روحانی در جمع اصحاب رسانه:

امنیت ما مرهون بیداری، آگاهی و انسجام داخلی کشور است

رئیس جمهور با بیان اینکه قدرتی فراتر از تفنگ و دیپلماسی وجود دارد، اظهار داشت: این قدرت فرهنگ است و نشر آن فرهنگ به دست رسانه در فضای حقیقی و مجازی است.
کد خبر: ۹۶۴۷۸۷
امنیت ما مرهون بیداری، آگاهی و انسجام داخلی کشور است

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی در جمع اصحاب رسانه گفت: بی تردید رسانه، مطبوعات و اصحاب آن، اصحاب فرهنگ و وسیله ای برای ارتباط افکار مردم با حاکمیت و انتقال نظر حاکمیت به مردم و فراهم آوردن زمینه برای توسعه جامعه هستند.

وی افزود: رسانه یکی از عوامل اصلی توسعه است و توسعه نیز وسیله ای برای توسعه فعالیت رسانه هاست.

روحانی ادامه داد: ما در شرایطی که امروز در آن قرار گرفته ایم بار مسئولیت رسانه ها و مطبوعات شاید از هر زمان دیگر بیشتر باشد.

رئیس جمهور گفت: ما امروز در شرایطی هستیم که منطقه ما دارای شرایط پیچیده ای است و ما نیازمند امنیت هستیم.

وی ادامه داد: شاید تعبیرات مختلفی از امنیت صورت بگیرد و یکی بگوید امنیت در سایه هنرمندی سیاست خارجی یک کشور تضمین می شود و یا دیگری بگوید نیروهای مسلح توانمند و قدرت بازدارندگی امنیتی می تواند امنیت را برای جامعه تضمین کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اما واقعیت این است که معضلات امنیتی به مفهومی که امروز منطقه ما با آن مواجه است یعنی عمدتا تروریسم؛ گروه هایی که با افکار جاهلی و با رنگ و لعاب دینی، گروه هایی که با عصبیت و فهم غلط و نادرست از اسلام و جهاد اسلامی به جان اسلام و مسلمانان و منطقه افتاده اند.

روحانی گفت: در چنین شرایطی و در برابر چنین تهدیدی آنچه می تواند ما را از ناامنی ها حفاظت کند و جامعه امنی را برای ما به وجود آورد آن است که در کشور ما گوش شنوایی برای افراط و ندای تروریسم وجود نداشته باشد.

امنیت ما مرهون بیداری، آگاهی و انسجام داخلی کشور است

رئیس جمهور گفت: در فهم مسائل امنیتی و سیاسی امروز جهان و منطقه ، دچار اشتباه نشویم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه سخنانش در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات افزود: اگر تروریسم در جامعه جاذبه داشته باشد و اگر مردم یا بخشی از مردم ندای تروریست ها را بپسندند نه سیاست خارجی می تواند معضل امنیت را حل کند و نه قدرت نظامی، هیچ کدام.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه امروز در کشور ما و در جامعه ما امنیت آفریده است، بیداری، هوشیاری، آگاهی و انسجام داخلی کشور است.

آقای روحانی در ادامه به نمونه ای اشاره و با طرح این پرسش که چرا موصل سقوط کرد، اظهار داشت: مگر یک شهر بزرگ یک و نیم میلیون نفری با دارا بودن آن همه نیروی مسلح و ارتش چطور از صبح تا ظهر سقوط می کند.

رئیس جمهور گفت: سقوط این شهر به این علت بود که تروریست ها سلاح مدرنی در اختیار داشتند؟ آیا به این علت بود که ترویست ها توانمندتر از ارتش مستقر در موصل بودند؟ یا اینکه دلبستگی مردم موصل به بغداد کاهش یافته بود؟

روحانی ادامه داد: ارتباط عاطفی و سیاسی موصل با بغداد قطع شده بود ، نه داعش بلکه هر گروه مسلح دیگر با یک پرچم نه سیاه حتی با سفید می توانست بر موصل فائق آید.

رئیس جمهور گفت: سیاست خارجی نمی تواند موصل را حفظ کند و ارتش عراق هم نمی تواند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: دچار اشتباه در فهم مسائل امنیتی و سیاسی امروز جهان و منطقه نشویم البته نیروهای مسلح کشور ما یک قدرت مهم و بازدارنده در برابر تجاوز احتمالی بدخواهان و دشمنان هستند و خواهند بود و البته دیپلماسی و سیاست خارجی عاملی مهم برای پیشگیری از جنگ و نزاع بوده و خواهد بود اما در برابر معضل امروز امنیتی منطقه ما، آنچه کارسازتر از همه عوامل است، انسجام، وحدت، یکپارچگی جامعه و سپردن همه گوش جان و گوش جسم به ندای توسعه ایران عزیز است.

رئیس جمهور گفت: اگر نظام اسلامی ما به اقلیت ها احترام نمی کرد ، به وحدت دینی همت نمی گماشت، اگر جایگاه اهل سنت را در این کشور محترم نمی شمرد و اگر دولت در فکر تعادل توسعه ای در کردستان، سیستان و بلوچستان، بخشی از هرمزگان، خراسان جنوبی و در سراسر کشور نبود و اگر امروز اقلیت های قومی و مذهبی کشور دل به نظام و رهبری و قانون اساسی و دولت نبسته بودند داعش و القاعده هم در اینجا راه داشت.

فرهنگ قدرتی فراتر از تفنگ و دیپلماسی است

رئیس جمهور با بیان اینکه قدرتی فراتر از تفنگ و دیپلماسی وجود دارد اظهار داشت: این قدرت فرهنگ است و نشر آن فرهنگ به دست رسانه در فضای حقیقی و مجازی است.

روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات افزود: می خواهم این نکته را بگویم شما اصحاب رسانه و دنیای فرهنگ و هنر می توانید امنیت آفرین برای جامعه باشید که البته گفت: ذات نایافته از هستی بخش، کی تواند که شود هستی بخش.

رئیس جمهور گفت: اگر خود اصحاب رسانه امنیت نداشته و دل نگران امنیت ، راه ، شغل ، کار ، خط و قلم خود باشند، چگونه می توانند امنیت را بیافرینند؟

وی افزود : قلم شکسته و دهان بسته؟ از او کاری ساخته نیست! قلم ها را به بهانه های واهی نشکنیم و دهان ها را به بهانه های غیر اساسی نبندیم، بگذاریم در این جامعه آزادی باشد.همان طور که شما در یکی از نمایشگاه هایتان با صدای بلند گفتید آزادی مسئولانه! بگذاریم آزادی مسئولانه باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امنیت امروز برای ما اصل است اظهار داشت : اما فکر نکنید تنها با تفنگ، امنیت ساخته و یا حفظ می شود، که تفنگ هم به جای خود لازم است اما قلم چه؟ اما بیان و فرهنگ چه؟

روحانی اضافه کرد: اساس انقلاب اسلامی ما فرهنگ بود ، اساس نهضت اسلامی ما فرهنگ بود و هیچ وقت امام خمینی (ره) در دوران نهضت اسلامی راه قیام مسلحانه را نپسندیدند،گاهی هم شاید در مقاطعی لازم بود اما خط امام این نبود، خط امام تحول در افکار مردم و تحول در فرهنگ جامعه بود .

رئیس جمهور افزود : او با سخنرانی ، اعلامیه و نوار توانست کشور را متحول کند ، او با بیانات ، نوشته ها ، شاگردان و او با دعوت مردم به خیابان ها و حضور در صحنه توانست بزرگ ترین قدرت نظامی منطقه را به زانو در بیاورد و همه حمایت های سیاست خارجی آن زمان از رژیم گذشته را ناکام بگذارد.

وی گفت: نمی توان گفت فضای مجازی را نمی خواهیم! ما چه کاره هستیم که بگوییم می خواهیم یا نمی خواهیم؟ مثل اینکه فراموش کردیم صاحب این کشور مردم هستند، مثل اینکه اصل ششم قانون اساسی یادمان رفته و مثل اینکه یادمان رفته همه چیز از کنار صندوق رای ساخته می شود.

روحانی تصریح کرد : مردم تصمیم گیر در یک نظام مردم سالاری دینی هستند و مشروعیت تمام مسئولان کشور یا با رای مستقیم و یا با رای غیرمستقیم مردم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها