از فاجعه منا تا کارشکنی سعودی ها برای حج امسال؛ موضوع برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود که با حضور رئیس سازمان حج و زیارت در این برنامه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۹۳۰۳۳۳
عربستان نمی تواند سهمیه حج ایران را به کشور دیگری بدهد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در این برنامه با بیان اینکه جان‌باختگان فاجعه منا به عنوان شهید تلقی می شوند، گفت: خانواده معظم این شهدا تحت پوشش خدماتی از سرجمع خدمات بنیاد شهید من جمله خدمات فرهنگی، استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و دیگر مسائل قرار می گیرند.

هزینه مربوط به بیمه خانواده شهدای منا کاملا پرداخت شده است

وی همچنین با اعلام این خبر که بیمه بیش از ۹۰ درصد خانواده این شهدا پرداخت شده، اظهار داشت: این خانواده ها تحت پوشش کامل بیمه درمان هستند و وظیفه مجموعه های خدمات درمانی این است که بدون دریافت کمترین هزینه ای خدمات درمانی را به آنها ارائه کنند.

سعودی ها برای پیگیری حقوقی فاجعه منا همکاری نمی کنند

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه اقدامات بسیار خوبی در جهت پیگیری حقوقی فاجعه منا صورت گرفته است، بیان داشت: متاسفانه به هیچ وجه امکان دسترسی به فیلم ها و مستندات این فاجعه برای ما فراهم نیست و باید در این رابطه تنها به مستندات خود اکتفا کنیم.

به زودی جلسه ای از سوی وزارت امور خارجه با وساطت فرانسه برای پیگیری فاجعه منا برگزار می شود

اوحدی با اعلام اینکه به زودی جلسه ای از سوی وزارت امور خارجه با وساطت فرانسه برای پیگیری فاجعه منا برگزار می شود، تصریح کرد: مسئولین وزارت امور خارجه برای پیگیری برخی مسائل به فرانسه سفر می کنند تا از طریق امکاناتی که آنجا فراهم می شود بتوانند زمینه را برای پیگیری حقوقی فاجعه منا انجام دهند.

سعودی ها به وعده خود برای پرداخت دیه قربانیان حادثه مسجدالحرام عمل نکردند

وی همچنین با بیان اینکه سعودی ها به وعده خود برای پرداخت دیه قربانیان حادثه مسجدالحرام عمل نکردند، گفت: به هیچ کشور، زائر و خانواده ای از بیش از شش هزار شهید دو حادثه مسجدالحرام و منا ریالی پرداخت نشده است.

اوحدی با اشاره به اینکه، میان وزارتخانه های کشور، امورخارجه و حج عربستان سعودی ناهماهنگی وجود دارد افزود: وزارت امور خارجه پیشنهاد مشخصی را قبل از مذاکرات به ریاض داد اما طرف مقابل حاضر به تمکین نشد.

هیچ راهی برای شهروند ما با گذرنامه ایرانی برای تشرف به حج وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه، هیچ راهی برای شهروند ما باگذرنامه ایرانی برای تشرف به حج وجود ندارد عنوان کرد: دو سال پیش 700 زائر ایرانی فریب کلاهبرداران را خوردند لذا نباید اجازه داد تا افراد سودجو و فرصت طلب از احساسات پاک مردم استفاده کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه،امیدوارم که شاهد تغییر مواضع عربستان سعودی باشیم ادامه داد: ایرانیان خارج از کشور در صورتی که اقامت کشوری را که در آنجا زندگی می کنند را دارا هستند می توانند به شرکت های خاصی که مجوز ثبت نام را دارند مراجعه کنند.

عربستان نمی تواند سهمیه حج ایران را به کشور دیگری بدهد

وی با اشاره نبود امنیت در عربستان برای زائران ایرانی گفت: طبق مصوبه سازمان همکاری های اسلامی عربستان نمی تواند سهمیه حج ایران را به کشور دیگری بدهد.

اوحدی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه پیرامون مراسم اربعین حسینی گفت: حماسه بزرگ اربعین در طول سه روز گذشته مورد استقبال قرار گرفته است، مردم می توانند برای ثبت نام به سامانه سماح مراجعه کنند لذا تاکنون 22 هزار نفر برای اعزام به مراسم اربعین ثبت نام کرده اند.

وی با اشاره به اینکه، در مرحله اول ثبت نام هیچ مبلغی گرفته نمی شود ادامه داد: این سامانه به سامانه تردد نیروی انتظامی متصل و تمام پیش بینی های لازم صورت گرفته است.

اوحدی تنها راه حضور در پیاده روی اربعین را ثبت نام از طریق سامانه مورد نظر دانست و گفت: امکان پرداخت الکترونیک ویزا و بیمه از طریق سامانه مهیا شده است و از اول شهریور صدور ویزا در چهار کنسولی آغاز می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها