جریان‌سازی علیه تولید داخل

حمایت از تولید داخل، نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بارها به آن اشاره کرده‌اند. به همین دلیل، دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی نیز در این زمینه باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی خود اقدام کرده و در مقابل هر گونه کارشکنی با جدیت برخورد کنند.
کد خبر: ۹۵۳۹۶۸
جریان‌سازی علیه تولید داخل

نمونه کارشکنی‌ها در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در جریان اجرای طرح برخورد با فروش کالای قاچاق در بازار لوازم خانگی شاهد بودیم که نوعی جریان‌سازی علیه تولید داخلی کشورمان ایجاد شد؛ چون سودجویان برای مقابله با این طرح، اقدام به انتشار اخباری غیرمنطقی یعنی افزایش قیمت لوازم خانگی به دلیل اجرای این طرح کردند و سعی دارند، تولید داخلی کشورمان را تحت تأثیر قرار دهند در حالی که این اتفاق نیفتاده و با توجه به انبوه تولیدات مختلف داخلی و خارجی در انبارها به هیچ عنوان انتظار افزایش قیمت وجود ندارد و اگر هم در برخی موارد اندک افزایشی صورت گرفته است، کاملا براساس قانون و با هماهنگی ارگان‌های نظارتی صورت گرفته است. به عنوان مثال، برخی اقلام تولید داخل پس از دریافت مجوز رسمی از سازمان حمایت و دیگر نهادها پس از دو سال تنها 8 درصد بر قیمت‌های خود اضافه کرده‌اند و هیچ افزایش قیمت دیگری در سطح بازار نداشته‌ایم. به همین دلیل برای جلوگیری از هرگونه سودجویی افراد بخصوص در بخش توزیع لازم است اقداماتی انجام گیرد تا طرح‌های مفیدی همچون برخورد با فروش کالاهای قاچاق، تقویت شود و زمینه حمایت از تولیدات ملی و همچنین مدیریت واردات صورت پذیرد. این اقدامات عبارتند از:

1 ـ با استفاده از قدرت رسانه‌ها به گونه‌ای اطلاع‌رسانی شود که فروشندگان یا عوامل سودجوی توزیع از این وضعیت به نفع خود استفاده نکرده، در جهت تضعیف طرح یادشده اقدام نکنند.

2 ـ جلوگیری از فعالیت وب‌سایت‌های فروش غیرقانونی، چون براساس آمار موجود، بخش قابل توجهی از تخلف‌ها در دنیای مجازی و خارج از دید تیزبین بازرسان صورت گرفته و می‌تواند عاملی در به چالش کشیده شدن طرح برخورد با قاچاق کالا و ارز بخصوص در لوازم خانگی و اقلام پر تقاضای دیگر باشد.

3 ـ افزایش هزینه تخلف برای سودجویان به گونه‌ای که این افراد حتی تصور سودجویی هم برایشان نگران‌کننده باشد.

4 ـ تعدد بازرسی صنفی و تعزیراتی برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از اعمال نظر بخش توزیع در طرح‌ها و برنامه‌های مفیدی چون مبارزه با قاچاق کالا.

دکتر حبیب‌الله انصاری

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها