وقتی هوا سرد می‌شود، خشک کردن لباس شسته شده روی شوفاژ یا کنار بخاری یا شومینه، بهترین و سریع‌ترین راه است، اما این روش خالی از اشکال نیست.
کد خبر: ۹۶۹۳۸۵

در فصول سرد سال، اغلب خانواده‌ها در و پنجره‌ها را می‌بندند و حتی جلوی منافذی را که می‌تواند تا حدودی به ورود و خروج هوای خانه و تهویه کمک کند، می‌گیرند. در این شرایط، خشک کردن لباس خیس در محیط محبوس و بسته خانه موجب انتشار رطوبت و بوی حاصل از مواد شوینده و نرم‌کننده در فضا می‌شود که استشمام طولانی‌مدت آن در محیط‌هایی که جریان هوا وجود ندارد، می‌تواند به بروز حساسیت و در برخی افراد مستعد، سبب بروز مشکلات تنفسی، عود آسم، سردرد، تهوع و بی‌خوابی منجر شود، ضمن این که تحقیقات نشان داده است، این بوها در بانوان شیرده می‌تواند روی شیر مادر تاثیر سوء بگذارد و باعث بروز بی‌قراری، بی‌اشتهایی و اختلال خواب نوزاد شود.

توصیه می‌شود، خانواده‌ها بخصوص در فصول سرد سال، لباس‌ها را در طول روز و هنگام تابش مستقیم نور خورشید در مجاورت هوای آزاد خشک کنند و با توجه به وارونگی و افزایش آلاینده‌های شیمیایی هوا در فصول سرد، از قرار دادن طولانی‌مدت لباس در هوای آلوده اجتناب کنند.

در صورتی که هوا ابری، بارانی و برفی است و مجبور به خشک کردن لباس نمناک در فضای بسته خانه هستید، بهتر است برای شست‌وشوی لباس از مواد شوینده ملایم استفاده کنید و مرحله آبکشی شست‌وشو را چند بار تکرار کنید تا مشکلات تنفسی ناشی از استشمام بوی مواد شوینده به حداقل برسد. برای کاهش انتشار رطوبت ناشی از لباس خیس در فضای محبوس خانه می‌توانید از درجه‌های بالاتر خشک کن ماشین لباسشویی استفاده کنید.

از مواد شوینده زیاد استفاده نکنید

برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند، برای پاکیزه‌تر شدن لباس باید از مواد شوینده بیشتری استفاده کنند و به طور مثال، به جای یک پیمانه، دو پیمانه پودر داخل ماشین لباسشویی می‌ریزند یا از میزان زیاد مواد شوینده دستی استفاده می‌کنند غافل از این که این اقدام نادرست به باقی ماندن و رسوب مواد شوینده در بافت و منافذ لباس و سبب ماندگاری میکروب در البسه منجر شده و علاوه بر افزایش بار میکروبی، باعث ایجاد صدمات مزمن پوستی، خارش و ریزش مو می‌شود. لازم است بدانید، مواد شوینده قوی در تماس با بدن، لایه‌های محافظ چربی پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب خشکی پوست می‌شود.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها