هانی‎زاده در گفت‎وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

تلاش آمریکا برای ایجاد کردستان در سوریه/ مقاومت از معادلات حذف شدنی نیست

یک کارشناس مسائل منطقه معتقد است محور متشکل از آمریکا – عربستان- قطر- ترکیه و... با استفاده از گروهکهای تروریستی و تجهیز آنها سعی دارند خاک سوریه را به نفع رژیم صهیونیستی تجزیه کنند.
کد خبر: ۹۴۰۶۹۳
تلاش آمریکا برای ایجاد کردستان در سوریه/ مقاومت از معادلات حذف شدنی نیست

حسن‎هانی زاده در گفت‎وگو با جام جم آنلاین، پیرامون آینده سیاسی سوریه و نقش آمریکا و روسیه در این میان گفت: دامنه اختلاف دیدگاه میان واشنگتن و مسکو، پیرامون بحران سوریه بسیار گسترده است. ایالات متحده در حال حاضر موضوع تجریه سوریه و سرنگونی دولت بشار اسد و همچنین قطع محور تهران – دمشق – بیروت و بطور کلی حذف مقاومت اسلامی از صحنه سیاسی – عملیاتی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: چنین رویکردی، بطور طبیعی با تفکر محور مسکو – تهران – دمشق و حزب الله لبنان کاملا در تضاد است. البته آمریکایی‎ها قصد دارند که بحران سوریه را طولانی کنند تا بتوانند ارتش و نیروهای مسلح سوریه را دچار فرسایش کنند.

هانی‎زاده در ادامه ابراز داشت: مجموعه اختلافاتی که وجود دارد هم میان ترکیه وآمریکا هم میان آمریکا و روسیه است.

وی در مورد تحولات اخیر شمال سوریه گفت: بتازگی کاخ سفید تلاش می‎کند تا یک نوار کردی در منطقه کردنشین در شمال سوریه ایجاد کند.از این رو اشغال منطقه جرابلس از سوی حزب دموکراتیک کردستان سوریه نشان می‎دهد، واشنگتن کوشش می‎کند ساختار جغرافیایی سوریه را به عراق گسترش دهد. باید گفت،هدف از این کار تشکیل دولت خودمختار کردستان است.

این کارشناس سیاست خارجی در مورد سیاست آنکارا و مسکو در مقابل تئوری کرد محور آمریکا می‎گوید: به هر حال روسیه وترکیه در این خصوص حساسیتهای زیادی دارند. در تحولات میدانی اخیر در جرابلس مشخص شد که مقامات کاخ سفید اهداف خاص خود را دارند، در حالی که روسیه دنبال سرکوب گروهکهای تروریستی وحفط بشاراسد است.در حال حاضر خط مشی روسیه وجمهوری اسلامی، روی محور تغییر شرایط به نفع دولت دمشق ترسیم شده است.

وی در ادامه اظهارداشت: این امر طبیعتا با مخالفت و کارشکنی‎های آمریکا و متحدان منطقه‎ایش نظیرعربستان مواجه شده است. از این رو اختلاف موجود موجب شده، تا شطرنج سیاسی – نظامی سوریه همچنان مبهم باقی بماند.

هانی‎زاده با اشاره بر نقش ناکارآمد واشنگتن در تحولات سوریه عنوان داشت: حتما کاخ سفید پازل سیاسی سوریه را تکمیل نخواهد کرد. بدون شک امروز محور مقاومت جز قدرتمندترین بازیگران منطقه‎ای قلمداد می‎شود که در جهت از بین بردن بحران سوریه گام بر می‎دارد.

وی تصریح کرد: در حالی که محور مقابل متشکل از آمریکا – عربستان- قطر- ترکیه و... با استفاده از گروهکهای تروریستی و تجهیز آنها سعی دارند خاک سوریه را به نفع رژیم صهیونیستی تجزیه کنند.

کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطر نشان کرد: اظهارات برخی سرکردگان گروههای تروریستی مبنی براینکه اگر قدرت را در سوریه در دست بگیرند، می‎توانند با اسراییل رابطه بر قرار کنند!! این امر نشان می‎دهد که از هم اکنون مقامات آمریکایی برآنند تا وضعیت سوریه را به گونه‎ای سازمان‎دهی کنند که در آینده، یک امنیت پایدار برای رژیم صهیونیستی در منطقه حساس خاورمیانه بوجود بیاورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بنده خدا
-
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
۰
۰
تشكیل كشور كردستان در سوریه حق مسلم كردهاست كه از زیر سلطه اعراب خارج بشن. ایران هم باید به هم نژاد های خودش در تشكیل كشور كردستان در عراق و سوریه و تركیه كمك كنه. 1400 ساله اعراب به نا حق بر طایف كرد در عراق و سوریه حكومت كردن . سرزین بین النهرین مال كردهاست و اعراب متجاوز جایی در انجا ندارن. جام جم هم بجای دشمنی با كردها و طرف داری از حكومت های غاصب عربی بهتره طرف حق ( كردهای شریف ) را بگیره

نیازمندی ها