درخشندگی این مسیر بر پایه نوعی فسفر مصنوعی است که از انرژی خورشیدی تغذیه می‌شود
کد خبر: ۹۶۵۸۴۳
مسیر دوچرخه‌سواری خورشیدی در لهستان

معمولا دوچرخه‌سواری در شب به دلیل دید ناکافی توصیه نمی‌شود، اما جالب است بدانید در کشور لهستان می‌توانید شب‌ها با خیال راحت و ایمنی بالا از دوچرخه‌سواری در سطح شهر لذت ببرید. مسیرهای دوچرخه‌سواری در منطقه مازوری لهستان به گونه‌ای است که شب‌ها با نور آبی کمرنگ روشن می‌شود تا دوچرخه‌سواران بتوانند دید واضح‌تری از مسیر داشته باشند.

در ساخت این مسیر از فسفر مصنوعی استفاده شده است. این ماده وقتی در مجاورت نور خورشید قرار می‌گیرد، حالت درخشندگی پیدا می‌کند. گفته می‌شود درخشندگی این فسفر مصنوعی که در آزمایشگاه تی‌پی‌اِی در پروشکوف تولید شده است، تا بیش از 10 ساعت ادامه دارد. فسفر در ساخت لامپ اشعه کاتدی و نمایشگرهای پلاسما کاربرد دارد و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، قابلیت درخشندگی طولانی است.

کشور هلند نیز مدت‌ها قبل به مسیر دوچرخه‌سواری خورشیدی مجهز شد. در نورپردازی این مسیر از نقاشی معروف «شب پرستاره» اثر وینسنت ون گوگ الهام گرفته شده است. این مسیر با ال‌ای‌دی‌هایی که از نور خورشید تغذیه می‌شود، روشن می‌شود و از رنگ‌های جاذب نور نیز استفاده شده است، اما اجرای پروژه مسیر دوچرخه‌سواری خورشیدی در لهستان هنوز در مرحله‌ آزمایشی قرار دارد، زیرا مشخص نیست فسفر به کار رفته در این مسیر دقیقا بعد از چه مدت، خاصیت درخشندگی خود را به طور کامل از دست خواهد داد. همچنین، هزینه‌های ساخت این مسیر بسیار بیشتر از مسیرهای دوچرخه‌سواری عادی برآورد شده است. چنانچه خاصیت درخشندگی فسفر مصنوعی بعد از مدت خیلی کوتاهی کاملاَ از بین برود، ممکن است ادامه این پروژه متوقف شود.

منبع: interestingengineering.com

مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها