رییس اتحادیه محصولات کشاورزی در گفت و گو با جام جم آنلاین:

تصمیمات یک شبه بازار میوه را به هم می ریزد

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران تصمیم جدید وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات 3 کیلو پرتقال و نارنگی و واردات یک کیلو ازاین محصولات ،در زمانهای مشخص شده را باعث به هم ریختگی و احتمال گرانی در بازار می داند.
کد خبر: ۹۶۲۴۸۶
تصمیمات یک شبه بازار میوه را به هم می ریزد

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، وزارت جهاد کشاورزی درپی نتایج مثبتی که ازاجرای طرح" بازار درازای بازار" درمورد واردات موز به ازای صادرات سیب حاصل شده بود، تصمیم به اجرای این طرح برای محصولات پرتقال و نارنگی کشور گرفت ، اما به گفته یکی از تشکلهای تولید کننده و صادر کننده میوه و تره بار زمان تعیین شده برای اجرای این طرح مشکلاتی را در پی دارد .

وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به وزیر صنعت،معدن و تجارت،اعلام کرده است که بازرگانان محصولات کشاورزی در صورت صادرات سه کیلوگرم پرتقال و نارنگی می توانند یک کیلوگرم از محصولات یادشده رااز تاریخ 15 اردیبهشت تا 15 شهریور سال 96 وارد کنند . این تصمیم در پی اتخاذ سیاست "بازار در ازای بازار" که پیشتر در مورد سیب به اجرا در آمد گرفته شده است در واقع با اجرای این طرح بهره مندی واردکنندگان از تعرفه پایین موز در قبال صادرات سیب امکان پذیرشده بود و به گفته وزارت جهاد کشاورزی اجرای این طرح باعث افزایش 302 درصدی صادرات سیب کشور در شش ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل و استقبال باغداران ازتداوم اجرای طرح شده است ، حال با افزایش تولید محصولات پرتقال و نارنگی کشور در سال جاری وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد با اجرای این طرح از صادرات این محصولات نیز به نوعی حمایت کند .

اما از سوی دیگر رییس اتحادیه تولید کننندگان ،‌صادرکنندگان و واردکنندگان میوه و تره بار چنین تصمیمی را بدون نظر خواهی از تشکلها غیر کارشناسی می داند .

سید رضا نورانی در این باره به خبرنگار جام جم آنلاین می گوید:بهتر بود وزارت جهاد کشاورزی تشکلهای مرتبط را دعوت کرده ودرجریان مسائلی که اتخاذ چنین تصمیمی در پی دارد قرار می گرفت .

وی بااشاره به اینکه کشور پتانسیل های خیلی بالایی در بخش تولید دارد می افزاید : در حوزه صادرات پرتقالهای تولیدی کشور به دلیل درشت بودن و واریته هایی که دارد قابل پسند در بازارهای جهانی نیست و این یک مشکل است و باید ابتدا به فکر این باشیم که واریته های پرتقالمان را صادراتی کنیم و به سمت تولید محصولاتی که دنیا می پسندد گام برداریم. دوم آنکه برای تنظیم بازار باید برنامه ریزی داشته باشیم ، به عبارتی زمانهایی که درپیک تولید قرارداریم ، همانند تمام دنیا مشوق هایی را برای توسعه صادرات ارائه دهیم ودر مواقعی که با کمبود مواجه هستیم بتوانیم واردات انجام دهیم که فشاری به مصرف کننده وارد نشود .

وی اضافه می کند: از سالهای گذشته ما بر اجرای این سیاست که در موقع پیک تولید ، صادرات و در موقع کمبود، واردات انجام دهیم تاکید داشته ایم، اما مسئولین یک کلام بودند که واردات کلا ممنوع است، حال چگونه شده که یک شبه اعلام می کنند واردات پرتقال از 15اردیبهشت تا 15 شهریور آزاد است!!. به عقیده ما مدت تعیین شده برای واردات پرتقال و نارنگی ، به بازار میوه های نوبرانه بهاره و تابستانه ما لطمه می زند و لزومی ندارد که ما درهمه طول سال پرتقال مصرف کنیم چرا که درهر فصل میوه همان فصل باید خورده شود .

نورانی امسال را سال آور محصول می داند و می گوید : امسال وضیعت تولید مرکبات چه در شمال و چه درجنوب کشور مناسب است و ما اعتقاد داریم که باید برای تولیدات کشور برنامه ریزی شود و با استفاده از فن آوری های روز دنیا روی ذخیره سازی مازاد آن کارشود ، اما متاسفانه دراین بخش ضعیف هستیم وپرتقالهایی که ذخیره می شوند از طعم و کیفیت مناسبی برخوردار نیستند .

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران تاکید می کند برای صادرات ابتدا باید بازارهای هدف تعریف شود وکشورهایی که خواهان پرتقال تولیدی ما هستند مشخص شوند تا مازاد تولید کشور امکان صادرات بیابد.

به گفته نورانی نباید به گونه ای عمل شود که افراد برای گرفتن مجوز واردات ، بیش از اندازه محصول را از کشور خارج کنند برای آنکه باعث ایجاد کمبود در بازار خواهد شد و از طرف دیگر محصولی که از کشور خارج می شود اگربازار نداشته باشد فاسد می شود واین ضرر است .

رییس اتحادیه تولید کننندگان ،‌ صادرکنندگان و وارد کنندگان میوه و تره بار می گوید: اگر بخواهیم برای پیک تولید مان برنامه ریزی داشته باشیم باید صادرات را ازهم اکنون شروع کنیم و اگرکمبودی حس می شود باید از 15 اسفند تا 15 اردیبهشت واردات صورت گیرد ،آنهم بیشتر نارنگی ولیموترش که برای این ایام کمبود داریم .

وی همچنین با تاکید بر اینکه ارزش صادراتی محصولات ما نسبت به ارزش وارداتی آن پایین است می گوید : باید بر اساس ارزش صادرات واردات داشته باشیم نه آنکه به ازائ سه کیلو صادرات یک کیلو واردات درنظر گرفته شود ، چون امکان دارد برخی افراد برای آنکه یک کیلو واردات داشته باشند هر گونه محصول بی کیفیتی را صادر کنند، بنابراین باید درجه یک ، پرتقال برای صادرات مشخص شود.

نورانی همچنین در باره ورود آفت محصول با واردات می گوید : معمولا هر نوع میوه ای که از مبادی رسمی وارد می شود نظارت های قرنطینه ای بر روی آن انجام می شود و بیشتر آفات از طریق واردات قاچاق که نظارتی بر روی آن صورت نمی گیرد شیوع پیدا می کند . وی می افزاید :با توجه به اینکه مگس مدیترانه ای بیشترین خسارت را به کشور وارد کرده باید در واردات بسیار مسئولانه عمل کنیم تا مشکلات آفات نباتی نگرانی برای تولیدات نداشته باشد .

سیما رادمنش _جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها