جام‌جم گزارش می‌دهد

ارومیه در رویای جهش اقتصادی

شهردار ارومیه گفت: برای حمایت از صادرات انگور و جلوگیری از قیمت گذاری پایین انگور از سوی کارخانجات شرکت هلدینگ فروش و صادرات انگور انگور راه اندازی می شود.
کد خبر: ۹۴۷۱۱۵
عرضه مستقیم انگور از باغ تا مشتری

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، محمد حضرت پور در نشست خبری که به مناسبت برگزاری چهارمین جشنواره انگور برگزار شد، گفت: هدف آشکار این جشنواره ایجاد شور و نشاط در جامعه است و بر این اساس به بهانه های مختلف تلاش کردیم تا عموم شهروندان را به جشنواره ها دعوت کنیم.

وی افزود: عمده نگاه ما معطوف به مناطق کمتر توسعه یافته است و تلاش کردیم با توسعه فضاهای سبز و احداث پارک ها جشنواره ها را نیز رونق دهیم به نحوی که هر ساله دو جشنواره گل و گیاه برگزار می کنیم.

شهردار ارومیه ادامه داد: آذربایجان غربی با داشتن 286 هزار تن انگور در سال ظرفیت بزرگی در این حوزه ایجاد کرده است ولی متاسفانه انگور هفت هزار تومنی با بسته بندی مناسب به قیمت 700 تومن از کشاورز خریداری می شود و اگر بخواهیم بازار مصرف داخلی و خارجی را هدف قرار دهیم نیاز است تا دستگاه دیپلماسی کشور نیز کارگروه اقتصادی ایجاد کند و ظرفیت های داخلی را مورد بهره برداری بیشتر قرار دهند.

حضرت پور گفت: 30 درصد کشاورزان ارومیه از فروش محصولات انگور و باغداری امرار معاش می کنند و بر این اساس شهرداری ارومیه تلاش کرده تا برگزاری جشنواره ها رونق گردشگری را موجب شود و به سبب آن کاهش بیکاری رقم می خورد و در کنار این رونق ها بازارهای کوچک کسب و کار پرکار و پر فروش می شود.

وی افزود: بهره مندی کشاورزان از اقتصاد برخوردار را از جمله اهداف بلند مدت در توسعه اقتصادی ارومیه است و تعامل های بین بخشی را در راستای تحقق اهداف بلند مدت اقتصادی و اجرایی شدن برنامه های میان مدت و کوتاه مدت با دیگر دستگاه ها انجام می دهیم و پیش بینی می شود امسال حضور مردم بیش از 50 درصد افزایش یابد.

شهردار ارومیه تاکید کرد: علیرغم تولید محصولات باکیفیت به دلیل ضعف در ساختار صادراتی، وزارت امور خارجه باید با ایجاد معاونت اقتصادی به دنبال بازارهای جدید برای محصولات کشاورزی باشد.

حضرت پور ادامه داد: تلاش کردیم تا از ظرفیت های تبلیغ و رسانه ای معرفی مناسبی از ارزش محصول انگور ارائه کنیم تا با افزایش آگاهی سرمایه گذاری ها در حوزه رونق صنایع کشاورزی و باغداری و محصولات تولیدی بیشتر شود.

وی اضافه کرد: کمبود قطار و کسری تعداد پروازها را از موانع رونق گردشگری شهر ارومیه است و هزینه گردشگران برای حضور در ارومیه با کمبودهای موجود بالا می رود و در حال حاضر تلاش ما متمرکز بر توسعه زیر ساخت هاست.

به عقیده حضرت پور، دلیل اصلی کاهش فروش محصول باغات انگور این است که متولی اصلی در حوزه انگور وجود ندارد و البته یک کارخانه ای که متعلق به سازمان مستضعفان است و باید مدافع مستضعفان باشد، موجب شده تا نرخ پایین خرید انگور از باغدار ضرر زیادی را به آنها وارد کند و با پیشنهاد قیمت 600 تومان برای تبدیل انگور به کنستانتره حتی خرید چیدمان انگور از باغ ها تأمین نمی شود، در حالیکه هم اکنون بازار خشکبار هر کیلو انگور را به نرخ هزار و پنجاه تومن و تا هزار و 200 تومن خرید می کنند و در حوزه بازار داخل انگور کمتر از 2 هزار تومان فروخته نمی شود.

شهردار ارومیه گفت: سازمان میادین هر کیلو انگور را 1500 تومان در حدالاقل قیمت از باغدار می خرد و با کمبودهایی مانند نداشتن کامیون یخچالدار امکان عرضه انگور به شکل تازه خوری تا جنوب کشور را نداریم.

حضرت‌پور با تاکید بر صادرات انگور ارومیه افزود: هر سال صادرات را افزایش می دهیم و نیازمند شرکت بزرگ هلدینگ در جهت توسعه و رونق بسته بندی انگور هستیم و با توجه به نبود آمایش سرزمین زمانیکه مجوز احداث 10 کارخانه کنستانتره را صادر می کردیم تدبیری برای الزومات آن نیز اندیشیده می شد.

وی در مورد خلاء مراکز فروش مستقیم محصولات باغی چون انگور و سیب در سطح شهر، گفت: دراین رابطه کوتاهی شده و نتوانستیم مراکز فروش اختصاصی محصولات باغی چون انگور و سیب را ایجاد کنیم.

شهردار ارومیه ادامه داد: مراکز اختصاصی فروش انگور در ارومیه و سایر شهرهای بزرگ دایر است و هم اکنون انگور بیست درصد گران تر از قیمت میوه و تره بار در سطح شهر عرضه می شود.

حضرت پور تصریح کرد: وقتی کشت انگور جایگزین محصولات هسته ای دیگر شود با کاهش مصرف 500 میلیون متر مکعب در آب مواجه می شویم و هم اکنون در شرایطی هستیم که احداث چاه های غیر مجاز خود به کاهش سریع منابع آب و افزایش خشکیدگی آب دریاچه ارومیه می انجامد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها