برنامه‌ریزی حج متفاوت از سایر سفرهای زیارتی و حتی عمره مفرده است، حج فریضه واجب شرعی است که همه ساله حدود دو میلیون مسلمان از اقصی نقاط دنیا در آن شرکت می‌کنند.
کد خبر: ۹۳۹۲۲۸
فریضه حج؛ قربانی بی‌کفایتی آل‌ سعود

متاسفانه فریضه حج از سوی مقامات سعودی با برخوردهای سیاسی همراه شده و علاوه بر بی‌درایتی در مدیریت موج جمعیت زائران بیت‌الله الحرام، مسئولان این کشور به دلیل عدم انعطاف‌پذیری، حاضر به دریافت کمک از سایر کشورها در این ایام نیستند.

در فاجعه منا در سال گذشته که منجر به فوت عده زیادی شد اگر مقامات سعودی اجازه حضور و امدادرسانی سایر نیروهای پزشکی کشورهای حاضر را می‌دادند شاید آمار تلفات به کمتر از نصف تقلیل پیدا می‌کرد.

خشن بودن و عدم انعطاف در مواجهه با هرگونه حادثه در ایام حج، باعث شده حاکمیت عربستان بدون توجه به تعداد کشته‌شدگان، برخورد سیاسی را در صدر تصمیمات خود با زائران خانه خدا قرار دهد. هرچند حج، تجمعی سیاسی و عبادی بوده و همه نژادها، رنگ‌ها و زبان‌ها در این مراسم حاضر می‌شوند تا ضمن عبادت، مشکلات مسلمانان را بازگو کنند، اما حاکمان عربستان با برخورد شدید با این اجتماعات، تاکید دارند که نباید مشکلات مسلمانان مطرح شود و حق هیچ‌گونه اظهار نظری وجود ندارد. دلیل چنین مواضعی هم ناشی از ساختار حکومتی در عربستان است که آثاری از دموکراسی در آن وجود نداشته و بر این مبنا حق اظهار نظر برای مردم در نظر گرفته نمی‌شود.

پاسخ دولت عربستان در برابر مطالبات سایر کشورها مبنی بر ایجاد «امنیت» این است که چنین واژه‌ای در عربستان بار سیاسی دارد و خداوند خودش امنیت زائران را تامین می‌کند که مطابق این استدلال نامناسب، دیدیم که سال گذشته هزاران زائر جان خود را در فاجعه منا از دست دادند.

دولت عربستان تاکنون هیچ واکنش و اقدام مناسبی در قبال اتفاقات سال قبل از جمله بی‌احترامی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و فاجعه منا که منجر به کشته شدن نزدیک به 500 زائر ایرانی شد، انجام نداده و حتی برای این اتفاق اطمینان حداقلی برای سفر حجاج ایرانی را نیز اعلام نکرده است.

با روی کار آمدن پادشاه جدید، سیاست بشدت خصمانه‌ای در دستور کار مقامات آل‌سعود قرار گرفته و به دلیل بروز جنگ مذهبی در خاورمیانه، رقابت سیاسی در قبال ایران ‌و دامن زدن به بحث شیعه و سنی، مسلمانان زیادی در کشورهای مختلف کشته و آواره شده‌اند.

عربستان با وجود این‌که تاکید دارد با کشورهای مسلمان برادر است و دین، پیامبر و خدای مشترک دارد نه تنها برای کشورهای مسلمان قدم مثبتی برنداشته بلکه روز به روز از نظر اقتصادی بر کشورهای مسلمانی چون ایران فشار وارد می‌کند و حتی ریاض، دشمنی و درگیری خود با ایران را به دیگر عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی نیز کشانده است.

حضور یکی از سران عربستان درجمع منافقین در پاریس و دعوت از سرکرده این گروهک برای حضور در حج تمتع امسال، نشان از پیام‌های خصمانه به ایران دارد و مشخص کرده که سعودی‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران، شمشیر را از رو بسته‌اند.

بدیهی است حجی مورد نظر جمهوری اسلامی ایران است که در آن عزت، امنیت و معنویت زائران خانه خدا تأمین شده باشد نه حجی که امنیت و عزت زائران ایران در آن تحت‌الشعاع کینه و دشمنی آل سعود و بی‌کفایتی مقامات عربستان قرار گیرد.

محمدجواد جمالی - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها