الگوی مردمی اقتصاد مقاومتی

اشتغالزایی 100 نفره با فرآوری خرما

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در اغلب کشورها سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی و جلوگیری از ضایعات در بخش کشاورزی است.
کد خبر: ۹۵۳۹۶۵
اشتغالزایی 100 نفره با فرآوری خرما

این درحالی است که آمارها بیانگر آن هستند که ایران در بخش ضایعات صنایع کشاورزی جایگاه نازلی را به خود اختصاص داده است. با این حال، برخی کارآفرینان در کشور با تلاش‌های خاص خود در جهت کاهش ضایعات محصولات کشاورزی فعالیت می‌کنند. حسین قناعتیان یکی از کسانی است که در تولید محصولات تبدیلی خرما مشغول به کار است و برای بیش از صد نفر شغل ایجاد کرده است. مصاحبه جام‌جم با این کارآفرین اقتصاد مقاومتی را بخوانید.

چطور شد به فکر حضور در صنایع تبدیلی خرما افتادید؟ ابتدا با چیدن خرما از درخت و بسته‌بندی این کار را شروع کردم و بتدریج با فروش خرما و پس‌انداز دستمزدم به دنبال احداث یک واحد تولیدی و بسته‌بندی خرما افتادم، اما پس از مدتی فکر این موضوع که چرا از قند سالم در محصول‌ها استفاده نشود، باعث شد تا طرحی مبنی بر گرفتن قند (گلوکز) از خرما را به دستگاه‌های مسئول ارائه دهم که این طرح با موافقت مواجه شد.

در شش استان خرماخیز کشور این محصول تولید می‌شود، اما بیشتر خرمای تولیدی این مناطق بدون هرگونه فرآوری فروخته می‌شوند که چیزی بیش از یک میلیون تن خرما برآورد شده است و باید روی آن عملیات صورت گیرد تا با ایجاد ارزش‌افزوده درآمد بیشتری برای صاحبان صنایع و البته کشورمان داشته باشد.

برای تولید محصولات مختلف از خرما آیا تجهیزات و دستگاه‌های خاصی لازم دارید ؟ میزان وابستگی به خارج از مرزها برای تهیه این دستگاه‌ها چقدر است؟ ابتدا ماشین‌آلات این کار از خارج وارد می‌شد، اما در برخی موارد دستیابی به خدمات پس از فروش و همچنین تهیه قطعات یدکی مانع بزرگی برای بسیاری از تولیدکنندگان بود، به همین دلیل به فکر مهندسی معکوس و تولید این‌گونه تجهیزات داخل کشور افتادیم که هم‌اکنون در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌های مورد نیاز خودکفایی کامل داریم.

چه محصولاتی از خرما تولید می‌شود و چقدر اشتغالزایی داشتید؟ در واحد تولیدی ما شیره، خمیر، سس، شکلات و فرآورده‌های دیگر خرما تولید می‌شود. 80 نفر به صورت مستقیم و در واحدهای فروشگاهی 23 نفر در سطح استان فعال هستند.

‌ صادرات هم دارید؟ بله، 50 درصد از محصولات خرمای شرکت ما صادراتی است و به صورت فله‌ای در قالب محصولات لبنی، شیرینی، شکلات، کیک، کلوچه، نوشابه‌های ایزوتونیک به کشورهای اروپایی، شرق آسیا،‌ کشورهای همجوار ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

حجم سرمایه‌گذاری چقدر است؟ حجم سرمایه‌گذاری هم‌اکنون چیزی حدود 20 میلیارد تومان است، اما همان‌طور که قبلا اشاره کردم این کسب‌وکار سال‌ها پیش با اندوخته و پس‌انداز شخصی من راه‌اندازی شد و کم‌کم با پشتکار همکاران و توجه به کیفیت محصولات رشد کرد.

شما وضع کنونی اقتصاد ایران و کارآفرینی را چگونه می‌بینید؟ اقتصاد فعلی دچار مشکل است، چون در بخش‌های مختلف وابستگی‌های عمده‌ای به خارج داشتیم و کارشکنی دیگران باعث بروز این‌گونه مشکلات شده است، اما اگر کسی بخواهد در این بخش سرمایه‌گذاری کند، بهتر است با همت و پشتکار به قله‌های موفقیت برسد، چون با بیکار نشستن و ناامید ماندن کاری انجام نخواهد شد.

مهدیه آخوندزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها