اختصاصی جام جم آنلاین

کاشان و وصف بی شمارش

خانه‌ای که عشق ساخت

پشت بسیاری از جاذبه‌های تاریخی - گردشگری در ایران قصه و روایتی نهفته است که اتفاقا کمتر از زبان تور لیدرها می‌توان شنید.
کد خبر: ۹۵۸۶۴۴
خانه‌ای که عشق ساخت

به گزارش جام جم آنلاین، راهنمایان گردشگری در حالی تنها به سال ساخت و اطلاعات خسته‌ کننده از این جاذبه‌ها بسنده می‌کنند که به کارگیری روایت‌های جذاب، می‌تواند بسیاری از گردشگران را برای تماشای این جاذبه‌ها مجبور به سفر کند.

قصه ساخت خانه طباطبایی‌های کاشان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی هم به همین شکل است.

خانه طباطبایی ملک شخصی حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی بوده است؛ تاجری خوش‌نام و معروف در دوران قاجار که شهرت نامش در صنعت فرش از مرزهای ایران هم فراتر بوده است. مساحت خانه را 4730 متر نوشته‌اند که به سه بخش اندرونی، بیرونی و بخش خدمه تقسیم می‌شود.

حکایت می‌کنند زمانی که مرحوم حاج سیدحسن نطنزی (مشهور به بروجردی) تاجر معروف فرش کاشان دختر همکارش، مرحوم حاج سیدجعفر نطنزی را برای پسر خود سیدمهدی خواستگاری کرد، خانواده دختر (که در خانه فعلی طباطبایی‌های کاشان زندگی می‌کردند) ساخت خانه‌ای در شأن و موقعیت اجتماعی‌شان را برای محل زندگی دخترشان شرط این ازدواج قرار دادند.

خانواده بروجردی از معروف‌ترین معمار شهر (استادعلی مریم کاشانی) خواستند که خانه مورد نظر را بسازد.

استاد بعد از به پایان رساندن سفت‌کاری خانه برای انجام نازک‌کاری و تزئینات از برجسته‌ترین هنرمندان نگارگر شهر دعوت به عمل آورد.

این هنرمندان داستان‌ها و روایات عاشقانه خمسه نظامی و هفت‌پیکر جامی را در‌ همه ‌جای طاق‌ها و رواق‌ها به تصویر کشیدند.

ساخت این خانه حدود 18 سال، توسط 25 معمار و هنرمند به طول انجامید. (در زمان حکومت ناصرالدین شاه، از سال 1280 تا 1292 ساخته شد.) اکنون حدود 130 سال از عمر این خانه سپری شده است البته در روایتی دیگر این داستان ادامه پیدا می‌کند؛ به ‌این قرار که وقتی ازدواج صورت می‌گیرد تنها پس از شش ماه عروس این خانه به دلیل ابتلا به بیماری لاعلاجی از دنیا می‌رود. هرچند این ادامه تلخ ماجرا در برخی روایت‌های این منطقه نقل نمی‌شود، اما هر چه هست این خانه تاریخی با عشق و مختصات خاصش بنا شده است.

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها