اهدای خون از امور خداپسندانه‌ای است که افزون بر کمک به همنوعان، نیازمندان و یاری رساندن به مراکز درمانی، در شرایط بحرانی از اجر و ثواب زیادی برخوردار است. استان بوشهر به همت مردم نوعدوست و خونگرمش توانسته است از میانگین اهدای خون در کشور عبور و رتبه ممتاز را برای خود کسب کند. با دکتر کرامت‌الله ناموری، مدیرکل انتقال خون استان بوشهر در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم.
کد خبر: ۹۲۷۶۵۱

استقبال از اهدای خون در استان بوشهر چگونه است؟

میزان اهدای خون در استان بالاتر از میانگین کشوری است. در استان بوشهر به ازای هر هزار نفر 32 نفر اهدای خون داشته‌ایم؛ در حالی که در میانگین کشوری به ازای هر هزار نفر 27 نفرخون اهدا می‌کنند. در سال جاری بیش از 16 هزار نفر به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کرده‌اند که حدود 12 هزار نفر پس از معاینه، موفق به اهدای خون شده‌اند.

آیا نیاز استان در فرآورده‌های خونی رفع می‌شود؟

استقبال خوب مردم سبب شده علاوه بر این که نیاز بیماران و نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی در استان بوشهر تامین شود، شاهد ارسال خون و واحدهای خونی به استان‌های مجاور نیز باشیم، به طوری که در سال جاری 5000 واحد خون و فرآورده‌های خونی به استان‌های نیازمند ارسال شده است .

امکانات پایگاه‌های انتقال خون استان پاسخگوی درخواست هاست؟

چهار پایگاه انتقال خون در استان فعالیت دارد که تامین کننده همه نیازهای استان است. این پایگاه‌ها در شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، گناوه و کنگان قرار دارد. در این میان پایگاه‌های انتقال خون گناوه و کنگان نیازمند توجه بیشتری از ناحیه فرمانداری‌های این دو شهرستان است. در پایگاه انتقال خون دشتستان علاوه بر خونگیری تهیه پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز نیز صورت می‌گیرد.

از لحاظ تجهیزات و منابع انسانی و متخصص چطور؟

فعالیت مراکز اهدای خون استان بر اساس استانداردهای سازمان انتقال خون است و در تمامی مراکز، پزشکان معاینه اهداکنندگان خون و انتخاب آنها را به عهده دارند. پایگاه‌های انتقال خون بوشهر، دشتستان و گناوه در سال جاری به دستگاه‌های همواسکیل مجهز شده‌اند. همچنین سرولوژی اختصاصی در پایگاه انتقال خون استان از سال گذشته راه‌اندازی شده است.

خدمات‌دهی پایگاه‌های انتقال خون سیار به چه نحوی است؟

پایگاه انتقال خون سیار در قالب اتوبوسی با شش تخت بنا به درخواست شهرستان‌های مختلف استان یا نهادهای دولتی به فعالیت و خونگیری از اهدا‌کنندگان می‌پردازد. از ابتدای سال‌جاری تاکنون پنج مرحله به صورت سیار از برخی شهرستان‌ها خونگیری به عمل آمده است. در شهرستان دشتی دو بار، در تنگستان یک بار و در بوشهر در نیروگاه اتمی دو بار برای خونگیری و اهدای خون پایگاه انتقال خون سیار حضور یافته است.

ظاهرا استان بوشهر کمپین اهدای خون هم دارد.

بله .در سال جاری کمپین اهدای خون از 25 خرداد تا 9 مرداد یعنی از روز جهانی اهداکنندگان خون تا روز ملی اهدای خون تشکیل شد که هدف از تشکیل این کمپین فرهنگ‌سازی اهدای خون به صورت آگاهانه و مسئولانه با شعار «با اهدای خون زندگی را به اشتراک بگذاریم» بود. در این مدت افراد می‌توانستند به این کمپین بپیوندند و عکس‌های اهدای خون خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند که با توجه به تعداد بازدید از آنها به افراد جایزه و هدایایی تعلق می‌گرفت. همچنین در روز جهانی اهداکنندگان خون، تمامی افرادی که بیش از صد بار خون اهدا کرده‌اند و بانوان و جوانان مورد تقدیر وزیر بهداشت قرار گرفتند.

راضیه بوستانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها