بدنبال ناکامی های شدید تروریست ها درمنطقه و پس از تغییر موضع ترکیه در مورد سوریه ، قطر نیز پس از پنج سال حمایت از گروه های تروریستی درعراق، سوریه، لیبی ویمن اکنون خواهان توقف جنگ در این کشورها شده است.
کد خبر: ۹۳۶۹۸۹
چرخش سیاست قطر درقبال سوریه بدنبال تغییر موضع ترکیه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، اززمان آغاز ناآرامی ها درسوریه، حمایت همه جانبه برخی کشورهای منطقه، به ویژه عربستان، قطر وترکیه ازگروه های مسلح مخالف بشار اسد، به واقعیتی انکار ناپذیر تبدیل شد؛ اما به نظر می رسد با طولانی شدن این بحران، اختلاف منافع میان این بازیگران به مرور بیشتر آشکار می شود و این موضوع، به رقابتی پنهان میان آن ها در کشورهای بحران زده بویژه سوریه دامن زده است.

به گزارش خبرگزاری قطر 'شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی ' وزیرخارجه قطر ، درنشست سالانه سفرای نروژ درکشورهای خارجی دراوسلو گفته است: درگیری وجنگ درسوریه، عراق، یمن ولیبی باید متوقف شود. مردم کشورهای خاورمیانه به دولت هایی نیاز دارند که بتواند امنیت را برای آنان به ارمغان آورد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن افزود: هرچه جنگ بیشتر طول بکشد احتمال افراطی گرایی جوانان وگرایش آنان به جبهه تندروها بیشتر می شود.

این اظهارات پس ازچرخش اخیر درسیاست ترکیه نسبت به بحران سوریه ایراد می شود. درحالی که آنکارا پیشتر یکی ازسرسخت ترین مخالفان بشار اسد بود و همواره تاکید می کرد که نخست باید اسد را از قدرت برکنار کرد تا اساسا صلح ممکن شود.

قطر هم پیمان استراتژیک ترکیه است ورهبران جماعت اخوان المسلمین مصر را پناه داد و در جریان کودتای اخیر ترکیه ازحکومت اردوغان حمایت کرد.

سخنان وزیر خارجه قطر درحالی بیان می شود که این امیرنشین ازسال 2011 وآغاز انقلاب های موسوم به بهار عربی ازگروه های تروریستی در عراق، سوریه ولیبی حمایت مالی وتسلیحاتی می کند و درائتلاف تجاوز به یمن به رهبری عربستان نیز مشارکت دارد.

قطر از جمله طرف های عمده کشاکش در بحران سوریه می باشد. قطر، به عنوان بازیگر فعال ومخالف بشار اسد همواره از معارضین سوری از جمله اخوان المسلمین وگروه موسوم به ارتش آزاد سوریه وجبهه النصره حمایت آشکاری داشته است.

در حال حاضر تأثیرگذاری بر وضعیت سوریه از اولویت های سیاست خارجی قطر است. این امیرنشین اولین کشوری بود که سفیر خود را به عنوان اعتراض از سوریه فراخواند ونیز اولین کشوری بود که سفارت سوریه را به معارضان سوریه تحویل و آنها را به رسمیت شناخت. همچنین اولین کشوری بود که صحبت تحریم های سوریه را به میان کشید و بعد از آن هم به حامی اصلی مداخله نظامی در این کشور بدل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها