چراغ سبز سازمان ملل به کودک کشی در یمن

خون شویی‌آل سعود با دلارهای نفتی

یک‌بار دیگر بان‌کی‌مون با ارائه گزارشی خجولانه و خنثی نسبت به کودک‌کشی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن اثبات کرد تا چه اندازه این سازمان وامدار دیگران بوده و از ابراز حقیقت واهمه دارد . این سازمان چندی پیش با انتشار گزارشی نام عربستان را در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار داد و اعلام کرد این رژیم در سال گذشته مسئول مرگ 60 درصد از 785 کودک کشته شده در یمن بوده است. به دنبال انتشار این خبر بود که مقامات سعودی باگستاخی تمام سازمان ملل را تهدید به توقف کمک‌های خود کرده و در نهایت با فشارهای اعمال شده بان‌کی‌مون را مجبور کردند نام این کشور را از این فهرست خارج کند. پس از آن، بان‌کی‌مون برای حفظ آبروی خود و سازمان ملل اعلام کرد عربستان پذیرفته است با انجام تحقیقات بیشتری در این گزارش تجدید نظر شود. حال بعد از چند ماه به اصطلاح تحقیق و تجدید نظر، بان‌کی‌مون می‌گوید، هنوز «اطلاعاتش کافی نیست» یا عربستان باید برای رفع نگرانی‌ها تلاش بیشتری کند .
کد خبر: ۹۲۸۵۸۶

روز سه‌شنبه، بان‌کی‌مون با ارائه گزارش خود گفت: من نسبت به وضعیت کودکان یمنی بشدت نگرانم و باید این مساله را در اولویت قرار داد. بان‌کی‌مون همچنین به شورای امنیت گفت:‌ من اطلاعاتی درباره تدابیری که ائتلاف برای ممانعت از کشتار کودکان اتخاذ می‌کند به دست آورده‌ام اما هنوز کافی نیست. دبیرکل سازمان ملل در عین حال که می‌گفت عربستان باید برای رفع نگرانی‌ها دست به اقدامات بیشتری بزند، خروج قطعی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در یمن اعلام کرد.

ذوق ریاض

به‌دنبال این گزارش جانبدارانه و به ضرر مردم یمن، عربستان سعودی یک‌بار دیگر از این تصمیم استقبال کرد. عبدالله معلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل با قرائت بیانیه‌ای ضمن دعوت از سازمان ملل برای بازدید از پایگاه‌های ائتلاف عربی ـ سعودی برای این سازمان خط‌مشی تعیین کرده وگفت: سازمان ملل باید نقش خود را به صورت بی‌طرف و آشکار پیگیری کند و برای صدور بیانیه‌ها و گزارش‌های خود به اطلاعات موثق تکیه کند.

در این بیانیه همچنین مقامات سعودی با فرافکنی جنایات خود به دیگران، حزب‌الله و بسیج مردمی عراق را درکنار گروه‌های تروریستی مانند داعش، بوکوحرام و حرکه الشباب قرار داد تا بگوید این گروه‌ها نیز کودکان را کشته یا از آنها در درگیری‌های خود به عنوان سرباز استفاده می‌کنند.

در واکنش به گزارش ناقص بان‌کی‌مون، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل نیز گفت: گزارش این سازمان درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه دلیل اصلی رنج و مشکلات کودکان و جوانان در سوریه را نادیده می‌گیرد. زیرا رنج و مشکلات کودکان در پافشاری سیستماتیک بر نشر و گسترش افکار وهابی و افراطی نهفته است که عربستان ریشه‌های خونین آن را بنا گذاشت. جعفری همچنین خواهان انجام تحقیقاتی درباره سرنوشت صدها کودک سوری شد که از سوی گروه‌هایی به نام جیش الاسلام، فرقة التوحید و ارتش آزاد در حومه دمشق، حلب و لاذقیه ربوده شده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید که هزاران کودک سوری از ابتدای درگیری‌های مسلحانه در این کشور کشته یا بازداشت شده‌اند. در جنگ یمن نیز گفته می‌شود دست‌کم نزدیک به 600 کودک کشته شده‌اند. از یک سال ونیم پیش عربستان سعودی با تشکیل ائتلاف جنگ علیه مردم مظلوم یمن را آغاز کرد. دراین مدت هزاران یمنی کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. عربستان سعودی در جنگ با حمله به مراکز آموزشی و بهداشتی تمام قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشت. اما از آنجا که این کشور متحد دولت‌های غربی و در راس آنها آمریکا بوده و در جنگ یمن از سلاح‌ها و مهمات آمریکایی و انگلیسی استفاده می‌کند، تاکنون هیچ‌گاه در سازمان ملل محکوم نشده است .

نظر نماینده ایران

غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بر این باور است که بی‌توجهی این سازمان به گزارش کارشناسان درباره جنایات ائتلاف سعودی در یمن، خیانتی در حق کودکان قربانی در این کشور است. وی می‌گوید: این سازمان به‌دلیل فشارهای سیاسی نسبت به سرنوشت کودکان قربانی در یمن، بی‎توجهی و سکوت کرده است.

خوشرو طی نشستی در این سازمان با موضوع کودکان و مخاصمات مسلحانه که با حضور نمایندگان 70 کشور برگزار شد، این پرسش را مطرح کرد: «آیا حملات هوایی در یمن، جز رشد (گروه‎های تروریستی) القاعده و داعش دستاوردی به همراه داشته است؟» خوشرو سکوت سازمان ملل در برابر بمباران‎ هوایی ائتلاف سعودی را عامل بی‌اعتباری گزارش‌های این سازمان و موجب آسیب‌زدن به شالوده حقوق بین‌المللی بشردوستانه دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها