روایتی تصویری از درون گروه "الشباب"

"تروریست‌های سیاه" کجا آموزش می‌بینند؟

در میان گروه‌های متعدد تکفیری و تروریستی که در سوریه فعال بوده و از سوی حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی به اشکال گوناگون به آنها کمک می‌شود یکی هم جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه است.
کد خبر: ۹۶۸۰۶۹

این گروه تکفیری وهابی که از ابتدای درگیری‌ها موفق شد مناطقی از سوریه را به تصرف خود درآورد، این روزها به گره کوری برای حل مشکل حلب تبدیل شده است. درحالی که استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل در امور سوریه این گروه را عامل اصلی عدم کمک‌رسانی به ساکنان حلب می‌داند ،کشورهای عربستان و ترکیه به صورت غیرمستقیم از ادامه فعالیت این جبهه حمایت می‌کنند. دولت آمریکا نیز هرچند بعد از تغییر نام این گروه از «جبهه النصره» به «جبهه فتح‌الشام» برای مدتی تعلل می‌کرد اما این روزها می‌گوید نام این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و قصد دارد تحریم کند. با این حال برخی کارشناسان معتقدند آمریکا قصد جدی برای از بین بردن این گروه تروریستی را ندارد و به این وسیله بر آن است حضور بیشتر خود را در سوریه توجیه کند.

این مشاجرات سیاسی درحالی است که ارتش سوریه از یک طرف محاصره حلب را ادامه داده و هر از گاهی به شبه‌نظامیان مهلت‌های 24 یا 48 ساعته می‌دهد تا از حلب خارج شوند و از سوی دیگر پایگاه جبهه فتح‌الشام را در مناطق دیگر از جمله استان حماه هدف قرار می‌دهد. در خبرهای چند روز اخیر آمده بود که ارتش سوریه با آزادسازی «صوران» در استان حماه، به چند قدمی مقر جبهه‌النصره رسیده است.

هدف آمریکا

چند روز پیش وزارت خارجه آمریکا از درج نام گروه فتح‌الشام (جبهه النصره سابق) در فهرست گروه‌های تروریستی خبر داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز چهار نفر از سرکرده‌های جبهه فتح‌الشام را در فهرست شخصیت‌های تروریستی قرار داده بود. همچنین روزنامه واشنگتن پست نوشت:‌ باراک اوباما به وزارت دفاع آمریکا دستور داده رهبران فتح‌الشام در سوریه را هدف قرار دهد. این روزنامه اظهار کرد: این تصمیم دربرگیرنده افزایش استقرار پهپادها و افزایش اطلاعات جاسوسی لازم برای آن است. پهپادهای آمریکایی در اکتبر عملیاتی را آغاز کردند و چهار رهبر النصره را کشتند. تعیین تکلیف جبهه فتح‌الشام یکی از محورهای اختلاف جدی بین روسیه و آمریکا بود. درحالی که روسیه از آمریکا می‌خواست این جبهه را از سایر مخالفان جدا کند تا امکان مبارزه مشترک علیه گروه‌های تروریستی در سوریه فراهم شود، واشنگتن با تعلل تلاش‌های روسیه را به ناکامی کشاند. حال آمریکا با تحریم جبهه النصره یا همان فتح‌الشام جدید هدف دیگری را دنبال می‌کند که هنوز روشن نیست.

سرگئی میخی‌اف یک کارشناس روسی در این باره می‌گوید: این اقدام آمریکا به منظور توجیهی برای ادامه حضور در سوریه است. این کارشناس با اشاره به این‌که بمباران مواضع جبهه ‌النصره توسط آمریکا بهانه خوبی برای ادامه حضور این کشور در سوریه است، افزود: اوباما بر این باور است که این عمل وی، برای روسیه خوشایند است، اما فراموش کرده که حتی در این صورت نیز اقدامات واشنگتن قابل قبول نیست، زیرا دولت بشار اسد از کاخ سفید در مورد کمک برای مبارزه با مخالفانش هیچ درخواستی نکرده است.

به بیان دیگر هدف قرار دادن جبهه النصره از سوی آمریکا بدون مجوز دولت مرکزی سوریه اهداف بلندتری را دنبال می‌کند. زیرا آمریکا قصد دارد به بهانه مبارزه با القاعده از همان الگوی یمن استفاده کرده و هواپیماهای بدون سرنشین خود را به سوریه اعزام کند. حضور این هواپیماها در سوریه ضمن این‌که وضعیت جنگی این کشور را تغییر خواهد داد، می‌تواند ابزارهای جدیدی را برای جاسوسی و کسب اطلاعات از این کشور و نیروهای روسیه و یگان‌های ارتش سوریه در اختیار آمریکا و تروریست‌های هم‌پیمانش قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها