به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، روز گذشته اعلام خبر امحای 13 خودروی بنز و پورشه به ارزش تقریبی 14 میلیارد تومان از سوی معاون مبارزه با قاچاق ارز و کالای تعزیرات حکومتی واکنش هایی را در برداشت . در حالیکه برخی بر این باورند که نباید این خودروها با توجه به سرمایه ای که از کشور برای ورود آنها خارج شده است معدوم شود و بهتر است به فروش رفته و یا به استفاده برخی از دستگاههای عمومی برسد برخی دیگر از گروهها معتقدند که کالاهای قاچاق کشف شده به هیچ عنوان به شبکه توزیع و عرضه بازنگردد ودر مقابل چشم مردم به آتش کشیده شود تا درس عبرتی برای واردکنندگان قاچاق باشد.
فرهاد احتشام زاد رییس انجمن وارد کنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین نیز نظر موافقی با معدوم کردن این خودرو های گران قیمت قاچاق دارد و بر این باور است که وارد کننده ای که به قوانین و مقررات توجه نکرده است باید خسارت بپردازد و این هزینه ای است که باید بابت عدم رعایت قانون پرداخته شود.
به گفته وی براساس اعلام قبلی دولت واردات خودرو ی بالای 2500 سی سی به کشور ممنوع است وبر اساس تصمیماتی که اتخاذ شد این خودور ها به هیچ وجه نباید به عنوان خودروی متروکه فروخته شوند و الزاما باید بازگشت به مبداء شوند واگر خودورها به مبدابازگردانده نشوند قابلیت فروششان وجود ندارد و تنها راهش معدوم کردنشان است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا معدوم کردن آنها از نظر اقتصادی با توجه به خروج ارزی که از کشور برای واردات آن صورت گرفته است منطقی است گفت : به هر حال وارد کننده به قوانین و مقررات عمل نکرده است و این هزینه برای جلوگیری از قاچاق و عدم رعایت قوانین باید پرداخت شود . 13 دستگاه خودرویی که معدوم می شود خودروی بالای 2500 سی سی است که براساس قانون وارداتش به کشور ممنوع بوده است .از این 13 دستگاه 9 دستگاه با پروانه گمرکی جعلی هم شماره گذاری شده است و 4دستگاه از این تعداد هنوز پلاک نشده است و همه این 13 دستگاه چون حکم کالای قاچاق را دارد باید معدوم شود .
رییس انجمن وارد کنندگان خودرو درباره رویه واردات خودرو به کشور در سالهای گذشته گفت :دولت از زمانی که واردات خودروی 2500 سی سی را ممنوع کرد اعلام کرد که اینها قابلیت فروش استوکشان وجود ندارد اگر شما یک کالایی را وارد گمرک کنید وطی دو سال آن را خارج نکنید، کالای متروکه به حساب می آید و گمرک این اجازه را دارد که جنس شما را بفروشد .در مورد خودروهای بالای 2500 سی سی قبلا این اتفاق می افتاد، یعنی بعد از گذشت مدتی که گمرک خودروی وارد شده را به عنوان کالای متروکه آبرای فروش می گذاشت همان وارد کننده پول می داد و وارد کشور می کرد ، در واقع اگر چه پول بیشتر ی می داد اما از این طریق می توانست خودروی وارداتی را داخل کشور کند .
احتشام زاد در ادامه افزود : از دو سال پیش که اعلام شد خودروهای وارد شده بالای 2500 سی سی در قالب استوک امکان فروش ندارد- چون کالای متروکه حساب نمی شود- باید به مبداء برگردانده شود .البته درمورد این 13 دستگاه بحث متروک بودنش مطرح نیست اینها در زمان قبل از دوسال وارد کشور شده است و از طریق مناطق آزاد ترددش به داخل کشور انجام شده است و از آنجا با اسناد جعلی پروانه گمرکی شماره گذاری شده است و اینکه این اسناد جعلی توسط چه کسی تهیه شده است باید نهاد های قضایی پاسخ دهند چون اطلاع دقیقی ندارم .
وی درباره وارد کنندگان این خودرو ها گفت : وارد کنندگان آن اشخاص حقیقی هستند چون تعداد دستگاه ها کم است و معمولا هیچ نهادی که به صورت رسمی و درست کارمی کند نمی آید چنین ریسکی انجام دهد چون کاملا مصداق کالای قاچاق را دارد .
احتشام زاد در باره مجوز هایی که دولت قبل به اهالی ابوموسی برای واردات خودرو داده بودنیز گفت : این مجوز خاص برای کمک به اهالی این منطقه داده شده بود، البته مردم این منطقه نمی توانستند این خودرو ها را از آن مناطق خارج کنند ولی همین مجوز باعث سواستفاده برخی از وارد کنندگان غیر قانونی شد ، در واقع از آن مجوز سواستفاده می کردند وبه قیمت ناچیزی این خودرو ها را از اهالی خریداری و وارد کشور می کردند . پیش از این چون ممنوعیت واردات خودروی 2500 سی سی وجود نداشت ، ساکنین ابوموسی این امکان را داشتند که از آن شرایط خاص استفاده کنند اما هم اکنون این امکان وجود ندارد و قانون مناطق آزاد برآنجا حاکم است . در زمانی که ممنوعیت وجود نداشت وارد کنندگان این خودرو ها را با قیمت ناچیز از ساکنین ابوموسی خریداری کرده و وارد کشور می کردند .
سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
خوب آدم عاقل ، كلی هزینه كردید ماشین ها را گرفتید . خوب بفروشین و پول آنرا صرف مسكن مهر یا بیماران سرطانی یا پروژه عمرانی كنید خوب له كنید كه چی؟
البته این یه راه حله چون اینها مزایده برود باز فامیل بازی میشه و این میخواد برای دخترش برداره اون برای همسر دومش ..... خلاصه باز بین آنها دعوا میشه بیا و ببین .... ا
ولی اگر این خودروها فروخته شوند با 14میلیارد تومان حاصله میشود به 1400زوج بی بضاعت وام بلاعوض 10میلیون تومانی داد تا این قدر سرگردان بانكها نشوند ودنبال ضامن كارمند نیز نگردند
كاش در تصمیم گیری برای این موارد عقل سلیم را جایگزین احساسات وانتقام گیری های شخصی كنیم.