درسالهای آغازین هزاره دوم میلادی نیروهای ائتلاف آمریکایی بواسطه بهانه واهی مبارزه با تروریسم و نابودی سلاحهای کشتار جمعی و نیز برقراری دموکراسی، به خاک عراق تجاوز کرده و آن را به اشغال خود و نیروهای فرامنطقه‎ای در آورد.
کد خبر: ۹۵۷۶۹۲
اتحاد عراقی‎ها برای "دفن تروریسم" در موصل  / سه مرحله که موصل تا آزادسازی در پیش دارد

اولین گام در صدور دموکراسی ایالات متحده و غرب، نابودسازی ساختار امنیتی و نظامی عراق بود تا با این اقدام بتوانند سلطه خود را بر این کشور عملیاتی کنند. در سال 2011 در حالی آمریکا از عراق خارج شد که با ادعای تقویت ارتش این کشور ده‌ها هزار بعثی را به نیروهای نظامی عراق الحاق کرد.

نتیجه این ناامنی آمریکا، امروز نتایج مخرب خود را در قالب ظهور گروه‎های تروریستی تکفیری - بعثی نشان داده است.

شاید مهمترین مرکز رشد و جولان‎گاه گروهی که هم اکنون جامه سیاه داعش بر تن کرده، منطقه موصل و سپس مناطقی همچون الانبار، الرمادی، فلوجه، نینوا و...عراق باشد.

طی روزهای گذشته وحدت عراقی‌ها باردیگر برای ریشه کنی تروریسم نمود یافته و عملیات موصل پس از ماه‌ها وقفه آغاز شد. بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی «رووداو» سرلشگر «قاسم المالکی» فرمانده گردان نهم زرهی ارتش عراق اعلام کرد که این گردان به همراه نیروهای پیاده‌نظام، توانسته به ۲۰ کیلومتری جنوب موصل برسد و عملیات نظامی ادامه دارد.

اما در رابطه با عملیات آزاد سازی موصول طی روزهای گذشته، "حسین کنعانی مقدم" کارشناس مسایل منطقه‎ای در گفت‎وگو با جام جم آنلاین گفت: بازیگران منطقه‎ای در مورد موصل طرح‎هایی را پیش بینی نموده‎اند و به دنبال آن اهداف هستند.

وی تصریح کرد: با این حال دولت عراق به کمک ارتش و نیروهای حشدالشعبی(بسیج مردمی) و گروه‎های پیش‎مرگه؛ در شرف ورود به دروازه‎های شهر استراتژیک موصل هستند.

این کارشناس منطقه‎ای ضمن تأکید بر آتش سنگین قوای عراقی بر سر تروریستها و پیشروی قابل ملاحظه آنها، افزود: آمریکا با توسل به برخی هم پیمانان کرد خود در صدد است؛ به محض آزاد سازی موصل، این منطقه را به تصرف خود در آورند.

کنعانی مقدم در تشریح نقشه آمریکا برای تصرف موصل ابراز داشت: ائتلاف آمریکایی سخت به دنبال احداث کریدور بین شمال عراق و شرق سوریه بمنظور انتقال تعدادی از گروه‎های تروریستی به سوریه است تا در آینده بتواند با بکارگیری این نیروها در تغییر ساختار سیاسی منطقه تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره بر مداخلات مکرر دولت ترکیه و برخی جریانهای کردی در تحولات عراق عنوان داشت: چنانچه این دو متغیر در میدان نبرد عراق با تکفیریها از بین رود، از توان ورود مستقیم ایالات متحده بر تحولات عراق کاسته خواهد شد.

کنعانی مقدم در همین ارتباط اظهار داشت: در حال حاضر نیروهای آمریکایی پایگاه‎های نظامی خود را در منطقه دهوک (اقلیم کردستان) تأسیس کرده و بر فراز آن پرچم‎های آمریکا و ترکیه شده است. از این رو آمریکا تمام تلاش خود را در جلوگیری از ورود ارتش عراق و حشدالشعبی به موصل به کار گرفته است.

وی در ادامه تحلیل خود در تحولات موصل، از معامله واشنگتن با گروه‎های تروریستی در داخل این منطقه سخن گفت و تصریح کرد: در پی اشغال احتمالی موصل توسط ائتلاف آمریکایی – تروریستی، موجبات تجزیه موصل از نقشه جغرافیایی عراق فراهم شده و این به معنی جایگزینی کردها در کرکوک و موصل با حمایت ترکیه خواهد بود.

کنعانی مقدم پیرامون چشم انداز آزاد سازی محور موصل به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: آزاد سازی موصل دارای سه مرحله است. نخست، مرحله شکستن مقاومت نیروهای تروریستی و از کار انداختن ماشین جنگی آنهاست که ممکن است تا چند ماه به طول بی‎انجامد.

وی پاکسازی منطقه از لوث نیروهای معارض عراقی را که توان تقویت ائتلاف نظامی آمریکا در آینده عراق دارند را گام بعدی آزاد سازی موصل برشمرد.

کارشناس مسایل منطقه، پاک سازی شهر موصل از نیروهای مسلح مخالف دولت عراق و استقرار حاکمیت مرکزی در این شهر را آخرین قدم عملیات آزادسازی موصل ارزیابی کرد.

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که؛ ارتش عراق بمنظور جلوگیری از گسیل و بازگشت نیروهای شکست خورده تروریستی به داخل مرزهای سوریه و احتمال تقویت مجدد آنان برای اهداف آتی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد، یک هماهنگی مستمری بین دولت عراق و دولت سوریه باید صورت پذیرد. از طرفی روسیه می تواند با کمک ارتش سوریه در این زمینه نقش بسزایی ایفا کرده و با بمباران و هدف قراردادن کاروان تروریستی سوریه، نقل و انتقال حرکت قوای تروریست را به کریدور سوریه متوقف سازد.

محمدرضاشجاعیان –جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها