معاون فنی مهندسی پلیس راهور گفت: باید توجه داشت که الزامی برای صدور دو سند و ثبت نقل و انتقالات در دو مرجع مختلف وجود ندارد.
کد خبر: ۹۴۵۵۸۶
مردم هزینه زیادی برای انتقال خودرو در دفترخانه‌‌ها پرداخت می‌کنند/ برگ سبز خودرو سند مالکیت قانونی است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ سعید روحی در بازدید خود از مرکز شماره‌گذاری الغدیر در واکنش به اظهارات رئیس کانون سردفترداران و ایجاد شبهاتی درباره عدم وجاهت قانونی سند خودرو صادره از سوی پلیس اظهار داشت: به استناد ماده قانونی رسیدگی به تخلفات رانندگی، متعاملین موظفند برای بررسی اطلاعات خودرو، بررسی هویت متعاملین وهمچنین تخصیص پلاک به نام مالک جدید، به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند.

معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا اضافه کرد: براساس قوانین موجود تنظیم سند برای خودرویی که وجود نداشته یا فاقد اصالت است، یا دستور قضایی برای ممنوعیت نقل و انتقال آن وجود دارد، فاقد وجاهت قانونی است لذا قانون‌گذار در ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده 29 تصریح کرده که تنها کارشناسان راهنمایی و رانندگی قادر به بررسی اصالت خودرو هستند.

وی با تاکید بر اینکه سند خودروی صادره از سوی پلیس یک سند رسمی و کاملا معتبر است به سامانه‌های متصل به سامانه شماره‌گذاری خودرو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سامانه شماره‌گذاری پلیس به سامانه‌های آگاهی، سامانه اجرائیات، سامانه تصادفات و ... متصل است و برای صدور سند خودروها تمامی معیارهای قانونی را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد.

سرهنگ روحی در پاسخ به ادعای رئیس کانون سردفتران در خصوص عدم توانایی پلیس در بررسی ممنوع‌المعامله بودن برخی افراد و یا بررسی وجود حکم قضایی برای برخی از خودروها گفت: در حال حاضر سامانه‌های پلیس به شکلی طراحی شدند که می‌توانند به صورت خودکار از ارائه خدمات تعویض پلاک و شماره‌گذاری به افراد ممنوع‌المعامله یا خودروهایی که در توقیف قضایی قرار دارند جلوگیری کنند لذا با توجه به اینکه سامانه‌های شماره‌گذاری پلیس سامانه‌های برخط آنلاین هستند و ورود هرگونه اطلاعات جدید از هر نقطه از کشور به این سامانه قابل بهره‌برداری در سایر نقاط کشور است، می‌توان به صورت کامل اطلاعات متعاملین و اصالت خودرو را بررسی کرد.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه برای مسئولین کانون سردفتران این است که از ابتدای سال 95 بیش از142 هزار فقره حکم قضایی در سامانه شماره‌گذاری پلیس ثبت شده که بیش از 9 هزار فقره از این احکام مربوط به افراد ممنوع‌المعامله بوده است.

معاون فنی مهندسی پلیس راهور با تاکید بر جامعیت سامانه پلیس در شماره‌گذاری و صدور سند خودرو گفت: با توجه به کامل بودن و جامعه بودن این سامانه، سالانه بیش از 400 هزار فقره استعلام از این سامانه از سوی مراجع قضایی انجام می‌شود.

سرهنگ روحی با اشاره به یکی دیگر از شبهات مطرح شده از سوی کانون سردفتران مبنی بر اینکه پلیس قادر به مشخص کردن سهم مالکیت یک خودرو برای چند نفر نیست، نیز گفت: در سامانه‌های شماره‌گذاری از مدت‌ها قبل پیش‌بینی صدور سند مالکیت خودرو برای چند نفر انجام شده و قابلیت مذکور این امکان را می‌دهد تا یک وسیله نقلیه در مالکیت چند نفر قرار گیرد و به صورت دانگ دانگ مالکیت آن مشخص شود.

وی افزود: در حال حاضر این امکان وجود دارد که در برگه سند سبز خودرو سهم هر یک از مالکین به صورت جداگانه و مجزا مشخص شود.

معاون فنی مهندسی پلیس راهور در ادامه با بیان اینکه هزینه صدور برگ سبز در مراکز شماره‌گذاری پلیس به مراتب کمتر از هزینه ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسنادرسمی است گفت: هزینه تعویض پلاک و صدور برگ سبز خودرو در مراکز شماره‌گذاری پلیس بین 50 تا 100 هزار تومان و براساس قیمت خودرو متغیر است و این در حالی است که هزینه ثبت نقل و اتقالات خودرو در دفترخانه‌ها چندین برابر این مبلغ بوده و متعاملین مجبورند هزینه‌های بسیاری را برای ثبت این نقل و انتقالات در دفترخانه‌ها پرداخت کنند.

سرهنگ روحی در پایان با تاکید بر کافی بودن اخذ سند مالکیت خودرو از سوی پلیس و مخیر بودن شهروندان برای ثبت نقل و انتقالاتشان در دفاتر ثبت اسناد رسمی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که الزامی برای صدور دو سند و ثبت نقل و انتقالات در دو مرجع مختلف وجود ندارد و به عنوان مثال همانطور که برگ سبز مالکیت خودرو برای خودروهای نوشماره و وارداتی که هیچ دفترخانه‌ای برای آنها سند صادر نمی‌کند کافی است، این سند سبز برای سایر خودروها نیز کفایت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۷
فرقانی
-
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
۰
۰
سلام
با این نوشته ها و بیانات مسولین ذی ربط در این خصوص مردم سردر گم می شوند و یك بام و دوهوا كه نمیشود. یك تصمیم و یك قانون واحد اتخاذ شود تا متعاملین خودرو تكلیفشان روشن گردد.
ممنون
نوذر
-
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
شما مثل اسب عصاری سرتان را پایین انداخته آید و دور خودتان میگردید و منتظرید مسئولآن برایتون تصمیم بگیرند. ببینید كدام راه به عقل نزدیكتر است آن راه را بروید تا یك بام و دو هوا نشود. شما با كارت سبز خودرو بی هیچ دردسری خودرویتان را میتوانید بفروشید و احتیاجی به سند ندارید . اگر خریداری هم به طور غیر منطقی تقاضای سند كرد بهتر است برود خودروی دیگری بخرد. چون به تازگی هیچكس دیگر دفتر خانه نمی رود.
بردیا
-
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
۰
۰
دمتون گرم مرسی از شما
علی
-
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
۰
۰
جناب سرهنگ دمت گرم.دفترخانه ها فقط دنبال منافع خودشون هستن.اگر یه فكری هم در مورد سند خونه ها بشه عالی میشه چون ثبت اسناد هم سند تك برگی صادر میكنه حتی كروكی موقعیت ملك هم روی سند مشخصه
مهدی
-
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
۰
۰
با سلام خدمت شما
لطف كنید تكلیف این قضیه رو مشخص كنید از اینكه مردم رو سردرگم كنید فكركنم خوشحال میشید
این درگیری بین نهادها و موسسات فقط ضرر و دودش تو چشم مردم بیچاره میره
امیر
-
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
۰
۰
دفاعی از پلیس یا دفاتر اسناد رسمی ندارم اما ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389می گوید: نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می شود، دارندگان وسایل نقلیه مكلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذكور در دفاتر اسناد رسمی ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی ....
نوذر
-
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
این قانون دیگر مورد توافق عرف و عام نیست و زور میباشد و باید سریعا عوض شود.....عموما پشتوانه ی قانون عرف و عقیده ی عام است.....قانونی كه هیچكس قبولش نداشته باشد كه دیگر قانون نیست....
مهران
-
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
۰
۰
درود بر سرهنگ روحی كه در جهت شكوفایی اقتصاد مردم سخن فرمودند و انشاالله با اعلام رسمی موضوع هزینه های نقل وانتقال كاهش یابد
مفلس
-
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
۰
۰
سرهنگ دوستت داریم .
محمد از تبریز
-
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
۰
۰
حمایت نهادی چون پلیس راهور از مردم و جلوگیری از هزینه های بی مورد برای آنها چه احساس خوبی دارد. امیدوارم چنین حمایت های قاطعانه از مردم در همه نهادهای مملكت عزیزمان فراگیر و تبدیل به یك فرهنگ شود. دست مریزاد.
ناشناس
-
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
۰
۰
به نظر من پلیس بهتره به وظایف خودش رسیدگی كنه و به دنبال كسب درآمد های اینگونه نباشه چراكه وقتی پلیس به دنبال ایجاد شركت های خصوصی و تكاپو برای گرفتن امتیاز نقل و انتقال خودرو هستش پس كی به فكر امنیت مردم باشه تجربه ای كه برای خودم اتفاق افتاده این بود كه مورد دزدی قرار گرفتم و وقتی به پلیس مراجعه كردم و شكایت كردم خیلی راحت به من جواب دادن كه ما نیروی كافی برای حفظ امنیت نداریم خوب معلومه وقتی نیروها دنبال كارهای درآمدزا هستند به وظیفه اصلی خودشان نمی رسند
ناشناس
-
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
۰
۰
درصد زیادی از هزینه نقل و انتقال خودرو مالیات میباشد كه به حساب خزانه واریز میشود حتی اگر مجری نیز عوض بشه مالیات حذف نمیشه
عماد
-
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
۰
۰
پس چرا تكلیف مردم را روشن نمی كنند این كه می گویند رفتن به محضر اختیاری هست كاررا را خراب می كند چون اگر مثلاً در فروش یك خودرو سه بار در تعویض پلاك كار انتقال سند انجام شود و خریدار جهارم بگوید حتماً باید به محضر برویم سه نفر قبلی نیز باید مجدداً خودرو را در محضر بنام نفر بعدی بزنند تا به نفر چهارم برسد و این یعنی شك و شبهه
وحید
-
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
۰
۰
روش انتقال بیمه شخص ثالث به پلاك جدید در راهنمایی و رانندگی چگونه است
نا شناس
-
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
۰
۰
تمام زحمات نقل و انتقال ماشین با پلیس است كه شامل احراز هویت ماشین ،سلامت ماشین ، دفترخونه فقط یه امضا یادگاری میگیره كه ارزشی برای ماشین نداره پس چرا مردم باید این هزینه رو بدهند .
محمد قربانی
-
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
۰
۰
حق كاملا با پلیس است. طبق قانون ثبت، ثبت نقل و انتقال مالكیت در دفترخانه اسناد رسمی برای مواردی كه دارای سند مالكیت ثبتی می باشند الزامی است ولاغیر. سند اولیه خودرو توسط پلیس صادر میشه و اصلا سند ثبتی نداره پس لزومی نداره برای نقل و انتقال به دفترخانه بره... لطفا برای مردم هزینه اضافی نتراشین......
محمد
-
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
۰
۰
كاملا حق با پلیس هست.....
اگر مشكلی چیزی باشه این پلیس هست كه متوجه میشه و جلوی اون رو میگیره....
وقتی سند صادر میكنه پلیس باید فقط و فقط همین ملاك باشه...
دفتر اسناد و ....فقط به فكر پر كردن جیب خودشان هستن
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها