به مناسبت هفتم مهر، روز آتش‌نشان

گوشی‌های هوشمند در خدمت آتش‌نشان‌ها

امروز هفتم مهر، روز آتش‌نشان است؛ از جان گذشتگانی که هنگام کمک به افراد گرفتار در آتش و نجات جان آنها و همچنین در خاموش کردن شعله‌های آتش، به کار گروهی متکی هستند، در غیر این صورت سانحه‌دیدگان بدون صدمه از مهلکه بیرون نمی‌آیند. آنها گاهی اوقات به دلیل وسعت آتش، نمی‌توانند از اتفاقی که در حال وقوع است، دید واضحی داشته باشند. به مناسبت این روز می‌خواهیم یکی از راهکارهای فناوری برای کمک به آتش‌نشان‌ها را معرفی کنیم.
کد خبر: ۹۵۰۱۵۵
گوشی‌های هوشمند در خدمت آتش‌نشان‌ها

پیش از این محققان، سیستمی ابداع کرده بودند که با استفاده از تلفن‌های هوشمند، تمام عملیات آتش‌نشان‌ها را، وقتی که در دل شعله‌های آتش و حرارت هستند، ثبت می‌کرد و به آنها نشان می‌داد کدام قسمت از آتش‌سوزی مهار شده است. از طرفی با این وسیله، علایم حیاتی آتش‌نشان‌ها از جمله، نبض و تنفس‌شان نیز ثبت می‌شود. اما به علت این‌که علائم موقعیت‌یاب ماهواره‌ای نمی‌توانند به درون ساختمان نفوذ کنند، کسب اطلاع از کار گروهی آتش‌نشان‌ها درون ساختمان در حال سوختن، مشکل است. برای پر کردن این فاصله، یکی از محققان سوئیسی و همکارانش، سراغ گوشی‌های هوشمند اندرویدی رفتند. برخی از این تلفن‌های هوشمند دو قابلیت مهم دارند؛ اول این‌که، درون آنها فشارسنج تعبیه شده و می‌تواند ارتفاع تلفن را نسبت به سطح دریا محاسبه کند و به این ترتیب کف ساختمانی را که آتش‌نشان‌ها در آنجا ایستاده‌اند، شناسایی می‌کند. دوم این‌که، می‌توان در این تلفن‌های هوشمند، از قالب بی‌سیم به نام ANT استفاده کرد و براحتی به تلفن‌های دیگر که در فاصله کمتر از 20 متری آن قرار دارند، متصل شد و در نتیجه فاصله هریک از افراد گروه آتش‌نشانی حاضر در محل، نسبت به یکدیگر مشخص می‌شود. این تلفن‌ها حتی می‌توانند به طور بی‌سیم به ابزارهای سنجش سلامت، مانند نمایشگرهای قلب و گام‌شمار متصل شوند. این اتصال هم در کمتر از یک ثانیه - بسیار سریع‌تر از سیستم‌های بلوتوث - صورت می‌گیرد که برای شرایط اضطراری بسیار مفید است.

محققان برای تولید نرم‌افزار ردیابی آتش‌نشان‌ها، از فعالیت آتش‌نشان‌ها هنگام ماموریت، استفاده کردند. زمانی که یک گروه از آتش‌نشان‌ها از یک ماموریت برمی‌گشتند، اطلاعات ثبت شده در تلفن، در یک بسته نرم‌افزاری بارگیری شده و محققان، تمام فعالیت‌های ماموران آتش‌نشان را حین انجام عملیات به تصویر کشیدند. البته این کار روی 71 آتش‌نشان که در 76 ماموریت شرکت کرده بودند، انجام شد. سپس محققان با استفاده از نرم‌افزار تولید شده توانستند رد آتش‌نشان‌ها را کاملا به تصویر کشیده و فاصله افراد از یکدیگر را مشخص کنند. به این ترتیب، گروه حاضر در عملیات‌های نجات براحتی می‌توانند مکان یکدیگر را تشخیص داده و در صورت نیاز، به یکدیگر کمک کنند.

منبع: New Scientist

مترجم: نادیا زکالوند‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها