کالاهای ایرانی در بازار اروپا

حضور ایران در ۱۲ نمایشگاه بین‌المللی خارجی تا پایان امسال قطعی شده و در همین راستا ایتالیا اولین کشوری است که ایران در آنجا نمایشگاه اختصاصی برپا می‌کند.
کد خبر: ۹۲۵۸۱۴
کالاهای ایرانی در بازار اروپا

به گزارش جام جم‌آنلاین، مسئولان شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران به همراه نمایندگان شرکت نمایندگی‌های ایتالیا در نشستی خبری در ارتباط با برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا که قرار است از دوم تا ششم آذرماه سال جاری برگزار شود مسائل مختلف را ارائه کردند. مسائلی که در مورد کالاهای ارائه شده در این نمایشگاه تسهیلات در نظر گرفته شده برای شرکت‌های متقاضی و نیز مواردی از جمله قطعی شدن حضور ایران در ۱۲ نمایشگاه خارجی که قرار است تا پایان سال ۱۳۹۵ مدنظر قرار گیرد.

در ابتدای این نشست محمدجواد قنبری - معاون شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران - با اشاره به این‌که ظرفیت بازارهای هدف مدنظر قرار گرفته و باید در این راستا از پتانسیل بخش خصوصی به نحو مطلوب استفاده شود، گفت: به همین منظور تسهیلاتی تا سقف ۵۰ درصد و به عنوان یارانه نمایشگاهی برای شرکت‌های متقاضی در نظر گرفته شده که تا بتوانیم تولیدات ایرانی را به بازارهای جهانی معرفی کنیم. علاوه بر این نمایشگاه‌هایی در ارتباط با مواد غذایی در پاریس و مسکو و نیز نمایشگاه‌هایی در یونان، ایتالیا و عمان خواهیم داشت تا شرکت‌های ایرانی بتوانند ارتباط لازم را با کشورهای خارجی برقرار کرده و در زمینه‌ی توسعه تجارت گام برداریم.

وی با بیان این‌که ارتباط‌های تجاری خوبی در برجام برقرار شده و توافقات خوبی نیز مدنظر قرار گرفته است، عنوان کرد: از بین نمایشگاه‌های مختلف برپایی ۱۲ نمایشگاه خارجی در سال ۱۳۹۵ قطعی شده که نمایشگاه‌های اختصاصی ایتالیا، ترکیه، عمان، تانزانیا، کنیا و عراق از جمله آنهاست.

معاون شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران درباره‌ تسهیلات ارائه شده به شرکت‌های حاضر در نمایشگاه اختصاصی ایتالیا، بیان کرد: ما به عنوان شرکتی دولتی نقش حمایتی از بخش خصوصی برای هزینه‌های ایجاد شده داریم. تخفیف‌های مورد نظر را در نظر گرفته‌ایم تا سرجمع هزینه‌ها پایین‌تر شود. این تخفیفات تا سقف ۵۰ درصد بوده، اما با توجه به این‌که از نهایت ظرفیت بودجه‌ای برای تبلیغات استفاده شده عملا یارانه‌ای بیش از ۵۰ درصد در نظر گرفته می‌شود.

قنبری افزود: در مورد شرکت‌های متقاضی استعلام مربوطه را از سازمان توسعه تجارت می‌گیریم و باید این شرکت‌ها توان رقابتی لازم را داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که چه کالاهایی قرار است دراین نمایشگاه عرضه شود و نیز این‌که به چه دلیل ایتالیایی‌ها به عنوان یکی از کشورهای اروپایی هدف به منظور تبادلات تجاری مدنظر مسوولان داخلی قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: در مورد گروه کالایی در حوزه مواد غذایی، فلزات (فولاد، مس، روی)، صنایع شیمیایی و سلولزی، مباحث ساختمانی، تجهیزات پزشکی، خدمات فنی و مهندسی و نیز سایر گروه‌های کالایی مدنظر قرار گرفته‌اند و امیدواریم فصل جدیدی در زمینه‌ حضور شرکت های ایرانی در اروپا ایجاد شود.

معاون شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران ادامه داد: در مورد تعاملات تجاری با ایتالیا نیز باید خاطر نشان کرد که مسائل مرتبط در دوره تحریم شرایط خاص خود را داشته، اما با در نظر گرفته شدن برجام مجددا ارتباط خوبی با ایتالیایی‌ها برقرار شد و این ارتباط از همان ابتدا با پیشرفت همراه بود تا روابط آغاز شود. ما ظرفیت‌های زیادی داریم و گروه‌های کالایی معرفی شده در این نمایشگاه نشانگر بررسی‌های انجام شده در این خصوص است.

در ادامه‌ این نشست مدیر عامل نمایشگاه‌های رم با بیان این‌که ایتالیا اولین کشور اروپایی است که قرار است نمایشگاه اختصاصی را به منظور حضور شرکت‌های ایرانی برپا کند، گفت: هدفمان این بود که اولین نمایشگاه اختصاصی ایران در ایتالیا را داشته باشیم و زمانی که نخست وزیر ایتالیا به ایران آمد تفاهمات خوبی مدنظر قرار گرفت که برپایی این نمایشگاه یکی از اهداف آن بود تا گامی برای فعالیت اقتصادی ایران در اروپا باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد استقبال چشمگیر شرکت‌های ایتالیایی و اروپایی هستیم و ۱۴ بانک ایتالیایی نیز در این زمینه خواستار همکاری شدند. بی‌شک باتوجه به تجربه‌ای که داریم محصولات کشاورزی و غذایی ایران بسیار مناسب است و بیشترین پتانسیل در این زمینه و نیز مباحث مرتبط با پتروشیمی وجود دارد.

در پایان این نشست خبری حسین میرظفرجویان مدیر نمایشگاه اختصاصی ایران در ایتالیا با اعلام این‌که این نمایشگاه از دوم آذرماه سال جاری آغاز و تا ششم آذرماه ادامه خواهد یافت، گفت: اقدامات قانونی به منظور برگزاری این نمایشگاه انجام شده و از طریق اتاق بازرگانی هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم. این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاهی است که طی ۲۰ سال گذشته به صورت اختصاصی برگزار خواهد شد و فرصت مناسبی برای توسعه صادرات و تجارت خواهد بود، بنابراین قصد داریم از ایتالیا کار خود را آغاز کنیم و به کل اروپا آن را توسعه بخشیم.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت نمایشگاه‌های رم انجام شده مساحت مربوط به این نمایشگاه با کف ۲۰۰۰ مترمربع خواهد بود و شرکت‌کنندگان از هم‌اکنون تا پایان شهریورماه فرصت ثبت‌نام دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها