تعارض عربستان با ایران به نوعی یک تعارض استراتژیک محسوب می‌شود و جمهوری اسلامی ایران که به دنبال انقلاب دینی و برقراری حاکمیت اسلام ناب در دنیا بوده در دوره‌های مختلف با دشمنی‌های متعددی از سوی عربستان مواجه شده است.
کد خبر: ۹۳۵۷۹۱
ایام حج و بی‌کفایتی دیرینه آل‌ سعود

کشتار حجاج ایرانی در سال 1366 در مراسم برائت از مشرکین که گناهی جز شعار علیه آمریکا نداشتند در حالی اتفاق افتاد که عربستان به عنوان یکی از کشورهای جهان اسلام و متولی برگزاری حج، هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای این اقدام غیرانسانی خود ارائه نکرد. این تعارض راهبردی عربستان که امروز بیشتر خود را نشان داده با روی کار آمدن مسئولان جوان و بی‌تجربه این کشور که تحت تاثیر دولت‌های غربی بوده و از آنان دستور می‌گیرند، تشدید شده است.

قدرت‌های غربی که منافع خود را در ایجاد تعارض میان مسلمانان و کشورهای منطقه می‌بینند با همکاری عربستان و حمله به یمن، حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی و سرمایه‌گذاری برای آموزش تروریست‌ها و انحراف دینی جوانان علاقه‌مند به اسلام، ‌هرگونه اقدامی را انجام می‌دهند و غافل از اصل موضوع، اهداف اسرائیل و آمریکا را در منطقه دنبال می‌کنند.

کشتار حجاج ایرانی در حادثه منا بخشی از برنامه هماهنگ‌شده بود تا از ملت ایران به دلیل سیاست‌های شفاف در منطقه انتقام گرفته شود و این توقع بود که دستگاه سیاست خارجی کشور به صورت جدی‌تر با همکاری وزارت ارشاد، این تئوری توطئه را در ابعاد بین‌المللی پیگیری کرده و ماهیت حقوقی آن را به‌صورت مستند به سایر کشور‌های اسلامی و در سازمان کنفرانس اسلامی مطرح می‌کرد.

هر چند برخی کشورهای اسلامی در مناسک حج سال گذشته تعدادی از حجاج خود را از دست دادند، ولی به دلیل سیاست‌های نامناسب مسئولان خود، از پیگیری غفلت عربستان منصرف شدند، اما جمهوری اسلامی ایران که بیشترین شهید را در حادثه منا داشت، این انتظار و توقع را از مقامات عربستانی داشته و دارد که ضمن عذرخواهی از خانواده‌ها، ‌در سیاست خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران تجدید‌نظر کرده و در این مسیر تعلل نکند.

خادمان حرمین شریفین در عمل، نشان دادند که دشمن کشور و ملت ایران هستند و دیدیم که این دشمنی اخیرا در دیدار یکی از شاهزادگان سعودی با منافقین مشخص و هویدا شد.

مردم ایران از گروهک منافقین متنفرند و اقدامات آنان را به معنای خیانت به کشور می‌دانند و در همین حال شاهدیم که مقامات عربستانی ضمن دوستی با این گروهک مطرود، وعده‌هایی به آنها می‌دهند تا در عمل مخالفت خود را با جمهوری اسلامی ایران به نمایش بگذارند.

با کنار هم قرار دادن روش و منش عربستان در قبال ایران می‌توان عمق ضدیت و دشمنی این کشور را درک کرد و انتظار می‌رود که وزارت خارجه و دولت فعالانه‌تر، برخورد جدی با توطئه‌های طراحی شده عربستان و غرب را در دستور کار قرار دهند تا ان‌شاءالله، سربلند از اجرای احکام ناب اسلام در دنیا و جهان اسلام بیرون بیاییم‌.

محمدعلی پورمختار - عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ابوالفضل
-
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
۰
۰
اگرماایرانی ها رگ ایرانی داشته باشیم هیچ وقت پا به عربستان نمی گذاریم مگر آنكه تحت لوای پرچم كشورمان ایران باشد

نیازمندی ها