توطئه‌هایی که برخی از آنها به اندازه یک فیلم تخیلی‌ـ‌‌کمدی مضحک بودند، از انفجار سیگار گرفته تا نقشه برای ریزش موهای ریش کاسترو. گفته می‌شود فیدل کاسترو بیش از 600 سوءقصد را از سر گذراند. دولت آیزنهاور 38 بار سعی کرد کاسترو را ترور کند؛ کندی 42 بار، جانسون 72 بار، نیکسون 184 بار، کارتر 64 بار، ریگان 197 بار، بوش پدر 16 بار و کلینتون 21 بار. با این حال هیچ‌یک از این نقشه‌ها عملی نشد و نتوانست ضربه‌ای به او بزند. به مناسبت درگذشت این رهبر انقلابی مردم کوبا مروری می‌کنیم بر تعدادی از این توطئه‌های ناکام.
کد خبر: ۹۷۲۵۸۵

1. معشوقه افسونگر؛ ماریتا لورنز، یکی از معشوقه‌های کاسترو، پذیرفت با سیا همکاری کرده و کپسول‌های حاوی سم را به وی بخوراند. وی توانست کپسول‌ها را درون کرم پوستش به داخل اتاق خواب ببرد، اما این کپسول‌ها در داخل کرم حل شدند و وی نیز شک داشت که بتواند کاسترو را وادار به خوردن کرم پوست کند.

2. لباس شنای زهرآلود؛ سیا تصمیم گرفت در بحبوحه نبرد خلیج خوک‌ها به رهبر کوبا یک لباس شنا هدیه دهد! در سال 1975، کمیته اطلاعات سنا اعلام کرد «مدارکی محکم» در اختیار دارد که نشان می‌دهد سیا قصد داشت با ارائه یک لباس آغشته به میکروب و باکتری به کاسترو، وی را دچار یک بیماری پوستی شدید کند. اما این نقشه با ارائه یک لباس شنای دیگر نقش برآب شد.

3. سرنگ تزریق زیرپوستی خودکار؛ قرار بود یک آمپول زیرپوستی به طرز ماهرانه‌ای در یک خودکار جاسازی شده و سپس فردی سوزن بسیار کوچک سرنگ را که آغشته به یک زهر بسیار کشنده است به کاسترو تزریق کند اما این طرح هم عملی نشد.

4. سیگاری که منفجر می‌شود؛ این یک شوخی نبود. قرار بود مواد منفجره سیگار به اندازه‌ای باشد که سر کاسترو را نیز منفجر کند. در سال 1967یک افسر پلیس نیویورک‌ مسئول اجرای این ایده شد و انتظار می‌رفت که در حین حضور کاسترو در سازمان ملل در سپتامبر 1960 این نقشه اجرایی شود اما نقشه آن عملی نشد.

5 . سیگار مسموم؛ بعدها سازمان جاسوسی آمریکا تاجایی پیش رفت که یک مأمور دو جانبه را برای آغشته کردن سیگار کاسترو به سم بوتولین استخدام کرد. این سم می‌توانست وی را در مدت کوتاهی از پای درآورد. گفته می‌شود در فوریه 1961 این سیگار به مأمور دوجانبه داده شد اما ظاهرا وی در نهایت به دلیل ترس از اجرای سوءقصد منصرف گشت.

6 . صدف انفجاری؛ سیا با اطلاع از علاقه کاسترو به غواصی قصد داشت مواد منفجره را در صدفی در مکان مورد علاقه وی جاسازی کند. آنها می‌خواستند صدفی با رنگ‌آمیزی جذاب بسازند تا مطمئن شوند که نظر کاسترو به آن جلب خواهد شد اما این ترفند نیز نگرفت و ناکام ماند.

7. ریزش مو؛ گزارش کمیته اطلاعات سنا در سال 1975 پرده از یک نقشه مضحک برداشت. مردان سیا اعتقاد داشتند که به هم ریختن ریش‌های کاسترو به معنای به هم ریختن قدرت وی خواهد بود. توطئه‌ای برای استفاده از نمک تالیوم، ماده اصلی تشکیل‌دهنده داروهای موبر، در سیگار یا کفش‌های کاسترو طراحی شد. این ماده شیمیایی قرار بود از طریق پوست یا استنشاق جذب شده و منجر به ریزش موهای کاسترو شود.

8. ماده توهم‌زای ال‌اس‌دی؛ در نقشه‌ای برای بی‌اعتبار کردن کاسترو، قرار شد یک ایستگاه رادیویی که وی در آن به صورت زنده سخن می‌گفت، با موادی شبیه ال‌اس‌دی بمباران شیمیایی شود.

زمانی که کاسترو در این برنامه زنده دچار توهم می‌شد، کوبایی‌ها فکر می‌کردند که وی دیوانه شده و اعتمادشان به او سلب می‌شد.

9. دستمال آغشته به باکتری مرگبار؛ سیا بشدت درگیر انتقال باکتری و سم به فیدل بود. حتی نقشه کشیده بودند دستمالی آغشته به باکتری را که منجر به بیماری و مرگش می‌شد به وی بدهند.

10. میلک‌شیک مسموم؛ سیا در سال 1963 فاصله بسیار کمی با ترور کاسترو داشت. در این توطئه قرار بود یک دسر میلک‌شیک مسموم به وی خورانده شود.

اما زمانی که گارسون قرار بود کپسول حاوی سم را از فریزری در هتل هیلتون هاوانا بردارد، کپسول به یخ‌های فریزر چسبید و وقتی وی سعی کرد آن را جدا کند، پاره شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها