افراد مبتلا به اختلال دوقطبی دست‌کم دو حالت خلقی مجزا را تجربه می‌کنند: دوره‌های شیدایی (مانیا) و دوره‌های افسردگی. در دوره‌ شیدایی افزایش شدید فعالیت، سبقت افکار و بدون فکر عمل کردن و در دوره‌های افسردگی چیزی شبیه یاس و ناامیدی شدید شبیه اختلال افسردگی اساسی دیده می‌شود. شدت تغییرات خلق می‌تواند از فردی به فرد دیگر و در یک شخص خاص از زمانی به زمان دیگر متفاوت باشد. از تغییرات چند باره در طول روز گرفته تا تغییرات هفتگی. تشخیص و ردیابی این تغییرات کلید طراحی درمان‌های موثر است. اما معمولا نظارت دائم بر این تغییرات بسیار دشوار است.
کد خبر: ۹۴۶۲۶۰
گوشی‌های هوشمند و اختلال دو قطبی

پژوهش جدیدی که در نشریه Translational Psychiatry منتشر شده نشان می‌دهد رصد این تغییرات با کمک تحلیل تلفن‌های همراه امکان‌پذیر است. این آزمایش را تیمی از پژوهشگران دانمارکی روی 28 بیمار سرپایی که به کلینیک اختلالات خلقی کپنهاگ مراجعه کرده بودند، انجام داده‌اند.

برای این پژوهش اپلیکیشن مخصوصی روی گوشی‌های اندرویدی این 28 نفر نصب شد. این اپلیکیشن با استفاده از صدای زنگ به بیماران یادآوری می‌کرد داده‌های مورد نیاز برای پژوهش مثل حالت خلقی، کیفیت خواب، سطح فعالیت و چند متغیر دیگر را گزارش کنند. همچنین فعالیت اجتماعی و تحرک افراد با استفاده از رفتارهای مرتبط با تلفن همراه مثل تماس تلفنی و فرستادن پیام متنی رصد می‌شد و با ضبط مکالمات روزمره آزمودنی‌ها داده‌های صوتی نیز به دست می‌آمد. داده‌های بیماران به مدت 12 هفته توسط این اپلیکیشن جمع‌آوری شد.

تحلیل داده‌های به دست آمده نشان داد حالات دوقطبی صرفا با استفاده از داده‌های صوتی (تماس‌های تلفنی ضبط شده) می‌تواند به شکل عینی تشخیص داده شود. با این حال، اضافه کردن گزارش‌های خود فرد و اندازه‌گیری‌های خودکاری که با اپلیکیشن انجام شده بود دقت تشخیص را بالاتر می‌برد. این داده‌ها در تشخیص حالت شیدایی یا حالت‌های مختلط (تجربه همزمان شیدایی و افسردگی) بهتر از تشخیص افسردگی عمل می‌کردند.

رصد دائمی که برای تشخیص کارآمد حالات دوقطبی لازم است همواره مشکل بوده است. زیرا انجام ارزیابی‌های روزانه برای همه افراد عملی نیست. این پژوهش نشان داد فناوری‌های شخصی مثل تلفن‌های همراه هوشمند می‌توانند چنین وظیفه‌ای را بدون بر هم زدن روند عادی زندگی افراد به عهده بگیرند و داده‌های لازم برای تشخیص و درمان بهتر را در اختیار متخصصان قرار دهند.

منبع: psypost.org

سهیل شاپوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها