اهداف عربستان سعودی از حمله به شهروندان عادی و غیرنظامیان و زیرساخت‌های شهری، مساجد و مدارس یمن و تحولات سیاسی اخیر این کشور را در گفت‌وگو با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه بررسی می‌کنیم.
کد خبر: ۹۳۲۱۷۱

روز گذشته جنگنده‌های عربستانی با حمله به یک مدرسه قرآنی در یمن موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از دانش‌آموزان این مدرسه شدند، مقصود عربستان از این‌گونه حملات چگونه ارزیابی می‌شود؟

عربستان سعودی از یک سال و نیم گذشته حملات مستقیمی را به زیرساخت‌های اقتصادی، نظامی و حتی مدارس، مساجد و بیمارستان‌های شهرهای مختلف یمن آغاز کرده است.

هدف ابتدایی این کشور از این‌گونه اقدامات ددمنشانه، ایجاد ترس و وحشت در میان ملت یمن است و هدف بعدی این است که زیرساخت‌های یمن را طوری تخریب و ویران کند که با توقف احتمالی جنگ در آینده، سیاستمداران و دولتمردان یمن را وادار کند برای بازسازی این کشور دست نیاز به سوی عربستان دراز کرده و به کمک‌های آن چشم بدوزند.

چرا نهاد‌های بین‌المللی در رابطه با بمباران این مناطق سکوت می‌کنند؟

سکوت جامعه جهانی و مشخصا سازمان ملل و شخص دبیرکل که پیشتر در گزارشی عربستان را در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار داد و بعد با تهدید عربستان برای کاهش و قطع کمک‌های مالی از تصمیم خود عدول کرد، این‌گونه موضعگیری‌ها و عدم قاطعیت‌ها، رژیم عربستان را بیش از پیش تشویق کرد تا به جنایات خود علیه مردم یمن ادامه دهد.

وضعیت یمن از بعد سیاسی و شکست مذاکرات در کویت و تشکیل شورای سیاسی با مشارکت انصارالله و کنگره مردمی یمن به چه صورت است؟

با توجه به آغاز مذاکرات با حضور طیف‌های مختلف سیاسی یمنی در کویت، عربستان به دو راهکار توسل جست، از یک‌سو سعی کرد از رهگذر کارشکنی‌ها در روند مذاکرات و از سوی دیگر با بمباران مناطق غیرنظامی، با اعمال فشار، نظرات خود را به انصارالله تحمیل کند.

در همین رابطه، تشکیل شورای سیاسی حرکت مثبتی در حوزه سیاسی است و همچنین گام مهم در جهت ایجاد جبهه متحد سیاسی در اتخاذ مواضعی در مقابل بمباران‌های عربستان و اقدامات سیاسی شخص عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن ارزیابی می‌شود.

گفتنی است که کار مهم انصارالله و کنگره مردمی به رهبری علی عبد الله صالح این است که با مقاومت خود در برابر آل‌سعود و مقابله به مثل و ناامن کردن مناطق عربستان اقدام کنند وگرنه قصد عربستان این است که انصارالله و کنگره مردمی یمن را از ساختار سیاسی این کشور حذف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها