ترامپ؛ یک کابوس و پدیده‌ای مانا

کارزار انتخاباتی نفسگیر و ملتهب افکار عمومی در آمریکا امروز به خط پایان می‌رسد و یکی از دو نامزد جمهوریخواه یا دموکرات برای دوره‌ای چهار ساله پا به کاخ سفید می‌گذارد که معمولا برای دور دوم هم در قدرت باقی خواهد ماند.
کد خبر: ۹۶۶۰۹۷
ترامپ؛ یک کابوس و پدیده‌ای مانا

از آنجا که نامزدها تمرکز خاصی بر مسائل داخلی ازجمله بهداشت، آموزش و نظام مالیاتی داشتند، این انتخابات نشان داد برای مردم آمریکا این موضوعات بیش از بحران‌های بین‌المللی اهمیت دارد. ایالات متحده، قدرتی تاثیرگذار و مداخله‌کننده‌ای فعال در تحولات و بحران‌های جهانی است و به همین دلیل، این انتخابات برای اکثر کشورهای دنیا حائز اهمیت است، بویژه این که در این دوره، دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه با رویکردهای متفاوت و غیرمتعارف نسبت به روال‌های گذشته به چهره‌ای جنجالی تبدیل و مواضع او برای بخشی از مردم جذاب شده است. بخش‌هایی از افکار عمومی جهان که خواهان تغییر در روند رفتارهای آمریکا هستند، منتظرند تا در صورت موفقیت ترامپ، شاهد تحولات جدی در رویکردهای داخلی و بین‌المللی واشنگتن باشند، اما انتخاب خانم کلینتون، نامزد دموکرات‌ها که سال‌ها در ساختار نظام تصمیم‌گیری آمریکا حضور داشته، تحول چشمگیری در سیستم سیاست داخلی و خارجی آمریکا ایجاد نخواهد کرد و تقریبا همان سیاست اوباما را با شدت بیشتر بویژه در عرصه بین‌المللی ادامه خواهد داد.

این رقابت‌ها اوج افول اخلاقی و به عبارت بهتر، کنار گذاشتن اخلاق از عرصه سیاست در سیستم انتخاباتی آمریکا بود، به طوری که طرفین یکدیگر را به انواع فسادها و اتهامات اخلاقی جدی نظیر تجاوز، فساد مالی، تحقیر زنان، توهین به اقلیت‌های نژادی و معلولان متهم کردند که خدشه‌ای جدی به آبرو و اعتبار کشور در داخل و خارج از آن وارد کرد تا جایی که جان کری، وزیر خارجه رقابت‌های انتخاباتی این دوره را باعث تحقیر آمریکا در سطح جهانی دانست و اذعان کرد، این انتخابات برای برداشت‌ جهانی از کشور ما بسیار سخت بوده و در جریان آن، لحظاتی وجود دارد که شرم‌آور است.

همه این بی‌اخلاقی‌ها و افتضاح‌ها در حالی اتفاق افتاده که پدیده ترامپ حتی اگر در انتخابات موفق نشود به عنوان یک کابوس برای آمریکا باقی خواهد ماند، چرا که ترامپ خودش را به عنوان نماد مخالفت با سیاست خارجی آمریکا از پایان جنگ سرد تاکنون به افکار عمومی آمریکا معرفی کرد و طرفداران جدی و در عین حال گسترده‌ای هم پیدا کرد. علاوه براین، کمپین ترامپ نشان داد، تعداد قابل توجهی از مردم بیگانه‌ستیز و نژادپرست هستند و عقاید متعصبانه‌ای درباره مسلمانان و مکزیکی‌ها و به طور کلی خارجی‌ها دارند. بنابراین رقابت‌های انتخاباتی این دوره، نمایش ضعیفی از دموکراسی آمریکایی بود که بر وجهه عمومی کشور در جهان تاثیر منفی خواهد داشت و نقش تعیین‌کننده ایالات متحده در تحولات جهانی، افول بیشتری خواهد داشت.

دکتر غلامرضا کریمی

استاد دانشگاه خوارزمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها