ظریف در نشست اعضای اندیشکده روابط خارجی آمریکا:

آمریکا هیچ تلاشی برای اجرای تعهدات برجام نداشته است

انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا و نتیجه آن بر تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای نیز تاثیرگذار است و در شرایطی که در آستانه این انتخابات به سر می‌بریم، باید مراقب بود که سناریوی تندروها برای تبدیل جمهوری اسلامی ایران به سوژه اصلی انتخابات آن کشور، محقق نشود.
کد خبر: ۹۴۶۰۵۶
تلاش عربستان برای تبدیل ایران به سوژه انتخابات آمریکا

هیلاری کلینتون هر چند در نظر سنجی‌ها اوضاع بهتری نسبت به ترامپ دارد، ولی واقعیت این است که یک مثلث شوم انتخاباتی در آمریکا وجود دارد که تا انتخابات بیکار نخواهد نشست.

پیروزی دوباره دموکرات‌ها، منافع این مثلث را تامین نخواهد کرد و اضلاع آن عبارتند از: «محافظه‌کاران جنگ‌طلب در آمریکا»، «لابی نفت و صادرات سلاح و مرتجعان عرب» و «لابی صهیونیست‌ها». اینها کسانی هستند که معتقدند آمریکا نیازمند تغییر تازه در مناسبات قدرت و مناسبات خاورمیانه است و هدف این مثلث شوم این است که ایران را سوژه انتخابات آمریکا کنند تا افراطیون در انتخابات این کشور پیروز شوند.

در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران باید هوشیار باشد، زیرا موضوع ایران، طوری است که می‌تواند افکار عمومی را در آستانه انتخابات آمریکا به گونه‌ای دچار تلاطم کند که تحولات را به سود نومحافظه‌کاران تغییر دهد.

مسائلی چون تلاش عربستان برای افزایش تنش با ایران و نیز افزایش جوسازی‌ها درباره تنش‌های موجود میان نیروهای نظامی آمریکا و ایران در آب‌های خلیج فارس، در جهت همین سناریو قابل ارزیابی است. به همین دلیل باید ضمن دفاع از تمامیت ارضی کشور، مراقب بود در زمینی که از سوی این مثلث شوم شکل می‌گیرد، بازی نکنیم.

در این شرایط عربستان سعودی از همه ابزارها استفاده می‌کند تا همچنان ایران را به‌عنوان یکی از تهدیدات متحدان منطقه‌ای آمریکا قلمداد کند و شکایت عربستان از ایران در سازمان ملل متحد در مورد نقض قطعنامه مربوط به یمن در همین ارتباط است. عربستان می‌خواهد ایران را به عنوان یک کشور تنش‌آفرین در منطقه معرفی کند ولی واقعیت قضیه این است که تحولات منطقه، ریاض را در سراشیبی قرار داده و از طرفی، عربستان، مسئول حمایت از تروریسم به شمار می‌آید زیرا علاوه بر حمایت مالی، بنیان عقیدتی تروریسم هم در عربستان شکل گرفته است و از سوی دیگر این کشور باعث مسدودسازی روندهای دموکراسی در منطقه است.

موضوع اول، یعنی تروریسم باعث چالش کشورهای مختلف از جمله کشورهای غربی با عربستان شده است که مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا یک سراشیبی جدی برای عربستان به شمار می‌آید و به گونه‌ای بی‌سابقه، آمریکایی‌ها را در مقابل عربستان قرار می‌دهد که می‌توانند علیه عربستان به خاطر حوادث 11 سپتامبر در دادگاه‌ها اعلام جرم کنند.

موضوع دوم، یعنی مقابله با دموکراسی در دنیای عرب، ریاض را در مقابل ملل عرب قرار می‌دهد. مردم کشورهای عرب که هنوز دموکراسی ندارند به این نتیجه رسیده‌اند که عربستان مانع اصلی دموکراسی و حافظ اصلی تاج و تخت‌های موروثی در دنیای عرب است لذا در این مدت باقیمانده تا انتخابات آمریکا، جمهوری اسلامی ایران باید ضمن دفاع از مولفه‌های امنیت ملی و منافع ملی خود به گونه‌ای عمل کند که در میدان این دشمنان بازی نکند.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها